Xiaomi koncom minulého mesiaca oficiálne uviedlo do predaja svoj vôbec prvý rad elektromobilov. Modely s označením SU7 učarovali ako dizajnom, tak aj solídnym výkonom a softvérovými funkciami. Pre spoločnosť išlo a vlastne stále ide o ohromný úspech. Teraz sa však dozvedáme, že na tento rok s elektromobilmi ešte neskončila. V poslednom kvartáli má vydať minimálne ešte jeden model. Údajne pôjde o SUV, píše server CarNewsChina.com.
Úspešný debut SU7
Xiaomi koncom marca uviedlo do predaja hneď tri elektromobily, a to SU7, SU7 Pro a SU7 Max. S nádherným vizuálom a vysokým výkonom možno rátať vo všetkých troch prípadoch. Samozrejme, panujú medzi nimi určité rozdiely – základný SU7 má pomalšie zrýchlenie a nižšiu maximálnu rýchlosť. Podrobnejšie technické parametre si spomenieme len letmo, keďže sme sa im rozsiahlo venovali v samostatnom článku.
Čínsky výrobca má v úmysle stať sa jednou z piatich najväčších automobiliek na svete. A možno povedať, že modely SU7 sú v tomto smere správnym krokom. Zvolil totiž nielen správne komponenty, ale aj správne ceny. Konkrétne základný model bol v Číne uvedený za 215 900 jüanov, čo v prepočte vychádza na zhruba 27 600 eur. Model SU7 Pro dostal cenu 245 000 jüanov alebo 31 500 eur, zatiaľ čo najlepšie vybavený SU7 Max bol uvedený za 299 900 jüanov alebo 38 400 eur.
V prípade SU7 je hlavným konkurentom nik iný, než Tesla, konkrétne jej Model 3. Či sú novinky od Xiaomi lepšie, ukážu až prvé recenzie. Minimálne v dojazde však majú navrch – zatiaľ čo Model 3 je vybavený 60 kWh batériou s inzerovaným dojazdom 606 km, SU7 používa článok s kapacitou 73,6 kWh a dojazdom 700 km.
Novinky od Xiaomi oslovili mnohých, o čom svedčí aj počet prvých objednávok. Len v priebehu 27 minút od predstavenia spoločnosť evidovala až 50 000 pevných objednávok, čo je skutočne ohromujúci výkon.
Peniaze nie sú problém
Elektromobily SU7 možno považovať za úspech aj napriek tomu, že Xiaomi aspoň v tomto roku nebudú zarábať. Práve naopak, každý model predáva so stratou. Na jeden predaný kus má doplácať z vlastného vrecka až 8 600 eur. Čistá strata nových vozidiel sa podľa predbežných odhadov v priebehu 2024 vyšplhá až na 522 miliónov eur.
Xiaomi však má dobré finančné základy aj perspektívy. Analytici tvrdia, že vďaka svojim bohatým skúsenostiam s výrobou smartfónov môže v budúcnosti nadobudnúť kľúčové strategické výhody, a to napríklad aj v segmente inteligentných navigačných panelov.
Čínsky gigant si očividne s peniazmi neláme hlavu, keďže podľa nových informácií má v priebehu tohto roka vydať ešte aspoň jeden elektromobil.
Po stopách trendu
Podľa zdrojov magazínu MyDrivers má Xiaomi aktuálne k dispozícii dve platformy, na ktorých môže budovať svoje elektromobily. Jedna z nich sa opiera o technológiu E-REV, ktorá ponúka predĺžený dojazd, a to vďaka spaľovaciemu motorčeku, ktorý síce nie je pripojený ku kolesám, ale dokáže priebežne dobíjať batériu, prípadne môže fungovať ako podporný systém pre elektrický motor.
Konkrétne v Číne túto technológiu spopularizovala spoločnosť Li Auto. Tá vyrába a predáva výhradne SUV modely, pričom všetky z nich používajú E-REV. A stojí za zmienku, že táto stratégia sa automobilke náramne vypláca – v roku 2023 na území Číny predala až 400 000 vozidiel, pričom na rok 2024 naplánovala až dvojnásobný nárast, teda 800 000 predaných vozidiel.
Prečítajte si tiež:
- Humanoidní roboti v praxi: Takto ich vo výrobe využíva čínska automobilka Nio!
- Dlhší dojazd za nižšiu cenu: Známa čínska automobilka čoskoro uvedie batériu novej generácie!
- Nová batéria má záruku až 1,5 milióna km jazdy. Priemernému elektromobilu by vystačila na vyše 100 rokov
Minulý mesiac však spravila prešľap. Konkrétne 1. marca svoje prvé čisto elektrické auto, ktoré nebolo typu SUV. A hoci sa okolo neho budil veľký rozruch, trh ho nakoniec neprijal so zrovna otvorenou náručou. Kvôli nízkemu úvodnému dopytu musela spoločnosť znížiť svoje očakávania, čo sa týka objemu predaja v roku 2024, a to na 560 000 až 640 000 vozidiel.
Xiaomi sa malo poučiť z chyby svojho kolegu. Údajne rozhodlo, že jej nadchádzajúci elektromobil, čiže už zmienené SUV, bude používať technológiu E-REV. Zdroje tvrdia, že toto rozhodnutie je správne, keďže popularita SUV v Číne rýchlo stúpa. Dôkazom sú napríklad aj štatistiky Tesly – v Číne jej zabezpečuje trhový podiel najmä Model Y.