Pokiaľ je reč o elektromobilite, ľudia sa delia na dva základné tábory. Jedni podporujú jej rozmach a cenia si výhod, ktoré prináša, iní zase zastávajú názor, že ide o nevyspelú technológiu, ktorá je v skutočnosti menej ekologická ako spaľováky. Avšak aj tí, ktorí sa radia do prvej zmienenej skupiny, sa k elektromobilu často nevedia tak ľahko dostať, a to obzvlášť v prípade, že žijú na Slovensku.
Hoci nám bolo sľubované už všeličo, z hľadiska rozmachu elektromobility Slovensko výrazne zaostáva. A žiaľ, vďaka novému rozhodnutiu vlády budeme zaostávať ešte viac. Ako píše portál Topspeed, elektromobily pripravila o jednu z kľúčových výhod.
Slovensko a elektromobily: Sme na chvoste EÚ
Pokiaľ ide o stav elektromobility na Slovensku, opísať by sa ho dalo slovom „žalostný“. Podiel registrovaných nových elektromobilov na celkovom počte nových registrovaných áut je priam zanedbateľný, a to každý jeden mesiac. Dôvodov je viacero.
Slovensko je krajina, ktorá sa nepýši zrovna vysokou priemernou mzdou. Elektromobily sú pritom citeľne nákladnejšie ako spaľováky, a to nielen z hľadiska kúpy, ale aj z hľadiska údržby. Stále celkom nedávny prieskum ukázal, že priemerné náklady na opravy elektromobilov sú stále o čosi vyššie, ako priemerné náklady na opravu spaľovákov.
Za zmienku taktiež stojí, že elektromobily je vhodné garážovať. Opierajú sa totiž o batériu, ktorá je citlivá na extrémne teploty, a to z oboch koncov. Neprospieva jej teda ani príliš zima, ani príliš teplo. Žiaľ, mnoho Slovákov nemá k dispozícii ani stabilné parkovacie miesto, nieto ešte garáž.
Avšak tým najväčším problémom, resp. brzdným faktorom, sú stimuly. Tie sú na Slovensku prakticky nulové. Zatiaľ čo v iných krajinách štáty elektromobily aktívne dotujú a rôznymi spôsobmi ich zvýhodňujú, na Slovensku nič také nemáme. Nemáme ani dotácie na kúpu, ani žiadne zvýhodnenia. V susednom Česku majú elektromobily skvelú výhodu napríklad v tom, že nepodliehajú diaľničným poplatkom.
Koniec dotácií pre energie
Smutnou skutočnosťou je, že elektromobily na Slovensku po novom schytávajú ďalšiu tvrdú ranu. Ako už bolo spomenuté, prichádzajú o jednu z kľúčových výhod, a to menej nákladné nabíjanie prostredníctvom nabíjačiek, ktoré majú majitelia u seba doma. Vláda totiž prestane plošne dotovať ceny energií, čo znamená, že vlastníci elektromobilov za domáce nabíjania budú platiť viac.
Treba zmieniť, že nabíjačky v domácnosti figurujú ako jedna z hlavných metód nabíjania elektromobilov. Nie každý má v blízkosti nákupné centrum s nabíjacími stanicami, takže pre mnohých iná možnosť, ako nabíjanie doma, ani neexistuje. Ako-tak potešujúcim faktom bolo, že vďaka dotovaniu cien energií mohli na nabíjaní aspoň trochu ušetriť. To sa ale po novom zmení.
Dobrou správou pre Slovensko bolo spustenie tretieho bloku v Mochovciach, vďaka čomu sa vláde podarilo udržať ceny elektriny na ako-tak prijateľnej úrovni. Prospech to teda prinieslo aj pre majiteľov elekromobilov.
V budúcom roku však dôjde k veľkej zmene, a to k zrušeniu plošných dotácií cien energií, čo znamená, že stúpnu. Akýmsi svetlým bodom je platné memorandum so Slovenskými elektrárňami, podľa ktorého by sa malo slovenským domácnostiam v roku 2025 dodať okolo 5,5 terawatthodiny energie pri cene zhruba 66,70 eura za megawarrhodinu. V skutočnosti by sa tak ceny elektriny mali v budúcom roku dvihnúť o asi 5 percent.