Nech je firma hocijako veľká, známa či vplyvná, má zlé i dobré obdobia. Konkrétne Tesla, zdá sa, si práve prechádza tým horším obdobím, nakoľko sa šíria špekulácie, ktoré hovoria hneď o dvoch významných plánovaných zmenách. Žiaľ, ani jedna nie je pozitívna, píše server Mobilizujeme.cz.
Že je s automobilkou niečo v neporiadku naznačuje napríklad trhová hodnota. Trhová kapitalizácia Tesly podľa CompaniesMarketCap.com aktuálne dosahuje 514,28 miliardy dolárov. To sa môže zdať ako veľa (a veľa to aj je), no ani zďaleka sa to nepribližuje rekordnej hodnote. Ešte v júli 2023, teda necelý rok dozadu, dosahovala jej trhová kapitalizácia hodnotu až 891,83 miliardy dolárov. Čo sa týka najvyššej registrovanej hodnoty trhovej kapitalizácie, tú automobilka dosiahla v novembri roku 2021 (1,23 bilióna dolárov).
Po finančnej stránke je rok 2024 pre Teslu jasne negatívny. Zatiaľ čo v roku 2023 zaznamenala medziročný nárast o viac ako 100 percent (103,07 percenta), v tomto roku zatiaľ vykazuje pokles, a to o 34,89 percenta. Len od včerajšieho dňa klesla jej hodnota o viac ako 5 percent (5,59 percenta).
Kritické obdobie, nepríjemné rozhodnutia
Zlé správy o Tesle sa ťahajú už dlhšiu dobu. Napríklad minulý mesiac sme sa dozvedeli, že citeľne obmedzila výrobu v čínskej továrni Gigafactory, ktorá sa nachádza v Šanghaji. Neskôr vyplávala na povrch informácia, že sa obmedzí aj výroba nového Cybertrucku, a to konkrétne v Gigafactory v americkom Texase. Teraz prichádzajú ďalšie zlé správy. Áno, plurál.
Mal uniknúť interný e-mail, podľa ktorého vraj Tesla plánuje plánuje prepustiť viac ako 10 percent zamestnancov zo všetkých svojich tovární, teda po celom svete. To znamená, že so svojou pozíciou v automobilke sa môže už čoskoro rozlúčiť až 14 000 ľudí, keďže aktuálne pre ňu pracuje okolo 140 00 zamestnancov.
Poniektoré zdroje však v tomto smere uvádzajú ešte drsnejšie čísla. Vraj nie je vylúčené, že firmu napokon opustí až pätina zamestnancov, čiže 20 percent pracovnej sily. V takom prípade by o prácu prišli necelé tri desiatky tisíc ľudí.
A čo tá ďalšia zlá správa? Tú sme viac-menej uviedli už v nadpise tohto článku. Logicky, keď firma prepustí veľké množstvo zamestnancov, znamená to aj zánik niektorých projektov, ktoré sa javia ako neprínosné či stratové. Nadchádzajúca vlna prepúšťania v automobilke vraj znamená koniec prác na cenovo dostupnom elektromobile.
To je obrovská škoda, keďže na tento model sa nepochybne mnohí tešili. Išlo by totiž o vôbec prvý cenovo dostupný elektromobil obľúbenej značky. Pôvodné špekulácie tvrdili, že vozidlo sa bude vyrábať na území nemeckej Gigafactory, pričom jeho cena sa mala pohybovať okolo 25 000 eur.
Bola by to veľká pomoc
Vozidlo za takúto cenu by vrelo uvítali najmä obyvatelia menej ekonomicky výkonných trhov, teda krajín s nižšou priemernou mzdou, medzi ktoré patrí aj naše Slovensko.
Miera adopcie elektromobilov u nás je priam žalostná. Zatiaľ čo v iných krajinách sa ich podiel na celkovom vozovom parku šplhá na desiatky percent, u nás by sme ich podiel mohli zaokrúhliť k nule. Napríklad vo februári tohto roku bolo u nás zaregistrovaných iba 190 nových elektrických vozidiel, čo predstavuje podiel 2,47 percenta z celkového počtu registrácií.
Prečítajte si tiež:
- Z 10 na 80 % do 12 minút: Nová batéria pre elektromobily šokuje bleskovým nabíjaním. Použiť ju môže aj Tesla
- Tesla má oproti konkurencii dôležitú výhodu: Toto môže spraviť s minimálnymi následkami, ostatní by prišli o kopu peňazí
- Do Európy zavítal prvý Tesla Cybertruck. Z jeho ceny sa vám podlomia kolená
Hlavným brzdnými faktorom je nepochybne priemerná cena nového elektromobilu. Tá je totiž v porovnaní s priemerným spaľovákom podstatne vyššia. Cenovo dostupné elektromobily teda môžu byť veľkou pomocou. Poniektoré automobilky už takéto modely majú, pričom na zozname sa nachádzala aj Tesla. Ak sú však posledné správy pravdivé, zrejme môžeme americkú automobilku vyškrtnúť.
Podrobnejšie si môžete o stave elektromobility na Slovensku, ako aj o opatreniach, ktoré by mohli pomôcť k zlepšeniu situácie, prečítať samostatnom článku na tomto odkaze.