Keď je reč o elektromobiloch, stále sa často objavuje hojná kritika, konkrétne na adresu nespoľahlivosti, neefektívnosti či náročnosti na životné prostredie. Pravdou však je, že mnohé z takýchto argumentov je založená na celkom zastaraných stigmách. Hoci stále platí, že batérie pre elektromobily majú čo dobiehať, nemožno ignorovať pokrok, ktorý sa im za posledné roky podarilo učiniť. Príkladov je hneď niekoľko a dnes pribúda ďalší.
CATL, najväčší výrobca batérii pre elektromobily, ktorý pôsobí v globálnom meradle, práve oznámil nový akumulátor, ktorý sa pýši zárukou až na 1,5 milióna kilometrov, čo v prepočte vychádza na približne 15 rokov prevádzky, informuje magazín The Driven. Treba pritom poznamenať, že priemerný elektromobil ročne najazdí okolo 13 400 km (Fleet News), takže s novou batériou by mal, teda aspoň čo sa dojazdu týka, záruku vyše 100 rokov.
CATL v rámci vývoja rekordne trvácneho článku uzavrel spoluprácu so spoločnosťou Yutong Heavy Industries. Tá ho v budúcnosti nasadí vo svojich autobusoch a ťažkých vozidlách. Yutong pritom figuruje ako jeden z najväčších čínskych výrobcov autobusov, pričom svoje prvé 10-ročné strategické partnerstvo s CATL uzavrel ešte v roku 2012. V roku 2022 bola podpísaná nová zmluva, taktiež s 10-ročnou platnosťou.
Konkrétne ide o lítium-železofosfátovú (LFP) batériu, ktorá je určená na uspokojenie potrieb rôznych segmentov trhu, vrátane autobusov, ľahkých nákladných vozidiel a ťažkých nákladných vozidiel.
Skvelé riešenie aj pre elektrické autobusy
Don Imrie, ktorý pracuje v odvetví elektrických autobusov, poskytol v roku 2023 rozhovor pre magazín The Driven. Uviedol, že priemerný metropolitný autobus prejde za jednu zmenu približne 300 km, čo znamená, že záruka na 1,5 miilióna kilometrov by autobusu zaručila až 13-ročnú životnosť, a to aj v prípade, že by jazdil každý jeden deň.
Spoločnosť Yutong taktiež uviedla, že batéria bude mať počas prvej tisícky nabíjacích cyklov nulovú degradáciu, čiže nulovú stratu maximálnej kapacity. Ak je toto tvrdenie pravdivé, batéria s dojazdom 500 km by mala nulovú degradáciu počas prvého pol milióna kilometrov.
Pre CATL ide o ďalší z už mnohých úspechov. Výrobca minulý rok oznámil plány ohľadne spustenia sériovej výroby novej „kondenzovanej“ batérie s hustotou 500 Wh/kg, čo je takmer dvojnásobok energetickej hustoty v porovnaní s batériami, ktoré sa v súčasnosti používajú v elektromobiloch Tesla.
Nižšie náklady rovno o 50 %
Nie je to však len energetická hustota, čo sa CATL podarilo zlepšiť. V priebehu posledných 12 mesiacov taktiež dokázal výrazne znížiť aj výrobné náklady. V januári oznámil, že do polovice 2024 zníži nákladu na kWh svojich LFP článkov až o polovicu. Toto rapídne tempo znižovania nákladov prekvapilo dokonca aj skúsených analytikov, jedným z ktorých je Tony Seba. Ten pred 10 rokmi predpovedal, že takéto zníženie nákladov sa podarí dosiahnuť až v roku 2027.
Prečítajte si tiež:
- Apple ukončil prípravu vlastného elektromobilu. V dôsledku toho príde o prácu najmenej 600 zamestnancov
- Cybertruck je zlyhanie: Kazí sa po 5 minútach, pri nehode sa neaktivujú airbagy
- Stratový úspech: Xiaomi na svojom elektromobile výrazne prerába, strata sa má vyšplhať až na pol miliardy dolárov!
V súvislosti s pokrokom v oblasti batériových technológií možno taktiež spomenúť čínsku firmu s názvom Talian New Energy, ktorý pracuje na celoliatinovej batérii s dvojnásobnou energetickou hustotou v porovnaní s inými článkami, ktoré sa v súčasnosti používajú v čínskych elektromobiloch
Konkrétne má energetická hustota jej akumulátora dosahovať až 720 Wh/kg. To je dvojnásobná hodnota napríklad v porovnaní s batériou WeLion od spoločnosti NIO, ktorá má energetickú hustotu 360 Wh/kg. Čo sa týka dojazdu, batéria by mala byť na jedno nabitie schopná prejsť až 1 500 km.
Ako sa spoločnosti podarilo docieliť tak vysokú energetickú hustotu sa dočítate v samostatnom článku, ktorý nájdete na tomto odkaze.