Ak robíte prácu, ktorá vás baví a ešte vám aj slušne zarobí, máte dôležitú ingredienciu na šťastný život. Smutnou skutočnosťou je, že mnohí takýmto požehnaním neboli obdarovaní. Vyplýva z novej štúdie spoločnosti HP s názvom Work Relationship Index. Tá, ako naznačuje názov, skúma vzťah zamestnancov k ich práci. Jej posledná iterácia zahŕňa viac ako 15 600 respondentov z 12 krajín.
Výsledky štúdie hovoria, že vzťah ľudí k práci je často vyhrotený, pričom očakávania zamestnancov rastú. Existuje však technológia, ktorá má potenciál tento negatívny trend zvrátiť. Ako ste už zrejme vyčítali z nadpisu tohto článku – je ním umelá inteligencia.
„Umelá inteligencia predstavuje príležitosť na zmenu dynamiky našej práce. Môže vytvoriť pozitívnejšie a produktívnejšie prostredie pre všetkých,“ hovorí Kateřina Barbier, generálna riaditeľka HP pre Česko, Slovensko a Maďarsko. „Aby sme podporili väčšie pochopenie a prijatie AI, vedúci pracovníci musia prevziať iniciatívu a presvedčiť zamestnancov o potenciáli umelej inteligencie, vzdelávať ich a stáť na čele jej efektívnej integrácie.“
S prácou nie sme spokojní
Vzťah ľudí k ich práci má podľa štúdie ďaleko od ideálu. Iba 27 percent znalostných pracovníkov uvádza, že majú k práci zdravý vzťah. Súčasne prudko vzrástli ich očakávania – až 58 percent respondentov uvádza, že sa za posledné tri roky zvýšili. Tohto trendu si možno všímať najmä v rastúcich ekonomikách, kde túto skúsenosť zdieľa vyše 70 percent pracovníkov. Vo vyspelých ekonomikách je to okolo 50 percent.
Ľudia si pritom čoraz lepšie uvedomujú, že k zlepšeniu ich pracovného života im môže pomôcť umelá inteligencia. Väčšina vedúcich pracovníkov a osôb s rozhodovacími právomocami v IT vidí potenciál AI vo vyvážení pracovného a súkromného života. Podobne to vnímajú aj zamestnanci. Tí sa domnievajú, že AI môže zefektívniť úlohy a uľahčiť ich prácu (75 percent vedúcich pracovníkov, 58 percent znalostných pracovníkov).
Zodpovednosť pripadá vedeniu
Štúdia taktiež ukazuje, že je potrebné, aby vedúci pracovníci podnikov dôkladne a v dostatočnej miere informovali zamestnancov o výhodách umelej inteligencie. Taktiež je podľa nej kľúčové, aby vysvetlili, ako je možné technológiu začleniť do zabehnutých pracovných procesov. Tým sa môžu dosiahnuť lepšie obchodné výsledky a zároveň posilniť vzťah zamestnancov k práci.
Prieskum ďalej ukázal, že v súvislosti s otázkou, ako je možné čo najlepšie využívať AI, panuje značná miera neistoty. Dvaja z piatich ľudí (42 percent) uviedli, že si nie sú istí, kedy umelú inteligenciu v práci využívať. Až 41 percent respondentov uviedlo, že sa necítia byť vhodne vybavený na to, aby na svojej pozícii využili plný potenciál technológie.
Prečítajte si tiež:
- Na svete je ďalší škandál: Najznámejšia AI na svoj tréning využila nečestnú praktiku, vývojár sa k nej otvorene priznal
- Apple prekvapuje: Má nový AI systém, ktorý dokáže prekonať aj GPT-4
- Mal to byť AI obchod bez pokladní: Ukázalo sa, že Amazon zamestnával 1 000 Indov, ktorí nadiaľku sledovali, čo nakupujete
73 percent vedúcich pracovníkov a 66 percent znalostných pracovníkov však vyjadrilo jasnú podporu školeniu v oblasti umelej inteligencie. Je teda zrejmé, že firmy by mali preferovať a podporovať iniciatívy, ktoré cielia na zvýšenie kvalifikácie v tomto smere.
„V neustále sa vyvíjajúcom pracovnom prostredí, kde sa firmy snažia dosiahnuť maximálne zapojenie a produktivitu zamestnancov, rovnako ako dodržiavať ich motiváciu, sa strategická integrácia umelej inteligencie ukazuje za vhodný základ pre transformáciu,“ uzatvára Barbier.