Elektromobily stále majú veľmi ďaleko od dokonalosti. Medzi niektoré z viacerých nedostatkov patrí napríklad slabšia odolnosť batérie, a to nielen voči extrémnym chladom či horúčavám, ale aj voči následkom prípadných dopravných nehôd. Neraz sa stalo, že elektromobil po kolízii vzplanul, čo podnietilo dokonca aj nové špecializované cvičenia u hasičov. Na zvýšenú opatrnosť dbajú aj servisy.
Tie, ako píše server Autosalon.tv, niekedy dokonca umiestňujú havarované elektromobily do akejsi karantény, aby sa minimalizovali bezpečnostné riziká. Potvrdil to Petr Humeni, vysokonapäťový expert.
Je nutná karanténa
Keď sa elektrické vozidlo stane súčasťou havárie a je potrebné ho odviezť do servisu, odťahová služba ho vyloží na vopred určené miesto vo vonkajších priestoroch, ktoré je z hľadiska požiaru považované za čo najbezpečnejšie. O náležitých podrobnostiach zvyčajne rozhoduje skúsený servisný technik. Tu vozidlo „odpočíva“ po dobu 24 hodín (niekedy aj viac), a až potom je prevezené do dielne. Skutočne teda ide o akúsi karanténu, ktorá má zaistiť, aby nedošlo k nečakaným požiarom či nebodaj explóziám v interiéri servisu.
Príčinou takýchto požiarov býva práve batéria, ktorá môže v dôsledku gradujúcich chemických reakcií samovoľne vzplanúť aj niekoľko hodín po nehode.
„Servis musí po nehode skontrolovať stav batérie, ak je ju možné otvoriť, inak je potrebná zmienená bezpečnostná karanténa. Vymeniť sa dajú jej jednotlivé moduly aj riadiace jednotky. Pokiaľ je batéria pri nehode poškodená komplexne, mení sa celá. To ale až vo chvíli, kedy je manipulácia s ňou bezpečná. Teda až po zmienenej karanténe,“ uviedol Humeni pre Autosalon.tv.
Náležité prípravy
Konkrétne v Česku nie je rýchlosť adopcie elektromobilov až tak vysoká. Samozrejme, Slovensko je stále pomalšie, no ani u susedov to nie je žiadna sláva. Napriek tomu tu však má viacero autorizovaných servisov pripravené špeciálne pracoviská na opravu zariadení s vysokým napätím. Do tejto skupiny sa radia aj elektromobily.
V podstate ide o vyčlenenú zónu, ktorá je viditeľne ohraničená. A keďže ide o rizikovú oblasť, prístupdo nej majú iba vyškolení mechanici, a aj to s antistatickým oblečením a špeciálnym náradím. „Špecialista musí mať takzvanú elektrikársku vyhlášku a musí mať elektrotechnické vzdelanie. Samozrejmosťou je školenie vysokonapäťového technika a následne na vysokonapäťového experta. V priebehu opravy títo špecialisti používajú iba odizolované náradie, ktoré dokáže odolať vysokému napätiu,“ vysvetlil Humeni.
Požiare elektromobilov robia vrásky aj hasičom. Karoséria a iné bežné súčasti vozidla sa hasia prakticky rovnako ako pri spaľovákoch. Pri hasení akumulátora je však už situácia iná. Požiar môže spôsobiť, že sa prehreje a poškodí, čo môže viesť k devastujúcej reakcii.
Preto sa zbory postupne učia na tieto situácie adaptovať. Pri jednom z pokusov o uhasenie horiacej batérie hasiči použili vodu, aby ju schladili. Dá sa povedať, že to veľmi nefungovalo, keďže trvalo vyše troch hodín, než oheň dostali pod kontrolu. Viaceré pokusy taktiež experimentovali s kontajnermi obsahujúcimi vodu, do ktorých sa horiace elektromobily jednoducho ponoria. Ani to však nemusí zaručene fungovať. V jednom prípade batéria kvôli chemickej reakcii vzplanula znovu, a to až po troch dňoch od ponorenia.
Čoraz spoľahlivejšie sa ukazuje byť hasenie v hermeticky uzavretých kontajneroch, kde sa na hasenie okrem vody používa aj inertný plyn.
Záporov je viac
Samozrejme, nedostatkov, ktorými elektromobily trpia, je viacero. Tým nemyslíme iba vysokú priemernú obstarávaciu cenu. Ako sme vás informovali v samostatnom článku na tomto odkaze, elektrické vozidlá taktiež trápi relatívne slabá odolnosť konštrukcie. Ich karosérie sú totiž špeciálne navrhované tak, aby sa maximalizoval dojazd. Pri tom sa však na odolnosť nezriedka zabúda.
Viacerí majitelia elektromobilov sa taktiež začali sťažovať, že sa im rýchlo opotrebúvajú pneumatiky. Svoje rozhorčenie neskrývajú, keďže ich pred tým vraj žiadny z predajcov a ani výrobcov nevaroval.