V posledných týždňoch sa nám na stole kopia správy týkajúce sa vývoja nových batériových technológií, a to zo strany hneď niekoľkých spoločností. Niektoré sú známe menej, niektoré viac. Konkrétne do tej druhej skupiny spadá napríklad čínska automobilka BYD, ktorá má už čoskoro predstaviť svoju novú batériu Blade EV. Očakáva sa, že akumulátor poskytne výrazne lepšie kapacity v oblasti dojazdu, a to pri zníženej cene, píše server Electrek.
Vznik novej batérie Blade EV môže byť kľúčovým faktorom v snahe spoločnosti BYD za „oslobodiť“ vozidlá od fosílnych palív. Predpokladá sa, že debutuje ešte v priebehu tohto roka. A prospekty sú naozaj ambiciózne. BYD uviedla prvú generáciu batérie Blade na trh ešte v roku 2020, pričom už vtedy išlo o revolúciu v odvetví.
Tieto batérie pritom nenájdeme len v jej vlastných vozidlách. Poháňajú napríklad aj elektromobily od spoločností Tesla, Ford, Kia, Hyundai, Toyota a ďalších. Práve batérie sú hlavným dôvodom, ktorý stojí za úspešnosťou čínskej automobilky.
Viac muziky za menej peňazí
Pokiaľ ide o novú batériu Blade EV, okrem iného sa očakáva výrazné zníženie ceny, resp. nákladov. BYD to mala docieliť použitím fosfátu lítia a železa ako katódového materiálu. Tieto materiály sú nielen dostupnejšie, ale taktiež ponúkajú konkurencieschopnú hustotu energie, presnejšie v porovnaní s batériami NCM.
Za zmienku taktiež stojí konštrukcia „Blade-like“. To znamená, že batéria je skonštruovaná tak, aby bola maximálne bezpečná a zároveň aby ponúkala čo najdlhší dojazd a čo najdlhšiu životnosť. Konkrétne maximalizácii energetickej účinnosti napomáha dlhší a tenší dizajn, ktorý šetrí priestor a znižuje hmotnosť. Sám Wang Chuanfu, generálny riaditeľ BYD, nedávno uviedol, že nová batéria Blade EV bude ešte menšia a ľahšia pri nezmenenej výdrži.
Dojazd by sa mal práveže zlepšiť, keďže Chuanfu dodal, že batéria zníži spotrebu energie v prepočte na 100 km jazdy. Posledné batérie automobilky ponúkali energetickú hustotu 150 Wh/kg, pričom nová batéria by mala hustotu navýšiť na 190 Wh/kg. To nie je rekordná hodnota, no rozhodne ide o výrazný pokrok, ktorý povedie k ešte vyšším kapacitám moderných elektromobilov.
Vďaka novej batérii by mali byť budúce elektrické vozidlá schopné dosiahnuť dojazd až 1 000 km, čo by bolo najviac spomedzi batérií LFP.
Podľa súčasných plánov bude batéria Blade EV novej generácie uvedená na trhu v priebehu augusta, čo nie je až tak ďaleko.
„Revolučných“ projektov je viacero
V úvode článku sme spomenuli, že na nových batériových technológiách v súčasnosti pracuje viacero spoločností. A to je pravda. Napríklad CATL, najväčší výrobca batérií pre elektromobily, po novom oznámil novú batériu s ohromnou zárukou až na 1,5 milióna kilometrov alebo 15 rokov prevádzky. Keď však vezmeme do úvahy fakt, že priemerný elektromobil ročne najazdí okolo 13 400 km, s novou batériou od CATL by si takýto elektromobil vystačil na viac ako 100 rokov.
Aj v tomto prípade ide o lítium-železofosfátovú batériu, ktorá je určená na uspokojenie potrieb rôznych segmentov trhu. Využiť by ju však mali predovšetkým ľahké a ťažké nákladné vozidlá a autobusy. Don Imrie, ktorý pracuje v odvetví elektrických autobusov, uviedol, že priemerný metropolitný autobus za jednu zmenu prejde okolo 300 km. S novou batériou od CATL by vraj bolo možné dosiahnuť až 13-ročnú životnosť, a to dokonca aj vtedy, ak by autobus jazdil každý jeden deň.
Podrobnejšie si o novej batérii od CATL môžete prečítať v samostatnom článku na tomto odkaze.
Prečítajte si tiež:
- Špička vo svojej triede: Touroll J1 ponúka 100 km dojazd, 120 kg nosnosť a cenu, akú na Slovensku neuvidíte
- Cybertruck je zlyhanie: Kazí sa po 5 minútach, pri nehode sa neaktivujú airbagy
- Apple ukončil prípravu vlastného elektromobilu. V dôsledku toho príde o prácu najmenej 600 zamestnancov
Za zmienku taktiež stojí nový výtvor spoločnosti Tailan New Energy. Tá vyvíja batériu s až dvojnásobnou hustotou energie v porovnaní s inými článkami v odvetví. Očakáva sa, že dosiahne energetickú hustotu až 720 Wh/kg. Pre porovnanie, batéria WeLion od spoločnosti NIO s dojazdom viac ako 1 000 km má energetickú hustotu 360 Wh/kg.
Vďaka tak ohromnej energetickej hustote by mal dojazd batérie dosiahnuť až 1 500 km. Aj tejto technológií sme sa podrobnejšie venovali v samostatnom článku.