Hoci sú tu s nami elektromobily už celkom dlho, mnohí si od nich stále držia odstup. Kritici útočia predovšetkým na obmedzenia, ktoré sú späté s batériovým pohonom namiesto benzínu či nafty. No sú ich argumenty opodstatnené? V určitých prípadoch áno, no nie vo všetkých. Batériové technológie v posledných rokoch zásadne pokročili, pričom sa zdá, že tento pokrok len-tak nespomalí. Po novom možno ako dôkaz použiť výrobcu batérií z Číny, ktorý sa pýši akumulátorom s priam revolučnými kapacitami.
Ako píše server Electrek, reč je o spoločnosti Tailan New Energy, ktorej nová celoliatinová batéria má ponúkať až dvojnásobnú hustotu energie v porovnaní s inými článkami.
Tailan New Energy je súkromný vývojár batérií z Číny, ktorý bol založený v roku 2018. Svoje výskumné sídlo má v Pekingu. Na svojej webovej stránke uvádza, že spoločnosť bola „spoluzaložená odborníkmi na výskum a vývoj lítiových batérií a seniorským industrializačným tímom, ktorý sa zameriava na technologický vývoj a industrializáciu nových pevnolátkových lítiových batérií a kľúčových materiálov pre lítiové batérie“.
Úsilie mladej firmy sa už stihlo stretnúť s nejedným úspechom. Dokonca si vyslúžila titul piatej najlepšej spoločnosti v segmente elektrickej mobility.
Technologické prielomy
Po novom sa zamerala na vývoj mimoriadne hustej batérie, ktorá by mohla definitívne umlčať všetkých kritikov sťažujúcich sa na nízke dojazdy súčasných elektromobilov. Podľa komunikácie na sociálnej sieti WeChat sa vývojárovi podarilo dosiahnuť hneď niekoľkých technologických prielomov. Parametre prototypu nového článku sú naozaj prekvapujúce, nakoľko hovoria o rekordne dlhom dojazde na jedno nabitie. Jeho kapacita má pritom dosahovať 120 Ah.
Podľa spoločnosti sa zmienené prielomy týkajú predovšetkým ultratenkých a hustých kompozitných oxidových pevných elektrolytov, vysokokapacitných pokročilých materiálov kladných a záporných elektród a integrovaného procesu tvarovania. Na základe zverejnených špecifikácií dodáva, že batéria stanovuje priemyselné rekordy ako v energetickej hustote, tak aj v kapacite.
Mimoriadna hustota
Hustota novej batérie má dosahovať 720 Wh/kg, čo je zhruba dvojnásobok v porovnaní s inými článkami, ktoré sa v súčasnosti pridávajú do čínskych elektromobilov. Platí to aj v porovnaní s batériou WeLion od spoločnosti NIO (360 Wh/kg), ktorá sľubuje dojazd viac ako 1 000 km.
Dvojnásobná hustota neznamená, že nová batéria poskytne dojazd cez 2 000 km. Zlepšenie tu však bude, a to celkom výrazné. Očakáva sa, že dojazd akumulátora s hustotou 720 Wh/kg a kapacitou 120 Ah poskytne dojazd vyše 1 500 km.
Spoločnosť uviedla, že uvedená rekordná hodnota vyplýva vysokogramovej kapacity, materiálu na báze mangánu bohatého na lítium v kladnej elektróde, ultraširokého a tenkého lítiového kompozitu v zápornej elektróde, ktorý umožňuje vysokú stabilitu cyklu, a patentovaného vysokoúčinného kompozitného oxidového elektrolytu v pevnej fáze.
„Tailan New Energy zlepšuje schopnosť migrácie nabitých častíc vo vnútri katódy vybudovaním účinnej siete na prenos iónov a elektrónov a využíva vlastné vyvinuté materiály pružnej vrstvy rozhrania na účinné zníženie impedancie a zároveň zlepšuje stabilitu, čím sa dosiahlo komplexné zlepšenie výkonu batérie,“ vysvetľuje vývojár.
Taktiež tvrdí, že nový typ batérie vyrieši problémy so životnosťou, ako aj odstráni obavy o bezpečnosť, ktoré sa spájajú s tradičnými lítium-iónovými batériami.
Žiaľ, spoločnosť sa nateraz nezmieňuje o žiadnych konkrétnych plánoch týkajúcich sa implementácie batérie do komerčne dostupných osobných vozidiel.