Slovenská rafinéria Slovnaft chystá veľké zmeny, ktoré do istej miery ovplyvnia aj bežné palivá, ktoré aktuálne tankujeme. Údajne výrobu týchto palív obmedzí, nakoľko sa plánuje zamerať na rozvoj v iných oblastiach, ako je napríklad výroba vodíka a budovanie čerpacích staníc, ktoré ho budú schopné poskytovať, píše Topspeed.
Zmien, ktoré Slovnaft chystá, je viacero. Okrem uvedeného má v pláne napríklad zvýšenie aktivity v odpadovom biznise. To všetko vraj kvôli očakávaniam spätým s rastom podielu elektromobilov na vozovom parku Slovenska.
Slovnaft figuruje ako jediná slovenská rafinéria, avšak vlastnená je maďarskou skupinou MOL. V oblasti bežných palív vystupuje ako kľúčový hráč, čo znamená, že chystané zmeny ovplyvnia veľkú časť motoristov, a to nielen na Slovensku. Rafinéria totiž dodáva pohonné hmoty aj do niekoľkých ďalších krajín Európskej únie (EÚ).
Slovnaft a nová éra dopravy
EÚ má v pláne výrazne redukovať svoju uhlíkovú stopu, a teda uhlíkovú stopu všetkých členských štátov. Štedrým prispievateľom emisií je pritom aj doprava, vrátane tej osobnej. Preto má v úmysle už od roku 2035 úplne zakázať predaj nových vozidiel produkujúcich emisie. Dovolený tak bude už len bezemisný pohon, čo je kritérium, ktoré spĺňajú napríklad elektromobily, prípadne autá na vodík.
Viaceré krajiny s týmto zákazom nesúhlasia. Zväčšia ide o štáty, ktoré na niečo také jednoducho nie sú pripravené, a to ako z hľadiska financií, tak aj z hľadiska infraštruktúry. Do tejto skupiny sa zaraďuje aj Slovensko, ktoré požiadalo o odklad zákazu predaja nových spaľovákov na neskorší termín.
Konkrétne u nás majú elektromobily na celkovom predaji nových vozidiel veľmi malý podiel. Mnoho Slovákov totiž nemá dostatočnú mzdu na to, aby presedlalo na elektrický pohon, ktorý je v porovnaní so spaľovacím motorom podstatne drahší. Samozrejme, hovoríme o priemerných cenách. Pokiaľ ide o nabíjaciu infraštruktúru, aj tá citeľne zaostáva, a to predovšetkým v južných regiónoch.
EÚ sa zdá byť vo svojom postoji voči spaľovákom neoblomná, čo podnecuje mnohé pridružené subjekty k tomu, aby sa „novej ére“ postupne začali postupne prispôsobovať. Po novom tak robí aj Slovnaft.
Zelený vodík a odpady
Dávnejšie sa začali chýriť zvesti o tom, že Slovnaft postupne zredukuje výrobu tradičných palív a namiesto toho bude ropu využívať na iné účely, ako je výroba plastov. Konkrétne v tomto smere mala rafinéria investovať nemalé sumy.
Skupina MOL však má aj iné, o čosi ambicióznejšie plány. Jedným z jej zámerov je výroba ekologického vodíka, na ktorý vraj budú využívať obnoviteľné zdroje energie. Tým by boli splnené prísne podmienky EÚ, keďže obnoviteľné zdroje energie neprodukujú emisie, ako ropa či zemný plyn. Dôležitou súčasťou tejto ambície je aj výstavba dedikovaných čerpacích staníc, ktorých skupina plánuje vybudovať až 2 400, a to naprieč viacerými krajinami strednej a východnej Európy.
Napokon tu máme už zmienený odpadový biznis. V tom mal už Slovnaft iniciovať projekt v hodnote až 200 miliónov eur. Cieľom je podporiť získavanie surovín prostredníctvom recyklácie, ako aj úprava spaľovacích procesov. Ak sa projekt podarí zrealizovať, na pôde Slovnaftu vyrastie najväčšia slovenská spaľovňa odpadov.