Oprava iPhonov vždy bola kontroverznou témou. Apple by bol najradšej, keby v prípade nefunkčnosti niektorého z komponentov rovno vymeníme celé zariadenie, no len málokto má na niečo také dostatok peňazí. Dobrou správou je, že oprava iPhonov je dnes možná, a to aj bez vyhľadania odborného servisu. Zlou správou je, že Apple v tomto smere uplatňuje jedno zásadné obmedzenie, ktoré núti ľudí za opravy platiť viac.
Ako píše server 9to5Mac, ide o akýsi softvérový zámok, inak prezývaný aj ako „párovanie komponentov“. Tento pojem sa používa vtedy, keď sa sériové číslo daného komponentu zhoduje so sériovým číslom iPhonu, do ktorého chceme komponent vsadiť. Zjednodušene povedané, táto bariéra núti ľudí k tomu, aby pri opravách smartfónov využívali iba originálne alebo certifikované diely.
Túto praktiku ostro kritizujú mnohí, a to nielen používatelia, ale aj skúsení opravári, vrátane tímu iFixit. Po novom sa na ňu zameriavajú aj viaceré legislatívy.
Dajme tomu, že chcete vo svojom iPhone vymeniť batériu. V prípade, že použijete neoriginálny alebo necertifikovaný komponent, hoci môže fungovať správne, iPhone vám bude aj tak tvrdiť, že je potrebný servis. To je celkom problém, keďže originálne komponenty sú často citeľne drahšie, ako tie neoriginálne.
Olej do ohňa
Apple túto praktiku uplatňuje už niekoľko rokov, pričom mnohí dúfajú, že čoskoro sa do situácie niekto vloží a gigantovi vztýči varovný prst. Medzitým sa dozvedáme o rozhovore medzi Johnom Ternusom, viceprezidentom hardvérového inžinierstva spoločnosti, a serverom TechCrunch. A dá sa povedať, že viceprezident svojimi slovami len prilial olej do ohňa. Nekalej praktiky sa totiž zastal.
„Myslím, že zavedenie tejto veci viedlo ľudí k presvedčeniu, že nejakým spôsobom blokujeme fungovanie komponentov tretích strán, o čo nám ale nejde. Hneď z niekoľkých dôvodov skrátka potrebujeme vedieť, aký komponent je vlastne v zariadení. Najskôr je treba overiť, či nejde o podvrh, prípadne nebezpečný komponent. Potom je tu kalibrácia, ktorá zaistí jeho správne fungovanie,“ povedal Ternus.
Táto praktika podľa Ternusa zaisťuje, že používateľ vždy získava tú najlepšiu možnú skúsenosť. „Párovanie dielov, bez ohľadu na to, ako tomu hovoríte, nie je zlé. V podstate sa vďaka nemu môžeme uistiť, že keď do telefónu vložíte náhradný diel, získate vďaka nemu tú najlepšiu možnú kvalitu a teda aj používateľský zážitok, aký vôbec môžete. Prečo by to teda malo byť zlé?“
Ternus si však očividne neuvedomuje jeden kľúčový faktor, ktorý sme spomenuli vyššie, a to cenu. Originálne alebo certifikované komponenty sú o poznanie drahšie, než neoriginálne komponenty. A práve tá je pre mnohých spotrebiteľov či zákazníkov kľúčová.
Ďalšia kontroverzia na krku
Apple týmito slovami nepochybne mnohých nahnevá. Koniec koncov, nie je to jediná kontroverzná praktika, ktorú voči tretím stranám uplatňuje. Ďalším príkladom je napríklad tzv. základný technologický poplatok, ktorý musia uhrádzať všetci vývojári pre obchody s aplikáciami tretích strán, a to vtedy, keď určitá aplikácia presiahne jeden milión stiahnutí. Výška tohto poplatku činí 0,50 eura za používateľa (nad jeden milión stiahnutí).
Prečítajte si tiež:
- Začína skutočná bitka: Apple predstaví čip, ktorý opäť výrazne ovplyvní smartfóny
- Microsoft si verí: S čipmi novej generácie môže Windows konečne prekonať Apple
- Google spustil konkurenta pre Find My od Apple. Jeho nová sieť dokáže nájsť telefón aj vtedy, keď je vybitý
Je tu však svetielko nádeje, ktorým sú regulačné orgány a zákonodarcovia. Konkrétne Európska únia (EÚ) tvrdo bojuje proti takmer každej nekalej či podozrivej praktike kalifornského giganta, vrátane zmieneného technologického poplatku. Uvidíme, či sa začne hlbšie zaoberať aj párovaním dielov.