Fungovanie cestnej premávky sa v nemalej miere opiera o rozsiahly zoznam predpisov, ktoré sa snažia o maximalizáciu bezpečnosti a plynulosti. Ak niekto predpisy poruší, vystaví riziku nielen seba, ale často aj iných účastníkov cestnej premávky, čo sa spriada s trestom, zväčša vo forme pokuty. Slovensko, rovnako ako mnohé iné krajiny, má daný sadzobník, ktorý určuje výšku pokút za jednotlivé priestupky. To ale neznamená, že za rovnaký priestupok je vždy uložená rovnaká pokuta. Záleží totiž aj na okolnostiach, píše server Autoviny.sk.
Mnohí ľudia, nielen Slováci, sa často sťažujú na to, že sadzobník pokút nie je nastavený férovo. Konkrétne im prekáža skutočnosť, že napríklad pokuta vo výške 50 eur neuškodí rovnako osobe s mesačným platom 1 500 eur, ako osobe s mesačným platom 900 eur. Je zrejmé, pre osoby s nižším príjmom je úhrada pokuty náročnejšia.
Rovnako pre všetkých
Z určitého hľadiska sú tieto sťažnosti pochopiteľné. Na druhú stranu, vyvinúť spôsob pokutovania, ktorý by bol férový pre všetkých, je nielen veľmi náročné, je to prakticky nemožné. Ak policajti zastavia vodiča v novom BMW, neznamená to, že má vysoký mesačný príjem. Hodnota majetku totiž nie je vždy výpovednou hodnotou vysokých príjmov. A čo navyše, zákon má byť nastavený tak, aby platil pre všetkých rovnako.
Pokiaľ ide o pokuty na Slovensku, vodiči nemálo hlásia, že sú v pomere k tunajším platom celkom vysoké. V porovnaní s okolitými krajinami však vyššie nie sú. Taktiež stojí za zmienku, že Slovensko je krajina, kde ešte stále mnoho ciest nie je dostatočne pokrytých radarovými systémami, pričom ani počet aktívnych hliadok nie je ktovieako vysoký.
Prečítajte si aj: Maximálne 30 km/h vo všetkých mestách? Naozaj to hrozí
To znamená, že mnohí vodiči, ktorí prekročia alebo pravidelne prekračujú rýchlosti, prípadne inak porušujú dopravné predpisy, sa často obchádzajú bez akejkoľvek ujmy. Platí pritom, že pokuty za porušenie dopravných predpisov môžu byť uložené dvoma spôsobmi. Prvým je bloková forma, teda pokuta na mieste. Druhým je správne konanie, čo znamená, že oznámenie u uložení pokuty je zaslané neskôr poštou.
Výška pokuty má viacero premenných
Výška pokuty, asi celkom logicky, vyplýva z vážnosti daného porušenia. Ak spravíte letmý priestupok, ktorý nepredstavuje vážne riziko ani pre vás, ani pre ostatných účastníkov cestnej premávky, pravdepodobne sa obídete len s miernou pokutou. Ak spravíte vážny priestupok, pri ktorom vzniká vysoké riziko nehody, treba sa pripraviť na zaplatenie vyššej čiastky, ak nie aj tvrdší trest.
Je však pravda, že hoci máme na Slovensku platný sadzobník pokút, za rovnaký priestupok nemusí byť vždy uložená rovnaká pokuta. Záleží totiž aj na okolnostiach, za akých k priestupku došlo. A platí to predovšetkým pri prekročení maximálnej povolenej rýchlosti.
Poniektorí za prekročenie rýchlostného limitu o viac ako 70 km/h dostanú pokutu takmer 800 eur, iní rovnakú pokutu dostanú pri prekročení limitu len o 11 km/h. Dôvod? Vodič môže pri prekročení rýchlostného limitu len o 10 km/h dostať pokutu necelých 800 eur v prípade, že tak učiní na úseku, kde je meraná hmotnosť vozidla.
Na takomto úseku možno kontrolovať najväčšiu prípustnú celkovú hmotnosť vozidla, najväčšiu prípustnú hmotnosť jazdnej súpravy, najväčšiu prípustnú celkovú hmotnosť prípojného vozidla alebo najväčšiu prípustnú hmotnosť pripadajúcu na nápravu vozidla.
Pokiaľ ide o bežné prekročenie rýchlostného limitu, v prípade prekročenia o viac ako 70 km/h v obci môže byť vodičovi uložená pokuta vo výške 798 eur. Mimo obce je pokutu v takejto výške možné uložiť za prekročenie rýchlosti o viac ako 75 km/h. Ak dôjde k prekročeniu len o 10 km/h, v obci hrozí pokuta 39 eur a mimo obce 30 eur.