Dávnejšie sme sa dozvedeli, že Apple po dlhých rokoch poctivých plánov a preparácií definitívne ukončil práce na projekte Apple Car, čo mal byť prvý vlastný elektromobil spoločnosti. Táto smutná správa rýchlo obletela celý svet. A žiaľ, smutné správy v tomto smere nekončia. Ako informuje portál Insider, v dôsledku ukončenia projektu má v Kalifornii prísť o prácu viac ako 600 zamestnancov.
Táto správa vyplýva z nových dokumentov, ktoré Apple predložil štátu. Konkrétne ide o sériu oznámení o prepúšťaní, pričom platia od konca mája, a to pre rôzne pobočky nachádzajúce sa v Santa Clare. Agentúra Bloomberg uviedla, že na jednej z dotknutých adries sa nachádza pobočka zameraná na vývoj displejov, zatiaľ čo ostatné prevádzky zastrešovali aktivity v oblasti elektromobility.
Najnovšia správa týkajúca sa prepúšťania zrejme nezodpovedá plnému rozsahu redukcie pracovnej sily, keďže Apple mal zamestnancov zameraných na vývoj elektromobilu Apple Car aj v iných krajinách, teda nie iba v Spojených štátoch. Nie všetci títo zamestnanci boli alebo budú prepustení, značná časť z nich bola jednoducho preradená na iné projekty.
V čase, keď na povrch vyplávala informácia o ukončení projektu Apple Car, malo na elektromobile pracovať okolo 2 000 zamestnancov. Podľa Bloomberg bola časť zamestnancov presunutá do divízie zameranej na vývoj umelej inteligencie.
Smutný koniec ambiciózneho projektu
Špekulácie ohľadne možnej výbavy elektromobilu Apple Car sa internetom šírili veľmi dlhú dobu, pričom v mnohých prípadoch poukazovali na veľmi ambiciózne plány. Auto sa malo vystatovať nielen vysokým výkonom, ale aj prémiovým dizajnom a pokročilými funkciami.
Je však pravda, že predpovede týkajúce sa projektu v priebehu posledných rokov postupne utíchali, čo naznačovalo dva scenáre – buď to Apple odvádzal skvelú prácu v utajovaní informácií, alebo s projektom jednoducho skoncoval. Napokon sa ukázalo, že pravdivá bola tá druhá alternatíva.
Známy analytik Ming-Či Kuo dávnejšie informoval, že Apple vo svojom elektromobile použije platformu E-GMP od spoločnosti Hyundai, čo malo zaručiť dojazd približne 480 km na jedno nabitie. Slušné potom malo byť aj nabíjanie – obnovenie na 80 % kapacity malo trvať okolo 18 minút, pričom len 5 minút na nabíjačke malo dodať dostatok energie na dojazd približne 100 km. Čo sa týka výkonu, od vozidla sa očakávala schopnosť zrýchlenia z 0 na 100 km/h v priebehu 3,5 sekundy.
Agentúra Bloomberg v tom čase informovala, že Apple v rámci projektu Apple Car učinil zásadné pokroky, a že výsledné vozidlo sa na cesty dostane v priebehu roku 2025. Teraz už však vieme, že sa tak nikdy nestane.
Je to veľká škoda, keďže Apple do vývoja vlastného elektromobilu nalial nielen veľa peňazí, ale aj veľa času. Jeho prípravami sa mal zaoberať už od roku 2014.
A aby toho nebolo málo, vozidlo malo taktiež disponovať špičkovým procesorom, ktorý vraj bol až 4-násobne výkonnejší ako M2 Ultra, čo je momentálne najvýkonnejší čip, akým Apple disponuje. Pripomíname, že jeden M2 Ultra pozostáva zo 134 miliárd tranzistorov, 24-jadrovej jednotky CPU, 76-jadrovej jednotky GPU a 32-jadrovej jednotky NPU.
Konkurencia píše iný príbeh
Vlastný elektromobil pritom dlhé roky nevyvíjal len Apple. Rovnako na ňom pracovalo aj čínske Xiaomi. Rozdiel medzi týmito dvoma firmami je v tom, že Xiaomi sa projekt podarilo dotiahnuť do úspešného konca – koncom marca uviedlo na trh hneď tri elektromobily, a to SU7, SU7 Pro a SU7 Max.
Privítané boli naozaj vrelo, keďže len v priebehu jedného dňa Xiaomi zaevidovalo neuveriteľných 90 000 objednávok, pričom cena akcií spoločnosti po uvedení vozidiel na trh stúpla až o 16 %. Ide o ohromný a dôležitý úspech, a to aj napriek tomu, že v priebehu tohto roka sa zrejme bude každý kus SU7 predávať s nemalou stratou. Na každý z nich má podľa analytikov Xiaomi doplácať necelých 9 000 eur.