Viacero vplyvných výrobcov automobilov usilovne pracuje na elektrifikácií svojich vozových parkov. Viaceré popredné územia, vrátane Európskej únie (EÚ), totiž plánujú v dohľadnej dobe rázne zakročiť proti spaľovacím motorom. Nahradiť by ich mali bezemisné formy pohonu, medzi ktorými rozhodne nechýba ani elektrina. No žiaľ, nie každá automobilka v tomto smere robí všetko, čo je v jej silách.
Ako píše server Electrek, podľa výročnej správy InfluenceMap, ktorá hovorí o klimatickom lobingu, sa ako najhoršia automobilka (z hľadiska ekológie) umiestnila Toyota. Žiaľ pre ňu, tento titul nezískala po prvýkrát.
Najekologickejšia automobilka: Čo presne sa hodnotí?
InfluenceMap bežne hodnotí výrobcov automobilov a združenia automobilového priemyslu podľa toho, ako veľmi lobujú proti cieľom politikov v oblasti klímy a ochrany životného prostredia. V tejto súvislosti je skúmané nielen úsilie automobiliek v oblasti elektromobility, ale aj to, ako veľmi sa snažia zabrániť vládam v ochrane obyvateľstva pred znečisťovaním.
Tento lobing možno rozdeliť na dve časti, pričom jednu si pripisujú samotné automobilky, druhú zase obchodné združenia, ktorých sú členmi.
InfluenceMap teda skúma aj činnosť obchodných združení, a to v globálnom meradle. Aby sme to však čo najviac zjednodušili – hodnotí automobilky podľa toho, koľkých združení sú členmi, ako veľmi bojujú v prospech klimatických cieľov, resp. ako veľmi bojujú proti nim, ale aj podľa ich budúcich plánov týkajúcich sa výroby.
Zozbierané údaje sa rozdeľujú na „skóre organizácie“, „skóre vzťahov“ a „intenzitu angažovanosti“. Prvé hodnotenie vyjadruje, ako veľmi lobuje samotná organizácia, druhé analyzuje pozitivitu lobistických snáh a členstvo v obchodných organizáciách, tretie zase hovorí o tom, ako veľmi je korporácia do lobovania zapojená.
Samozrejme, lobovanie môže pozitívne i negatívne. V tomto konkrétnom kontexte sa za pozitívne lobovanie považuje také lobovanie, ktoré podporuje nastavené klimatické ciele.
Tesla prvá, Toyota posledná
Mnohých asi veľmi neprekvapí, že na prvom mieste rebríčka sa umiestnila americká Tesla, ktorá produkuje výhradne elektromobily. Výsledné skóre však nebolo najlepšie, aké mohlo byť. Hoci Tesla aktívne podporuje kladné klimatické politiky, vraj do lobovania nie je zapojená až tak intenzívne.
Celkom dobre obstáli aj automobilky ako Ford, GM, VW a Mercedes. Takmer žiadny výrobca neobdržal horšiu známku ako „C“. Samozrejme, sú výnimky, a to presne tri. Najhoršie si v rebríčku viedli japonské automobilky. Tamojší automobilový priemysel sa má elektrifikovať príliš pomaly.
Výrobné plány japonských producentov vraj nie sú dostatočné. Prekvapujúcou skutočnosťou je, že Toyota sa v tomto smere neumiestnila ako posledná, ešte nižšie sa umiestnili značky Honda a Suzuki. Aj napriek tomu je ale hodnotená ako najhoršia – najväčšou slabinou sa ukázala byť intenzita negatívneho klimatického lobingu.
Nová éra na obzore
Hoci je pravda, že elektromobily v porovnaní so spaľovákmi ponúkajú kopu šikovných výhod, rozhodne nie sú dokonalé. Mnohokrát to však nie je úplne ich vina. Najmä v menej rozvinutých a bohatých krajinách, akou je aj Slovensko, je miera adopcie elektromobilov doslova žalostná, keďže obyvatelia na niečo také jednoducho nie sú dostatočne pripravení.
Priemerný elektromobil je stále oveľa drahší ako priemerný spaľovák, čo platí aj o opravách. Žiaľ, priemerná mzda na Slovensku nie je dostatočne vysoká na to, aby sme si mohli elektromobily dovoliť len-tak. Problémom je potom aj nedostatočná nabíjacia infraštruktúra, a to predovšetkým v južných regiónoch krajiny, teda mimo Bratislavy. V tej je nabíjačiek požehnane.
Situácii mi by veľmi pomohlo, keby štát konečne zaviedol dostatočne motivujúce stimuly a vyhradil finančné prostriedky na dotácie. Nič také sa ale zatiaľ nedeje, hoci sa o tom za dverami našich popredných politikov už hovorilo.
Konať budeme musieť čo najskôr a najrýchlejšie, inak sa nestihneme dostatočne pripraviť na novú éru cestnej dopravy, ktorú EÚ plánuje započať už v polovici budúceho desaťročia. Od roku 2035 totiž má byť predaj nových spaľovákov úplne zakázaný. Dovolený bude iba predaj tzv. bezemisných vozidiel.