Naše hlavné mesto, Bratislava, sa môže v budúcnosti dočkať realizácie dôležitého projektu, ktorý nepochybne ocení veľké množstvo motoristov. Ako píše server oPeniazoch, údajne sa tu plánuje vybudovať nový tunel, ktorý by bol druhým najväčším v Európe. Viesť by mal popod Karpaty, čím by sa prepojili mestské oblasti Rača a Záhorská Bystrica.
O kľúčových podrobnostiach projektu informoval priamo minister rezortu dopravy Jozef Ráž. Prezradil, kedy by sa mohla výstavba začať, ako aj to, ako by mohlo prebiehať jej financovanie.
Ráž označil tzv. Tunel Karpaty za podstatnú diaľničnú stavbu. A už to nám naznačuje charakter odpovede na otázku týkajúcu sa financovania. Nakoľko pôjde o rýchlostný úsek, zrejme bude spoplatnený. Za projekt by tak mali zaplatiť vodiči, ktorí budú tunel využívať. A zrejme to nebude lacná záležitosť – má sa totiž vybudovať za pomoci unikátnej technológie razenia, ktorá na Slovensku ešte nebola použitá.
Tunel by mal byť súčasťou diaľnice D4, pričom jeho dĺžka by mala dosahovať takmer 11,8 kilometra, teda väčšinovú časť nového 12,4-kilometrového úseku. Išlo by teda o druhý najdlhší tunel v Európe.
Kedy začne výstavba?
Minister dopravy síce venoval pár slov otázke o začiatku výstavby, no žiadnych smerodajných informácií sme sa nedočkali.
Pre výstavbu už bol vyhotovená štúdia realizovateľnosti a EIA, čiže posudok vplyvov na životné prostredie. Momentálne sa čaká na vypracovanie multimodálnej štúdie, ktorá bola vyžiadaná od Útvaru hodnoty za peniaze.
S čo najrýchlejšou realizáciou projektu môže podľa ministra rezortu dopravy pomôcť nový zákon o mimoriadnych opatreniach pre strategické investície. Nový tunel totiž možno klasifikovať ako strategickú investíciu. „Na konci dňa vôbec nie je vylúčené, ak nám pán Boh dá a budeme ešte vo funkcii na konci štandardného volebného obdobia, tak možno s tou výstavbou začneme,“ uviedol Ráž.
Kto za tunel zaplatí?
Rovnako ako pri azda každom vládnom projekte, aj pri Tuneli Karpaty je dôležitá otázka financovania. Tento projekt bude nepochybne jedným z tých drahších, v súčasnosti sa jeho cena odhaduje na 1,5 miliardy eur. Stránku financovania bude mať podľa Ráža na starosti Ladislav Kamenický, minister financií. Naznačil pritom, že by mohlo dôjsť k uzatvoreniu určitej medzivládnej dohody o financovaní.
Pokiaľ ide o návratnosť investície, tú by mali zabezpečiť motoristi, ktorí by tunel využívali. Ráž uviedol, že Tunel Karpaty môže vystupovať mimo štandardného spoplatnenia diaľničnej siete. Za prejazd tunelom by sa tak platilo oddelene. „Nevylučujeme to, že aj toto je cesta, ako ten tunel spraviť a bude zaňho platiť len ten, kto cez ten tunel pôjde, to znamená neodzrkadlí sa to na diaľničnej známke, lebo je to nejaký extra poplatok.“
Nová technológia razenia
Na záver sa ešte na chvíľku vrátime k avizovanej unikátnej technológii razenia tunelov, ktorá by mala byť použitá aj na výstavbu Tunela Karpaty. Konkrétne má ísť o systém tunnel boring machine (TBM), čo je veľký stroj určený primárne na budovanie dlhších tunelov. „Je to systém, ktorý kope výrazne rýchlejšie než všetky ostatné tunelovacie metódy,“ vysvetlil Ráž.