Tesla sa po celkom dlhom čase konečne dočkala potešujúceho úspechu. Elon Musk nedávno „potajomky“ odcestoval do Pekingu, kde sa snažil získať súhlas čínskej vlády na zavedenie pokročilého asistenčného systému riadenia, resp. autonómneho riadenia. Veril, že ak by pre svoju automobilku získal toto povolenie, znamenalo by to citeľné prilepšenie, teda aspoň čo sa týka príjmov. Vo svojej misii napokon uspel.
Musk mal pricestovať do Pekingu ešte v nedeľu, pričom cieľom úvodných rokovaní malo byť zavedenie podpory autonómneho riadenia (FSD) a povolenie na prenos údajov o vykonaných jazdách do zahraničia, píše agentúra Reuters na základe informácií od osoby oboznámenej so záležitosťou.
Dôležité rokovania
Vizionár sa mal stretnúť aj s čínskym premiérom Li Kcienom, ktorý ocenil rozvoj americkej automobilky v Číne a označil ju ako príklad úspešnej americko-čínskej hospodárskej a obchodnej spolupráce. Či s premiérom diskutoval aj o povolení pre FSD, miestne médiá neprezrádzajú.
Zdá sa však, že aspoň letmá zmienka o ňom padla, keďže Musk skutočne dosiahol, čo chcel. Získal dôležitú podporu od čínskeho automobilového združenia, ktoré uviedlo, že elektromobily Tesla Model 3 a Model Y sú v súlade s čínskymi normami v oblasti ochrany údajov. Dva samostatné zdroje pre Reuters uviedli, že Tesla dosiahla dohodu s čínskym technologickým gigantom Baidu, a to konkrétne o využívaní jeho mapovej licencie na zber údajov o čínskych verejných cestách. Práve to má byť kľúčovým krokom pre zavedenie FSD na čínskom trhu.
Pochopiteľne, pre Teslu ide o ohromný úspech, keďže Čína pre ňu predstavuje druhý najväčší trh. Cesta k dôležitým oprávneniam a cennej spolupráci s Baidu však rozhodne bola tŕnistá. Schvaľovací proces dlhé roky brzdili prísne predpisy a nariadenia týkajúce sa ochrany údajov. Konkrétne zakazovali, aby Tesla ukladala zozbierané údaje na servery mimo Číny.
To pre automobilku predstavovalo značný problém, keďže Musk chcel kľúčové údaje preniesť do Spojených štátov, kde by sa využili na trénovanie algoritmov pre budúce iterácie autonómneho riadenia.
Nateraz je nejasné, či bude Musk na zavedenie FSD v Číne potrebovať aj iné povolenia, a ak áno, tak aké. Analytici z Wedbush však označili nečakanú návštevu vizionára za „významný moment“ pre Teslu, čo značí, že príchod FSD na čínsky trh je veľmi blízko.
Kľúčový okamih nielen pre Čínu
Hu Xijin, bývalý redaktor štátom podporovaného bulvárneho denníka Global Times, na sociálnej sieti informoval, že Tesla je zatiaľ jediným výrobcom automobilov financovaným zo zahraničia, ktorý spĺňa čínske požiadavky týkajúce sa ochrany údajov. Dodal, že práve to otvor jeho vozidlám cestu do priestorov vlastnených čínskymi vládnymi agentúrami a štátnymi firmami. „Toto nie je len prelom v Číne, ale aj významná ukážka pre celý svet pri riešení otázok bezpečnosti údajov,“ povedal Xijin.
Celá situácia ohľadne príchodu FSD do Číny predstavuje nečakaný zvrat udalostí. Predsa len tu mali vozidlá americkej automobilky veľa rokov zakázaný vstup do čínskych vojenských komplexov, a to kvôli bezpečnostným obavám súvisiacim s kamerami, ktorými sú vozidlá vybavené. Okrem toho im bol zamedzený prístup do miest, kde sa konali dôležité politické podujatia, ako napríklad každoročné letné konkláve vedenia komunistickej strany, ktoré sa konalo predvlani.
„Iba keď do Číny vstúpia lepšie produkty a technológie, môžeme trhu a zákazníkom poskytnúť lepšie skúsenosti a umožniť zdravý a rýchlejší rozvoj trhu,“ povedal He Xiaopeng, generálny riaditeľ spoločnosti XPeng, ktorá taktiež vyvíja systém autonómneho riadenia (XNGP). „Nech vykvitne sto kvetov,“ dodal.
Tesla si zásadne polepšila
Muskova úspešná návšteva Číny sa výrazne podpísala aj na hodnote akcií Tesly. Len za dnešok si polepšili o viac ako 10 percent (podľa CNBC). Tým sa navýšila trhová kapitalizácia spoločnosti, a to na 598,8 miliardy dolárov. Aktuálne v tomto smere zastáva 12. priečku, čo je rozhodne dobrá správa ako pre samotnú spoločnosť, tak aj pre investorov. Stále sa však za tento rok topí v značných stratách. Konkrétne z hľadiska trhovej kapitalizácie je za uplynulé mesiace 2024 v strate až 24,19 percenta (podľa CompaniesMarketCap).