Jedným z najefektívnejších spôsobov, akým možno znížiť nehodovosť na cestách, je obmedzovanie maximálnych povolených rýchlostí, respektíve nastavenie rýchlostných limitov. Tie fungujú takmer všade, vrátane Slovenska. Konkrétne u nás v súčasnosti platí maximálna povolená rýchlosť 50 km/h v obciach, 90 km/h na cestách mimo obcí a 130 km/h na diaľniciach. Prvý zmienený limit sa však môže už v dohľadnej budúcnosti zmeniť, presnejšie znížiť, a to nielen na Slovensku, ale v celej Európskej únii (EÚ), vyplýva z nemeckej publikácie Tagesschau.
O znížení maximálnej povolenej rýchlosti v obciach na území EÚ sa špekuluje už dlhšie, pričom poniektoré mestá už dokonca pristúpili k jej testovaniu. Jedným z nich je francúzske mesto Lyon. A práve tu sa mal rýchlostný limit 30 km/h náramne osvedčiť. Samospráva predpokladala, že sa im nastavením nového limitu podarí znížiť nehodovosť na cestách. Teraz sa dozvedáme, že sa tento predpoklad naplnil.
Lyon je tretie najväčšie mesto vo Francúzsku, takže nepochybne ide o kľúčovú „testovaciu vzorku“. A keďže výsledky testovania nového rýchlostného limitu hovoria to, čo hovoria, je možné, že sa toto mesto stane vzorom pre ďalšie samosprávy v EÚ, nevynímajúc tie na Slovensku.
Počet vážnych nehôd klesol o 39 percent
V Lyone je od 30. marca 2022 na viac ako 80 percentách ulíc povolená maximálna rýchlosť už len 30 km/h. Podobný krok podnikli aj v Paríži, Grenobli, Lille, Amsterdame a niekoľkých ďalších veľkých mestách.
Dôvod, ktorý stojí za vznikom tohto prísneho rýchlostného limitu, je celkom prostý. Je ním bezpečnosť. Logicky, čím idú autá pomalšie, tým nižšie je riziko vzniku dopravných nehôd. A keď už nejaké vzniknú, je oveľa nižšia šanca, že pri nich dôjde k vážnemu úrazu alebo k úmrtiu.
Francúzi zistili, že v priebehu dvoch rokov od zavedenia nového rýchlostného limitu v centre mesta sa znížil počet dopravných nehôd až o 35 percent, teda viac ako o tretinu. Ešte väčší pokles bol zaznamenaný v prípade vážnych dopravných nehôd, čiže nehôd vedúcich k usmrteniu, a to o 39 percent.
Konkrétne vo Francúzsku malo podľa verejného prieskumu so znížením maximálnej povolenej rýchlosti súhlasiť okolo 60 percent obyvateľov. Tento krok však nepodporujú len občania, ale aj mnohé organizácie, vrátane Svetovej zdravotníckej organizácie (WHO). Aj tá ako dôvod udáva nižšie riziko vážnych úrazov alebo smrti – ak sa auto zrazí s chodcom pri rýchlosti 50 km/h, riziko úmrtia pre chodca je až 80 percent. Ak sa rýchlosť zníži na 30 km/h, zníži sa aj riziko úmrtia, a to na 10 percent.
Viac voľnosti, menej hluku
Samozrejme, dôvodov pre zníženie rýchlostného limitu je viacero. V Lyone verili, že zníženie maximálnej povolenej rýchlosti pomôže zlepšiť plynulosť dopravy a skvalitniť verejný priestor, keďže pomalší pohyb áut uľahčuje pohyb cyklistom a chodcom. Nižšia rýchlosť taktiež vedie k menšiemu hluku.
No hoci sa nehodovosť v meste znížila, stále je tu mnoho vodičov, ktorým je 30 km/h príliš málo. Priemerná nameraná rýchlosť tu dosahuje 38 km/h za hodinu, pričom za takéto porušenie dopravných predpisov policajti vystavili až 17 000 pokút.
Ako už bolo spomenuté, k obmedzovaniu maximálnej rýchlosti nepristupujú len Francúzi, ale aj mnohé ďalšie krajiny. Deje sa tak dokonca aj v Nemecku, ktoré je známe svojimi neobmedzenými diaľnicami. Uvidíme, či sa časom tento trend rozšíri aj u nás na Slovensku.