Hoci sa elektromobily stále vystavujú početnej kritike a majú mnohých odporcov, ich obecná popularita vo svete je na vzostupe. V niektorých krajinách, aj keď ich je zatiaľ veľmi málo, si elektrické vozidlá pripisujú väčšinový podiel na trhu. Tých, ktorých je viac, sú krajiny, ktoré v rámci elektromobility dosiahli tzv. bod zlomu.
Naznačujú to výsledky analýzy agentúry Bloomberg. Táto analýza skúma rozšírenie elektromobilov na jednotlivých trhoch, pričom za zmienený „bod zlomu“ považuje okamih, keď elektromobily prekonajú 5-percentný podiel na trhu, teda 5-percentný podiel predaja v rámci všetkých nových vozidiel. Táto hranica je veľmi dôležitá, keďže zvyčajne sa do štyroch rokov od jej dosiahnutia trhový podiele elektromobilov zvýši na 25 percent.
Agentúra vo svojej analýze okrem zlomového bodu spomína aj tzv. S krivku, ktorá všeobecne reprezentuje pokrok v priebehu času. V prípade elektromobility vyjadruje mieru adopcie elektrického pohonu.
Výsledky hovoria jasne, elektromobily sú čoraz obľúbenejšie
Výsledky analýzy deklarujú, že bod zlomu, teda 5-percentný podiel elektromobilov na celkovom predaji nových vozidiel, bol ku koncu roka 2023 dosiahnutý až v 31 krajinách, čo značí obrovský medziročný pokrok. Rok predtým totiž tento bod dosahovalo iba 19 krajín. Reč pritom nie je len o európskych krajinách, ale o krajinách v celom svete.
Zlomový bod dosiahli dokonca aj krajiny, od ktorých by sa to tak skoro neočakávalo. Samozrejme, svetu v oblasti elektromobility dominuje Nórsko, kde sa v poslednom štvrťroku 2023 predalo 25 028 nových elektromobilov, čím sa tu podiel elektrického pohonu navýšil na neuveriteľných 79,6 percenta.
Všeobecne možno skonštatovať, že najrýchlejšie sa elektromobily šíria v severských krajinách. Na druhom mieste totiž skončil Island, kde si elektrické vozidlá pripisujú trhový podiel 58,3 percenta. Tretie skončilo Dánsko, konkrétne s podielom 44,9 percenta, štvrté zase Švédsko s podielom 39,8 percenta. Škandinávske trio kompletizuje Fínsko na piatej priečke, kde sa elektromobily pýšia trhovým podielom 35,3 percenta.
Čo sa týka prekonania už niekoľkokrát zmieneného zlomového bodu, po novom sa ho podarilo prekonať napríklad Maďarsku, Rumunsku, Bulharsku, Slovinsku, Estónsku, Turecku či Thajsku.
Samozrejme, Slovensko sa na zozname nenachádza, keďže u nás je miera šírenia elektromobility priam žalostná. Dôvodov je viacero. Na Slovensku máme relatívne nízku priemernú mzdu, z ktorej si kúpu elektromobilu môže dovoliť skutočne len málokto. Predsa len je priemerný elektromobil stále o poznanie drahší ako priemerný spaľovák, pričom nákladnejšie sú aj opravy. Pomôcť by tomu mohli dotácie a stimuly, no žiaľ, tie u nás zatiaľ chýbajú.
Celkovo sa z krajín V4 na zoznam dopracovalo len Maďarsko, kde si elektromobily minulý rok na celkovom objeme nových predaných vozidiel pripísali podiel 6,5 percenta.
Najväčší skokani sú z Ázie
Bloomberg v oblasti adopcie elektromobility chváli najmä Thajsko a Turecko. Konkrétne Thajsko prekonalo zlomový bod v prvom štvrťroku 2023, pričom koncom roka tu podiel elektromobilov dosiahol až 12,6 percenta. V Turecku elektromobily v priebehu len jedného štvrťroku poskočili z 5 percent na 12 percent. Ku koncu roka sa dokonca stalo 4. najväčším trhom s elektromobilmi vrámci Európy. Turecko je totiž krajinou, ktorá leží ako v Európe, tak aj v Ázii.
Prečítajte si tiež:
- Z 10 na 80 % do 12 minút: Nová batéria pre elektromobily šokuje bleskovým nabíjaním. Použiť ju môže aj Tesla
- Xiaomi neprestáva udivovať: Tento rok vraj prinesie ešte jeden elektromobil, poznáme detaily!
- Nová batéria má záruku až 1,5 milióna km jazdy. Priemernému elektromobilu by vystačila na vyše 100 rokov
Agentúra však hovorí aj o globálnom bode zlomu. Ten sa podarilo dosiahnuť ešte v roku 2021, pričom koncom roka 2023 sa trhový podiel elektromobilov vyšplhal na 12 percent. Stojí za zmienku, že 31 krajín, ktorým sa podarilo prekonať kľúčovú hranicu, dokopy predstavujú až dve tretiny celosvetového trhu s automobilmi.
Zároveň však agentúra upozorňuje na možné riziko spomalenia trhu. Analytici nevylučujú „medziročné spomalenie alebo spätné pohyby“, konkrétne kvôli prerušeniam v dodávateľských reťazcoch, zhoršenej hospodárskej situácii, prípadne aj bankrotom či politickej situácii v krajinách.
Krajina | Objem predaja v kusoch (4. kvartál 2023) | Trhový podiel (v percentách) |
Nórsko | 25 028 | 79,6 |
Island | 3 507 | 58,4 |
Dánsko | 21 890 | 44,9 |
Švédsko | 31,78 | 39,8 |
Fínsko | 6,686 | 35,3 |
Holandsko | 29,199 | 35,1 |
Írsko | 1 164 | 33,9 |
Belgicko | 25,752 | 25,3 |
Portugalsko | 11 265 | 24,3 |
Švajčiarsko | 16,581 | 23,9 |
Čína | 1 879 600 | 23,8 |
Rakúsko | 13 083 | 23,3 |
Izrael | 6,772 | 22,9 |
Francúzsko | 98,755 | 20,3 |
Nový Zéland | 7,435 | 20,0 |
Nemecko | 138,39 | 19,6 |
VB | 79,602 | 17,6 |
Thajsko | 23,864 | 12,6 |
Turecko | 36 026 | 12,0 |
Rumunsko | 3,655 | 10,8 |
Slovinsko | 1 126 | 10,7 |
Austrália | 21,571 | 9,5 |
Kanada | 38 160 | 9,4 |
Španielsko | 20 666 | 8,7 |
USA | 313 822 | 8,1 |
Estónsko | 400 | 7,5 |
Južná Kórea | 36 009 | 6,9 |
Maďarsko | 1 614 | 6,5 |
Bulharsko | 551 | 5,8 |
Taliansko | 21 033 | 5,4 |
Grécko | 1 579 | 5,3 |