Apple je bez akýchkoľvek pochýb jednou z najznámejších značiek na svete. Produkty tejto mimoriadne úspešnej spoločnosti sa odjakživa spájajú s prvotriednou kvalitou, vysokým výkonom, ale aj prestížou. Aj vďaka týmto prívlastkom sa značke nahryznutého jabĺčka veľmi dlho darilo držať na vrchole. No ako všetci veľmi dobre vieme, nič netrvá večne.
Ako píše britská BBC, popularita Apple postupne upadá, čoho dôkazom sú aj klesajúce objemy predaja smartfónov iPhone v takmer každej jednej krajine. O tejto smutnej skutočnosti informovala priamo spoločnosť, a to v rámci svojich posledných finančných výsledkov.
Konkrétne uviedla, že dopyt po jej smartfónoch v priebehu prvých troch mesiacov tohto roku klesol o viac ako 10 percentuálnych bodov.. Pokiaľ ide o predaje, tie klesli v takmer každom jednom geografickom regióne. Jedinou výnimkou bola Európa.
Akcie napriek tomu stúpli, situácia sa má zlepšiť
Samozrejme, slabý dopyt viedol k značnému poklesu tržieb. Tie sa údajne prepadli o 4 percentuálne body, konkrétne na 90,8 miliardy dolárov (približne 83,5 miliardy eur). Je ale nutné poznamenať, že tento výsledok je v skutočnosti lepší, než aký sa pôvodne predpokladal. To viedlo k rastu hodnoty akcií spoločnosti, hoci mimo obchodných hodín.
Kalifornský gigant taktiež vysvetlil, že posledné údaje sú skreslené výpadkami v dodávkach súvisiacich s koronavírusom, ktoré v minulom roku viedli k nezvyčajne vysokým tržbám. Zrejme aj z tohto dôvodu očakáva, že sa jeho finančná situácia v najbližších mesiacoch zlepší. Pomôcť by taktiež mali pripravované predstavenia nových produktov a systému umelej inteligencie (AI).
Strata na kľúčovom trhu
Vrásky na čele vedenia spôsobil skôr údaj, ktorý značil, že celkové tržby na kľúčovom čínskom trhu v sledovanom období klesli až o 8 percentuálnych bodov. Tim Cook, šéf Apple, sa však snaží upokojiť investorov tvrdením, že v skutočnosti predaj iPhonov na území „pevninskej“ Číny stúpol.
Presadiť sa na čínskom trhu nie je zrovna jednoduché, teda ak hovoríme o zahraničných subjektoch. Je tu totiž silná domáca konkurencia, ktorú predstavujú spoločnosti ako Huawei a Xiaomi. Ich kľúčovou výhodou je schopnosť udržiavať ceny na nižších úrovniach, čo mnohí uprednostňujú pred nákladnou prestížou iPhonov.
„Pokiaľ ide o vlastnosti, funkčnosť a prestíž, iPhone má stále výhodu pred akýmkoľvek iným smartfónom,“ povedal Gil Luria, hlavný softvérový analytik spoločnosti DA Davidson. „Takže vždy, keď majú spotrebitelia na výber a majú prostriedky, kúpia si iPhone – v Číne to nie je inak.“
Xiaomi dobieha tempo
Pokiaľ ide o výkonnosť trhu so smartfónmi ako celku, podľa údajov analytickej spoločnosti Canalys vykázal v prvých troch mesiacoch tohto roku rast o 11 percentuálnych bodov. „Prvý štvrťrok 2023 mal problémy v dôsledku pomalej ekonomiky a inflačných tlakov. Vďaka stabilizácii ekonomiky, uvádzaniu nových produktov na trh a silnému propagačnému úsiliu sa však trh oživil, čo ponúka predajcom smartfónom vynikajúcu príležitosť na oživenie rastu,“ uviedol analytik Le Xuan Chiew.
Aj z dát spoločnosti Canalys možno vyčítať, že popularita Apple akosi upadá. Zatiaľ čo v prvom kvartáli fiškálneho roku 2023 si gigant pripisoval trhový podiel až 21 percent, v tomto roku to bolo iba 16 percent. Naopak, Xiaomi si z hľadiska trhového podielu medziročne polepšilo, konkrétne o 5 percentuálnych bodov. Podľa posledných výsledkov tak za Apple zaostáva len o 2 percentuálne body.
Stále je čas na zmeny
Predaju iPhonov môžu výrazne pomôcť zmyselné a hlavne viditeľné inovácie. Tie vždy boli u Apple akousi achillovo pätou. Nie že by jeho produkty neboli inovatívne, no adopcia niektorých funkcií a technológií im trvala dlhšie ako konkurencií – widgety, obrazovky s plynulou obnovovacou frekvenciou, USB-C konektor.
Apple je taktiež azda jedným veľkým výrobcom smartfónov, ktorý pre svoje modely ešte nepredstavil pokročilé funkcie umelej inteligencie. Napríklad taký Samsung ich už priniesol aj do niekoľko rokov starých vlajkových lodí.
Dobrou správou je, že práve to by sa malo zo strany Apple zmeniť, a to pravdepodobne už v júni, kedy sa koná vývojárska konferencia WWDC.