S novými batériami pre elektromobily akoby sa roztrhlo vrece. Krátko po tom, čo sme sa dopočuli o blížiacom sa vydaní novej batérie Blade EV od spoločnosti BYD, sa ku nám dostávajú informácie o modernizovanej verzii elektromobilu Zeekr 001. Spoločnosť Zeekr je pôvodom z Číny, no pôsobí aj v Európe. Toto vozidlo je špeciálne najmä svojou batériou, ktorá sa dokáže nabíjať priam rekordnou rýchlosťou, píše server CarNewsChina.com.
Zeekr 001 si prešiel viacerými dôležitými úpravami, okrem iného prešiel na novú architektúru 800V. Väčším lákadlom je však akumulátor, ktorý poskytol CATL, aktuálne najväčší výrobca batérií pre elektromobily. Ako sme už spomenuli v úvode článku, batéria vystupuje z radu najmä svojimi kapacitami v oblasti nabíjania.
Na 80 % do 12 minút
Konkrétne ide o LFP batériu CATL Shenxing, a to s kapacitou 95 kWh. Aj pri takejto veľkosti sa však dokáže z 10 percent na 80 percent kapacity nabiť len za 11 minút a 28 sekúnd, pričom 80 percent batérie vystačí na dojazd zhruba 473 km. Tento výkon bol dosiahnutý za pomoci super-výkonnej nabíjačky Zeekr V3 s výkonom 600 kW pri okolitej teplote 26 °C.
Nabíjací výkon v špičke dosiahol 546,4 kW, čiže takmer maximálnu kapacitu použitej nabíjačky. Medzi 10 percentami až 35 percentami sa výkon nabíjania držal na približne 540 kW, pričom dojazd sa zvýšil o 264 km do 5 minút, resp. 432 km do 10 minút.
Takto vysoký výkon nabíjania sa však podarilo dosiahnuť nielen vďaka nabíjačke. svoju úlohu zohrala aj technológia regulácie teploty, ktorá je súčasťou batérie. Tá umožňuje dosiahnutie vysokých rýchlostí nabíjania pri rôznych teplotách, dokonca aj tých extrémnejších. Napríklad aj pri teplote -10 °C je možné batériu nabiť na 80 percent do 30 minút.
Prečítajte si tiež:
- Xiaomi neprestáva udivovať: Tento rok vraj prinesie ešte jeden elektromobil, poznáme detaily!
- Apple ukončil prípravu vlastného elektromobilu. V dôsledku toho príde o prácu najmenej 600 zamestnancov
- Stratový úspech: Xiaomi na svojom elektromobile výrazne prerába, strata sa má vyšplhať až na pol miliardy dolárov!
Spoločnosť Zeekr vraj na tento rok v úmysle vybudovať až 1 000 ultra-rýchlych nabíjacích staníc, ktoré sa pridajú k už prevádzkovaným 900 staniciam. Celkovo je zákazníkom k dispozícii až 5 490 nabíjačiek, pričom takmer 2 500 z nich ponúka výkon vyšší ako 360 kW.
Renovovaný Zeekr 001 bol na trh uvedený vo februári, pričom s dodávkami sa začalo 1. marca. Pôvodná verzia vozidla debutovala ešte v roku 2021.
Bleskurýchlemu nabíjaniu napomáha aj už zmienená platforma 800V. Pokiaľ ide o ostatné modernizované prvky, za zmienku stojí napríklad podpora systému ADAS, ktorý sa opiera o senzor Lidar umiestnený na streche.
Nateraz je novou batériou Shenxing vybavený len model Zeekr 001 s pohonom všetkých kolies. Ostatným verziám je určená batéria Kirin NCM, taktiež od Catl, a to s kapacitou 100 kWh. Ceny Zeekr 001 sa na domácom trhu pohybujú od 269 000 jüanov (cca 34 600 eur) do 329 000 jüanov (cca 42 400 eur).
Dočká sa aj Tesla?
Je tu ale ešte jedna vec, ktorú treba spomenúť. Ako píše server TeslaMagazin.sk, Robin Zeng, predseda CATL, nedávno informoval, že spoločnosť pracuje na technológii rýchlejšieho nabíjania pre elektromobily Tesla. Táto spolupráca sa má týkať predovšetkým „novej elektrochemickej šturktúry, ktorá umožňuje vysokorýchlostné nabíjanie“.
Podrobnejšie informácie o tejto spolupráci nám zatiaľ nie sú známe. Je však možné, že výsledkom bude nová generácia elektromobilov Tesla s nielen objemnými, ale aj rýchlo sa nabíjajúcimi akumulátormi.
Ďalšie dôležité projekty
Pri CATL ešte chvíľku ostaneme. Táto spoločnosť totiž nedávno ohlásila batériu so zárukou až 1,5 milióna km. Aby ste si to vedeli lepšie predstaviť – bežný elektromobil ročne najazdí okolo 13 400 km. Ak by teda mal novú batériu od CATL, vystačil by si s ňou na vyše 100 rokov. A to už je čo povedať.
Nateraz sa však zdá, že batéria bude určená predovšetkým pre ťažké a ľahké nákladné vozidlá a autobusy. Jeden z pracovníkov v odvetví elektrických autobusov v rozhovore pre The Driven v roku 2023 uviedol, že priemerný metropolitný autobus prejde za jednu šichtu 300 km. Ak by teda používal batériu so životnosťou až 1,5 milióna km, dokázal by s ňou fungovať celých 13 rokov, a to aj v prípade, že by jazdil každý jeden deň.
Pokiaľ ide o novú batériu Blade EV od spoločnosti BYD, v zjednodušenej verzii možno povedať, že akumulátor cieli na poskytnutie dlhšieho dojazdu pri nižších nákladoch. To je skvelá správa, ktorú ešte ďalej zlepšuje fakt, že batérie od BYD používajú viaceré známe automobilky, ako sú Tesla, Ford, Kia, Hyundai, Toyota a ďalšie. Podrobnejšie si o Blade EV novej generácie môžete prečítať v samostatnom článku na tomto odkaze.
Napokon ešte spomenieme nový výtvor spoločnosti Tailan New Energy. Tá vyvíja batériu s až dvojnásobnou hustotou energie v porovnaní s inými článkami v odvetví. Očakáva sa, že dosiahne energetickú hustotu až 720 Wh/kg. Pre porovnanie, batéria WeLion od spoločnosti NIO s dojazdom viac ako 1 000 km má energetickú hustotu 360 Wh/kg.