Batériové technológie v posledných rokoch zaznamenali zásadný posun vpred. Všímať si to môžeme naprieč rôznymi typmi zariadení, predovšetkým však u smartfónov a elektromobilov. A niet pochýb, že v budúcnosti bude tempo pokroku ešte rýchlejšie. No čo ak by sme vám povedali, že v budúcnosti môže úlohu, ktorú aktuálne plnia batérie, zastrešovať úplne iný komponent? Je to vraj celkom možný scenár, teda aspoň podľa novej štúdie, ktorá bola publikovaná v žurnáli PNAS.
Ako píše server FonTech.sk, týmto komponentom je superkondenzátor. To asi netreba veľmi rozvíjať, keďže názov prakticky hovorí sám za seba. No len pre istotu – superkondenzátor je jednoducho veľmi výkonný kondenzátor.
Výhody aj nevýhody pre elektromobil
O superkondenzátoroch a ich potenciálnej úlohe v rámci elektroniky sa polemizuje už dlhšie. Oproti dnes už tradičným lítiovo-iónovým batériám majú obrovskú výhodu predovšetkým v rýchlosti nabíjania, ale aj životnosti. Majú však aj viacero slabých stránok, ktoré bude potrebné vyriešiť. Najviac sa týkajú energetickej hustoty a materiálového zloženia.
Výskumnému tímu z University of Colorado Boulder sa vraj podarilo zistiť, ako sa ióny dokážu pohybovať naprieč komplikovanými štruktúrami s malými pórmi. Autori štúdie sú toho názoru, že tento výskum môže viesť k vývoju pokročilých zariadení na skladovanie energie pre elektromobily. Popisu by zodpovedali práve superkondenzátory.
Univerzita však v sprievodnej tlačovej správe uvádza jednu informáciu, ktorá nie je tak úplne pravdivá, a síce že v súčasnosti nie je možné nabiť elektromobil za menej ako 10 minút. V skutočnosti sa to dá, pričom ako dôkaz poslúži napríklad čínska automobilka Li Auto. Na druhú stranu, je pravda, že takto rýchle nabíjanie je vo väčšine prípadov len v prvotných štádiách prípravy, teda ho ešte nemožno považovať za normu.
Na chvíľku sa ešte vrátime späť k jednej z kvalít, ktorú sme vyššie spomenuli len letmo. Konkrétne odkazujeme na životnosť, teda jeden z hlavných údajných benefitov superkondenzátorov. Nemajú totiž podliehať tak rýchlej degradácii ako typické batérie, čo je rozhodne obrovským plusom.
Náhrada za batérie? Možné to je
Nateraz ťažko povedať, akú konkrétnu úlohu zohrajú superkondenzátory v oblasti elektromobility. Prospekty tu však sú, a to je hlavné. Ak sa na technológii podarí dostatočne zapracovať a vyšperkovať ju do „dokonalosti“, dosť možno pôjde o nového hlavného aktéra, čo sa týka zásobovania energie pre elektrický pohon. Tým môžeme premostiť späť k nášmu tvrdeniu z úvodu článku, kde sme spomenuli, že tempo technologického pokroku bude postupne ešte väčšmi naberať na obrátkach.
Na záver ešte treba spomenúť, že superkondenzátory nie sú žiadnou čerstvou novinkou. V súčasnosti sa využívajú vo viacerých priemyselných a technologických odvetviach, a to najmä vďaka benefitom, ktoré sme opísali vyššie. A áno, využitie už našli aj v automobilovom priemysle. Koncern PSA Peugeot Citroën (Stellantis) ich využíval pri systéme stop-štart a na zrýchlenie počiatočnej akcelerácie.
.