Analytická spoločnosť Canalys zverejnila výsledky týkajúce sa výkonnosti trhu so smartfónmi za prvý kvartál (štvrťrok) súčasného fiškálneho roku. Všimnúť si môžeme viacerých výrazných zmien. Obecne však možno povedať, že sa trhu v prvých mesiacoch 2024 darilo. V medziročnom porovnaní vykázal značný rast, pričom celkom pozitívne sú aj prospekty na budúce mesiace, resp. kvartály.
Posledné roky boli pre smartfóny veľmi náročné. Lavínu zlých správ odštartovalo vypuknutie vojny na Ukrajine vo februári 2022. Neskôr prišlo zhoršenie ekonomickej situácie, ktorá na mnohých popredných trhoch viedla k vysokej inflácii, a teda oslabeniu kúpnej sily obyvateľov. Mnohí začali lepšie analyzovať a prehodnocovať svoje náklady, pričom smartfóny veľmi rýchlo prišli o prioritné postavenie.
Ľudia buď to jednoducho nemali dostatok peňazí na to, aby si mohli kupovať nové telefóny, alebo na ne mali, no kvôli ekonomickej neistote sa rozhodli našetrené peniaze radšej odložiť.
Postupné oživenie
Postupne sa však ekonomika začína zotavovať a vracať späť do akéhosi normálu. A všimnúť si to môžeme aj na posledných výsledkoch trhu so smartfónmi. Ten si medziročne celkom výrazne polepšil, konkrétne až o 11 percent.
„Celosvetový trh so smartfónmi začal tento rok pozitívne a zaznamenal výrazné zlepšenie v porovnaní s rovnakým obdobím v minulom roku,“ uviedol Le Xuan Chiew, analytik spoločnosti Canalys. „Prvý štvrťrok 2023 mal problémy v dôsledku pomalej ekonomiky a inflačných tlakov. Vďaka stabilizácii ekonomiky, uvádzaniu nových produktov na trh a silnému propagačnému úsiliu sa však trh oživil, čo ponúka predajcom smartfónom vynikajúcu príležitosť na oživenie rastu.“
Možno si všimnúť, že predajcovia vo veľkom využívajú nové príležitosti na propagáciu odlišujúcich prémiových ponúk. Ide o špecifické funkcia, zväčša špičkové, ako je rozšírené využitie rastúcich kapacít umelej inteligencie. V oblasti AI sa aktuálne činí mnoho výrobcov, pričom každý z nich uplatňuje vlastný prístup. Jedinou výnimkou, teda aspoň zatiaľ, je Apple. Aj to by sa však malo zmeniť, a to už počas najbližšej vývojárskej konferencie WWDC, ktorá sa bude konať v júni. Očakáva sa, že Apple prinesie funkcie umelej inteligencie do iPhonov spoločne so systémom iOS 18.
Práve AI má byť jedným z hlavných faktorov, ktoré pomáhajú výrobcom zväčšovať svoje podiely na trhu. „Samsung dôslednou propagáciou Galaxy AI úspešne zvýšil predaj radu Galaxy S24, ktorý prekonal výkon svojho predchodcu,“ dodal Chiew.
Cenným prínosom pre výrobcov sú však aj lacnejšie smartfóny, resp. smartfóny strednej a nižšej triedy a to vďaka rozvíjajúcim sa trhom, akými sú juhovýchodné regióny Ázie či Latinská Amerika. „Tieto trhy sa môžu pochváliť prekvitajúcou strednou triedou, v ktorej penetrácia smartfónov v porovnaní s nasýtenými trhmi naďalej rastie, spolu s vyvíjajúcimi sa preferenciami pre modely vyššej triedy,“ vysvetľuje Chiew.
Treba však mať na pamäti, že hoci sa globálna ekonomika postupne zotavuje, stále nie je v tej najlepšej možnej kondícii. Preto musia výrobcovia aj naďalej dôkladne monitorovať aktuálne dianie a adekvátne prispôsobovať nielen ceny nových produktov, ale aj úrovne zásob.
Samsung opäť na tróne, Apple sa postupne prepadá
Pokiaľ ide o výkonnosť jednotlivých výrobcov v uplynulom kvartáli, najviac sa opäť darilo Samsungu. Juhokórejský gigant si v sledovanom období dokázal zadovážiť 20-percentný trhový podiel. V prepočte to znamená, že každý piaty smartfón, ktorý sa na svete predá, je značky Samsung. No i keď skončil prvý, v medziročnom porovnaní si mierne pohoršil, a to o 2 percentá.
Na druhom mieste skončil americký Apple, ktorý si v prvom kvartáli dokázal zaistiť trhový podiel 16 percent. V tomto prípade ide o ešte väčší medziročný prepad, než aký vykázal Samsung, konkrétne o 5 percent. To sa na prvý pohľad nemusí zdať ako vážna vec, no v skutočnosti to vážna vec je.
Môžeme si totiž všimnúť, že popularita smartfónov Apple postupne upadá, pravdepodobne kvôli stále značným obavám zákazníkov z toho, čo prinesie budúcnosť, ako aj kvôli rastúcej kúpnej sile na rozvíjajúcich sa trhoch, kde dominuje stredná trieda. K zhoršeniu výkonu kalifornského giganta mohla prispieť aj už zmienená absencia funkcií umelej inteligencie.
Nemožno vylúčiť, že v najbližších mesiacoch Apple predbehne konkurent z Číny, menovite Xiaomi. To si totiž v prvom štvrťroku 2024 dokázalo zadovážiť rast trhového podielu, a to z 11 percent na 14 percent. Aktuálne tak za Apple zaostáva len o 2 percentá.
Rovnako vykázal rast aj TRANSSION, ktorý si medziročne polepšil o 4 percentá. Jeho súčasný trhový podiel tak dosahuje 10 percent. Na piatom mieste skončilo Oppo s trhovým podielom 8 percent. V tomto prípade ide o 2-percentný medziročný pokles.