Nakupovanie online na Slovensku teší nemalej popularite, čo dokazuje viacero ukazovateľov. A niet sa čo čudovať, keďže je veľmi komfortné a rýchle. Často je dokonca výhodnejšie aj po cenovej stránke, keďže sa nemusíme fyzicky dopravovať do daných obchodov. Očakáva sa pritom, že nakupovanie cez internet na Slovensku bude v tomto roku ešte výraznejšie. Aspoň taký názor udáva spoločnosť Shoptet na základe svojich dát.
Shoptet prevádzkuje viac ako 6 000 slovenských e-shopov, pričom jej bohaté dáta predpokladajú, že rok 2024 bude z hľadiska e-commerce ešte silnejší, ako tie minulé. „Už údaje za prvý štvrťrok nám naznačujú, že rok 2024 bude pre e-commerce úspešný. V porovnaní s rovnakým obdobím v roku 2023 narástol priemerný obraz na jeden e-shop o 7 percent,“ uvádza Michal Farkaš, marketingový manažér.
Rast pritom nezaznamenáva len v objeme objednaného tovaru cez internet, ale aj v cenách. Celkový obrat slovenských e-shopov mal v priebehu prvých troch mesiacov 2024 stúpnuť z necelých 74 miliónov eur (2023) na vyše 102 miliónov eur, čo je nárast o takmer 30 percent.
Stúpla pritom aj cena priemernej objednávky, a to na takmer 78 eur, čo predstavuje nárast zhruba o 8 percent. Táto hodnota má podľa údajov Shoptetu prevyšovať medziročnú infláciu, ktorá sa pohybuje okolo 3 percent. Možno teda povedať, že ľudia pri online nakupovaní míňali začiatkom roka 2024 viac peňazí, ako v tom minlom.
Slováci pritom majú k dispozícii čoraz viac možností pre online nákup. Len na Shoptete malo v prvých troch mesiacoch pribudnúť až 450 nových e-shopov, čo v prepočte vychádza na päť nových e-shopov každý jeden deň. „Ak sa opäť nevyskytne nečakaná globálna situácia, ktorá by zamávala so svetovou ekonomikou, môžeme očakávať rekordné zisky e-shopov na Shoptete, ale aj rast celého slovenského e-commerce.“
Čo nakupujeme najviac?
Konkrétne v porovnaní s minulým rokom si výrazne polepšil segment kozmetiky a parfumov, a to o 66 percent. Výrazne potom stúpli aj nákupy v oblasti potravín a nápojov, presnejšie o 51 percent. Dôvod je veľmi jednoduchý – nakupovanie potravín sa z cenového hľadiska často približuje fyzickému nakupovaniu v kamenných predajniach, prípadne je dokonca výhodnejšie, ak do rovnice zarátame aj náklady na cestu do daných predajní. Netreba pritom zabúdať na ten nenahraditeľný komfort, ktorý prináša priame doručenie na adresu.
„Veľa obchodov ponúka aj netradičné výrobky. Či už sú to rôzne suroviny z medzinárodnej kuchyne, potraviny pri intoleranciách, prírodná kozmetika od slovenského výrobcu alebo napríklad kozmetika z oslieho mlieka dovezená z Grécka,“ hovorí Farkaš.
Konkrétne segment farmaceutických produktov a zdravia stúpol o 36 percent, predaj domácich a záhradných potrieb zase o 27 percent. Nárast možno registrovať aj pri knihách a časopisoch, a to o štvrtinu (25 percent).
Pokiaľ ide o poklesy, tie boli zaznamenané len pri dvoch segmentoch, ktorými sú cestovanie (pokles o 24 percent), a hudba a filmy (pokles o 20 percent).
Prečítajte si tiež:
- Slováci a nakupovanie v roku 2023: Čoraz častejšie objednávame online, e-shopom sa náramne darí!
- Slovensko a online nakupovanie: Ktoré regióny majú najviac e-shopov a ktoré im zarábajú najviac? (PREHĽAD)
- Nakupovanie priamo cez YouTube videá? Google údajne testuje novú funkciu
Nakupovanie online je jednoducho pohodlné. Samozrejme, má aj svoje nedostatky, ako je napríklad nemožnosť si žiadaný tovar pred zakúpením vyskúšať či ohmatať. Na druhú stranu, veľa e-shopov ponúka možnosť rýchleho vrátenia tovaru do určitého termínu, často aj bez potreby udávania dôvodu a s garanciou vrátenia plnej sumy.
Pozor na podvody
Samozrejme, netreba zabúdať na to, že nie každý e-shop, na ktorý natrafíte, je čestný. Existuje mnoho podvodných obchodov, ktorých cieľom je len od nič netušiacich zákazníkov vymámiť peniaze a zakúpený tovar im nikdy nedodať. Takto sa nachytať pritom nie je úplne zložité, preto odporúčame maximálnu ostražitosť.
V tejto súvislosti treba dať do pozornosti Slovenskú obchodnú inšpekciu (SOI), ktorá pravidelne aktualizuje zoznam rizikových e-shopov. Nájdete ho na tomto odkaze.