Európska únia (EÚ) ostro bojuje proti akýmkoľvek praktikám vplyvných firiem, ktoré môžu narušiť fungovanie spoločnosti. Po novom si do hľadáčika opäť zobrala dve z najväčších sociálnych sietí na svete, menovite Facebook a Instagram. Dôvod? Tvrdí, že tieto platformy sú semeniskom dezinformácií, píše agentúra Reuters.
To, že sa na sociálnych sieťach nachádza kopa nepravdivých informácií, nie je žiadne tajomstvo. Napriek tomu však ide o veľký problém, ktorý treba okamžite a efektívne riešiť. Ich prevádzkovatelia síce robia, čo môžu, aby obmedzili šírenie takýchto príspevkov, no stále nemajú k dispozícii také kapacity, aby dokázali vymazať každú jednu publikovanú dezinformáciu, teda aspoň nie okamžite.
Zavádzajúce príspevky podložené neoverenými zdrojmi polarizujú spoločnosť, čoho výsledkom sú, okrem iného, ostré konflikty. Problematické je to najmä v spojitosti s politikou. Kandidáti do kľúčových vládnych či medzinárodných pozícií často využívajú sociálne siete na zhadzovanie svojich protivníkov. Niekedy na to idú čestne, inokedy nie. V oboch prípadoch je však výsledkom ovplyvnenie verejnosti.
Napríklad vláda Spojených štátov nedávno schválila legislatívu, ktorá prikazuje spoločnosti ByteDance, aby čo najskôr predala sieť TikTok inému subjektu, inak ju na území krajiny bez výnimky zakáže. Reprezentanti kongresu sa totiž obávajú, že Čína môže túto platformu zneužiť na zmanipulovanie nadchádzajúcich prezidentských volieb v USA, ktoré sa budú konať na jeseň.
EÚ zakročila proti Facebooku a Instagramu
K podobnému, i keď nie až tak drastickému zákroku, sa po novom osmelila aj EÚ, a to v súvislosti s Facebookom a Instagramom. Ako už bolo spomenuté v úvode tohto článku, dvojicu sietí považuje za semenisko dezinformácií. Táto kritika prichádza relatívne krátko pred voľbami do Európskeho parlamentu.
Európska komisia (EK) v utorok uviedla, že Facebook a Instagram nezvládli obmedziť šírenie dezinformácií a klamlivej reklamy v období pred voľbami do Europarlamentu. V dôsledku toho bolo zahájené vyšetrovanie pre podozrenie z porušenia pravidiel EÚ týkajúcich sa moderovania obsahu na internete.
Niektoré politické strany a organizácie sa údajne snažia zmanipulovať názory ľudí klamstvami a zavádzajúcimi informáciami, čím ich chcú primäť k tomu, aby hlas svoj hlas udelili niekomu inému. Na vážnosti situácie ešte väčšmi pridáva skutočnosť, že voľby do Európskeho parlamentu sa uskutočnia už budúci mesiac, konkrétne od 6. do 9. júna.
Nerobia dosť
EÚ sa teda domnieva, že Meta, ktorá spravuje Facebook aj Instagram, zlyháva v dodržiavaní podmienok stanovených Aktom o digitálnych službách (DSA), ktorý vstúpil do platnosti minulý rok. Ten dotknutým subjektom prikazuje, aby posilnili svoje snahy v oblasti regulácie dezinformácií, ktoré sa šíria na ich platformách. V prípade, že stanovené pravidlá nedodržia, hrozí im pokuta vo výške až 6 percent celosvetového ročného obrazu.
Konkrétne sa má vyšetrovanie EK zamerať na ruskú sieť s názvom Doppelganger, ktorá klonuje autentické médiá. Meta jej aktivity mala odhaliť ešte v roku 2022, pričom uviedla, že zablokovala už desiatky tisíc odkazov, ktoré sú s ňou spojené. EÚ je však toho názoru, že gigant v tomto smere nespravil dosť.
„Máme podozrenie, že moderovanie obsahu spoločnosti Meta je nedostatočné a že jej chýba transparentnosť v súvislosti s postupom moderovania reklám a obsahu,“ uviedla Margrethe Vestagerová, eurokomisárka pre hospodársku súťaž. „Preto sme dnes zahájili konanie voči spoločnosti Meta s cieľom posúdiť jej súlad so zákonom o digitálnych službách.“
Meta sa voči tomuto tvrdeniu ohradila. „Máme dobre zavedený proces identifikácie a zmierňovania rizík na našich platformách. Tešíme sa, že budeme pokračovať v spolupráci s Európskou komisiou a poskytneme jej ďalšie podrobnosti o tejto práci,“ skonštatoval hovorca spoločnosti.
Urgentné obavy
EK okrem uvedené tiež vyzdvihla absenciu účinného nástroja tretej strany, ktorý by slúžil na monitorovanie občianskej diskusie a volieb v reálnom čase. Napokon zdôraznila aj svoje obavy týkajúce sa postupného ukončovania činnosti Mety v oblasti sledovaní dezinformácií prostredníctvom CrowdTangle bez známosti adekvátnej náhrady.
Teraz má Meta päť pracovných dní na to, aby informovala EÚ o nápravných opatreniach na riešenie uvedených problémov.
Na území EÚ má spoločnosť viac ako 250 miliónov aktívnych používateľov mesačne.