To, že jazda autom so sebou nesie vážne bezpečnostné riziká, vie asi každý vodič. Ako však po novom zisťujú odborníci, medzi tieto riziká nepatria len dopravné nehody. Ako píše server ScienceAlert, takmer každé jedno vozidlo v sebe ukrýva hrozbu, ktorá môže pasažierom spôsobiť rakovinu.
Touto hrozbou sú nebezpečné materiály, ktoré výskumníci identifikovali v 99 percentách kabín vozidiel, ktoré sa od roku 2015 vyrobili na území Spojených štátov. Tieto materiály sú navrhnuté tak, aby spĺňali bezpečnostné normy pre nehorľavosť. Avšak podľa štúdie vypracovanej americkým a kanadským výskumným tímom, môžu v dlhodobom dôsledku prinášať viac škody, než úžitku.
Každé auto má škodlivé chemikálie
Problém je v tom, že inkriminované materiály postupne uvoľňujú do ovzdušia, resp. interiéru kabíny, škodlivé chemikálie. Netreba pritom zabúdať na skutočnosť, že mnohí z nás trávia v aute každý deň aj niekoľko hodín. Podľa Rebeccy Hoehnovej z Duke University dosahuje priemerný čas, ktorý vodič strávi v aute, približne hodinu denne.
V skúmaných autách bola odhalená prítomnosť rôznych typov fosfátov, ako napríklad TDCIPP či TCEP. Práve blízky a častý kontakt s nimi vraj môže v dlhodobom časovom horizonte viesť k zdravotným ťažkostiam. Okrem rakoviny sú na zozname potenciálnych rizík aj poškodenia neurologického a reprodukčného systému.
Odhalený bol aj fosfát TCIPP, ktorý sa používa aj v nábytku a textile. V súčasnosti sa skúmajú jeho možné väzby na rakovinu.
Najviac sa uvoľňujú v lete
Materiály majú predstavovať obzvlášť veľké riziko v priebehu leta, resp. teplejšieho počasia. Vtedy sa vraj chemikálie uvoľňujú v oveľa väčších množstvách. Oproti zime sa ich má uvoľňovať 2 až 5-násobne viac.
Okrem vodičov, ktorí veľkú časť svojho času trávia v aute, je to obrovský problém aj pre deti. Tie totiž dýchajú viac vzduchu na kilogram ako dospelí.
Používanie predmetných materiálov kritizuje aj Patrick Morrison, odborník na bezpečnosť a ochranu zdravia z Medzinárodnej asociácie hasičov. Konkrétne tvrdí, že hoci ide o nehorľavé materiály, v skutočnosti spôsobujú, že plamene produkujú viac dymu a sú toxickejšie. Dodáva, že bezpečnostné predpisy, kvôli ktorým sú používané, boli prvýkrát zavedené ešte v 70. rokoch minulého storočia, a teda že je potrebné ich čo najskôr aktualizovať.
Napokon stojí za zmienku, že toto nie je prvá štúdia, ktorá upozorňuje na toxicitu látok, s ktorými bežne prichádzame do kontaktu počas jazdy autom.