Apple nás tento týždeň potešil veľkolepým predstavením, v rámci ktorého debutovali nielen nové tablety iPad, ale aj pokročilý stylus či procesor M4. No hoci treba uznať, že nové produkty vyzerajú naozaj lákavo, kalifornský gigant spravil v jednej veci veľkú chybu. V sprievodnom reklamnom spote totiž za použitia priemyselnej drvičky zlikvidoval niekoľko nástrojov, ktoré sú využívané najmä kreatívcami. Urobil tak ako náznak toho, že tieto nástroje dokážu jeho tablety nahradiť.
Reakcia publika však nebola taká, akú Apple zrejme očakával, píše CzechCrunch. Na adresu spoločnosti sa vzniesla masívna vlna kritiky, a to dokonca aj od niekoľkých známych mien.
Pekná myšlienka, mylné prevedenie
Apple chcel reklamným spotom s názvom „Crush!“ ukázať, že nové iPady v sebe skrývajú obrovský tvorivý potenciál. Myšlienka to bola pekná, prevedenie až tak nie. V reklame rozdrvil napríklad gitaru, metronóm, piano, sochársku bustu aj plechovky s farbou. Poukázať tým chcel aj na rekordne štíhlu konštrukciu nového iPadu Pro.
Reklama sa napokon ukázala byť jedným veľkým fiaskom. Sociálne siete sa zaplnili príspevkami, ktoré kritizovali Apple pre jeho údajnú neúctu voči tradičným nástrojom, ktoré symbolizujú ľudskú kreativitu a jej bohatú históriu.
Neúprosná kritika
Takto si reklamu vyložili mnohí. A asi sa niet čo čudovať. Technológie napredujú tak rapídnym tempom, že z nich nemálo ľudí postupne začína mať strach. Nie však preto, že by ovládli Zem. Skôr preto, že napríklad taká umelá inteligencia (AI) môže časom nahradiť či dokonca eliminovať zaužívané tradície nielen kreatívneho priemyslu. Scenár je to krajný, no rozhodne nie je nereálny.
Na reklamný spot zareagovalo aj niekoľko známych osobností. Niektorí, ako napríklad britský herec Hugh Grant, len letmo naznačili, že to, čo Apple spravil nie je v poriadku. Iní si servítku pred ústa rozhodne nedávali. Režisérka prvých epizód seriálu Príbeh služobníčky použila aj vulgarizmus a celú reklamu označila za psychotickú.
Apple uznal chybu, za spot sa ospravedlnil
Negatívne ohlasy dosiahli takého objemu, že Apple neostávalo nič iné, než poskytnúť svoje stanovisko. To prišlo vo forme uznania chyby a náležitého ospravedlnenia. Uviedol, že kreativitu má vo svojej DNA a vníma za nesmierne dôležité navrhovať produkty, ktoré pomáhajú kreatívcom. Uznal, že reklamný spot bol prešľap a dodal, že je mu to ľúto.
Reklama je stále k dispozícii, a to na oficiálnom YouTube kanále spoločnosti. Podľa pôvodných plánov sa mala presunúť aj na televízne obrazovky, no tak sa zrejme nestane.
Napokon možno poznamenať, že koncept, ktorý Apple využil v reklame, nie je žiadnou novinkou. Prvýkrát ho uplatnila spoločnosť LG, a to už pred 16 rokmi, kedy takto propagovala svoj vtedy nový telefón LG KC910.