Xiaomi koncom marca oficiálne uviedlo na trh svoj prvý elektromobil. Celkovo sme sa dočkali troch vozidiel, a to SU7, SU7 Pro a SU7 Max. Tieto novinky boli prijaté naozaj vrelo, čoho jasným dôkazom je výrazný rast ceny akcií spoločnosti. Na druhú stranu, vozidlá pre ňu budú v tomto roku predstavovať skôr stratu, ako zisk. Tá sa má vraj vyšplhať na vyše pol miliardy dolárov (567 miliónov dolárov), informuje server AUTOVINY.sk
Na finálne uvedenie modelov SU7 na trh sme čakali naozaj dlho. Toto podujatie bolo náramne dôležité z viacerých hľadísk. Podrobné technické špecifikácie vozidiel sme sa dozvedeli už počas oficiálneho predstavenia. To, čo chýbalo, boli ceny. A tie sú nakoniec celkom bojaschopné.
Bežní ľudia aj investori novinky privítali s otvorenou náručou. Dokazuje to fakt, že Xiaomi v priebehu len 24 hodín od spustenia predaja zaevidovalo takmer 90 000 objednávok, pričom cena akcií spoločnosti stúpla o 16 percent. Na celkovej hodnote si tak prilepšila o 4 miliardy dolárov, pričom v súčasnosti dosahuje 55 miliárd dolárov, teda najviac od roku 2022. Toto číslo taktiež znamená, že v rámci hodnoty predbieha viacerých gigantov automobilového priemyslu, vrátane General Motors a Fordu.
Každý kus predáva so stratou
Aj preto je ešte prekvapujúcejšie zistenie, že firma na svojich prvých elektromobiloch nezarába. Práve naopak, na každom predanom kuse zrejme bude musieť nemalú čiastku doplatiť z vlastného vrecka. Stratu ešte väčšmi navyšuje už zmienený počet objednávok. Pôvodne sa predpokladalo, že sa Xiaomi tento rok podarí predať 60 000 kusov. Napokon len v priebehu jedného dňa obdržala až 90 000 objednávok. S ohľadom na tak obrovský dopyt sa očakáva, že čistá strata na vozidlách sa v tomto roku môže vyšplhať až na 567 miliónov dolárov, teda okolo 522 miliónov eur.
Po aplikovaní nenáročnej matematiky zistíme, že Xiaomi bude musieť z vlastných zdrojov na každý predaný kus doplatiť okolo 9 400 dolárov alebo 8 600 eur.
Vyhliadky sú dobré
Spoločnosť si však z toho zrejme ťažkú hlavu nerobí. Aj napriek potenciálnej astronomickej strate a výzvam, ktoré predstavuje ostrá konkurencia a obecne klesajúci dopyt po elektromobiloch, analytici tvrdia, že Xiaomi má dobré finančné základy aj perspektívy. Taktiež tvrdia, že keďže má tak bohaté skúsenosti s výrobou smartfónov, môže mať v budúcnosti konkurenčnú výhodu napríklad v segmente inteligentných navigačných panelov.
Samozrejme, 90 000 objednávok v priebehu 24 hodín značí obrovský dopyt, ktorý nebude jednoduché uspokojiť. Xiaomi malo doposiaľ vyrobiť okolo 5 000 kusov SU7, ktoré sú odosielané ako „zakladateľská edícia“ s dodatočnou výbavou.
Podrobnejšie si o výbave radu SU7 môžete prečítať v samostatnom článku, ktorý nájdete na tomto odkaze.