Xiaomi dodržiava, čo sľúbilo. Dnes v rámci podujatia, ktoré sme mali možnosť sledovať na YouTube, oficiálne uviedlo do predaja svoj prvý elektromobil. O vozidle sme sa mnoho podrobných informácií dozvedeli už počas oficiálneho predstavenia, ktoré sa konalo pár mesiacov dozadu. Niektoré dôležité poznatky nám však dodnes chýbali, vrátane ceny. Sumarizáciu obsahu živého prenosu prináša agentúra Reuters.
Na pódiu sa objavil sám Lei Jun, generálny riaditeľ spoločnosti. Skonštatoval, že prechod od výroby malej spotrebnej elektroniky k výrobe elektrických vozidiel nebol zrovna jednoduchý. Dodal, že inšpiráciou v tomto smere mu bol Apple, ktorý taktiež dlho plánoval vydanie vlastného elektromobilu. Ako sme sa však nedávno dozvedeli, kalifornský gigant od projektu napokon upustil.
„Za tri roky vývoja tohto auta som si veľmi dobre uvedomil, že vyrábanie áut je extrémne náročné. Dokonca aj gigant ako Apple to s nimi vzdal,“ povedal Lei Jun. „Takže dnes je každý človek, ktorý stále vytrváva vo výrobe áut, hrdinom našej doby.“
Základ, vyšší stred a špička
Nebudeme vás prílišne napínať a prejdeme rovno k tomu, čo vás asi zaujíma najviac, čiže k cenám. Treba poznamenať, že vozidlo sa dodáva v troch verziách. Základná verzia začína na cene 215 900 jüanov, čo v prepočte vychádza na zhruba 27 600 eur. Prostredná verzia s prívlastkom „Pro“ vstupuje na čínsky trh s cenovkou 245 900 jüanov, čiže okolo 31 500 eur. Najvyššie prevedenie, ktoré nesie prívlastok „Max“, dostalo cenu 299 900 jüanov alebo 38 400 eur.
Prvé dodávky základného modelu sú naplánované na apríl. Prvé kusy vyšších verzií by mohli byť dodané koncom mája.
Prekonáva konkurenciu?
Asi nebudeme ďaleko od pravdy, ak povieme, že hlavným konkurentom Xiaomi SU7 je Model 3 od spoločnosti Tesla. A na papieri to vyzerá, že čínsky elektromobil svojho súpera prekonáva. Má napríklad dlhší dojazd – minimálne má dosahovať takmer 700 km, pričom inzerovaný dojazd Modelu 3 činí 567 km.
Táto a ďalšie atraktívne črty vozidla umožnili objemné investície. Lei Jun dávnejšie oznámil, že spoločnosť sa zaviazala investovať približne 10 miliárd dolárov (9,26 miliardy eur) ročne do výskumu a vývoja elektrických vozidiel, ktoré sa v prípade Xiaomi združujú pod divíziou Xiaomi EV. Konkrétne s výrobou elektromobilov mu pomáha čínska štátna skupina BAIC Group.
Podarí sa mu uspieť?
Názory na prvý elektromobil od Xiaomi sú rôzne. Poniektorí veria, že sa novej divízii podarí uspieť, iní majú menej optimistické očakávania.
Samotná spoločnosť má v oblasti tohto segmentu celkom ambiciózne plány. „Spoločnosť Xiaomi sa rozhodla veľmi výrazne investovať, počnúc vývojom základných kľúčových technológií, pričom sa zaviazala skonštruovať vynikajúce vozidlo. Cieľom 15 až 20-ročného úsilia Xiaomi je stať sa jedným z piatich najväčších svetových výrobcov automobilov,“ prehlásil Lei Jun ešte počas pôvodného predstavenia.
Cieľ je to vysoký i reálny. Nebude však jednoduché ho docieliť. Trh s elektromobilmi má kopu už etablovaných a predovšetkým skúsených hráčov. Na elektrický pohon sa obracia čoraz viac známych mien, medzi nimi dokonca aj tie, ktoré ešte donedávna hrdo propagovali len spaľováky. A v Číne bude úspech Xiaomi EV obzvlášť náročný, keďže tu je segment elektromobilov celkom preplnený.
„Súčasné trhové prostredie je pre nováčikov dosť náročné, keďže desať najväčších hráčov neustále rozširuje svoj trhový podiel,“ uviedol Ernan Cui, analytik zo spoločnosti Gavekal Dragonomics. „Ak Xiaomi nedokáže v krátkom čase predávať vo veľkom, čelí riziku, že vozidlá budú preň dlhodobo stratové.“
„Rizikom je, že sa budú príliš sústrediť na elektrické vozidlá a prestanú venovať pozornosť odvetviam a produktom, ktoré ich k nim dostali,“ povedal Tu Le, zakladateľ poradenskej spoločnosti Sino Auto Insights.
Xiaomi však hrá do kariet jedna dôležitá skutočnosť. V porovnaní s ostatnými hráčmi na trhu má veľmi hlboké vrecká, čo ukázala januárová analýza spoločnosti Bernstein, ktorá zahŕňala celkovo dvanásť spoločností. V tomto smere sa Xiaomi posadilo na tretie miesto, konkrétne za Huawei a SAIC. Z hľadiska peňažnej hodnoty a finančných ekvivalentov teda prekonáva konkurenčné automobilky, ako sú napríklad BYD či Xpeng,
Ako vyzerajú technické parametre?
Základný SU7 sa pýši pohonom zadných kolies, ktorý zabezpečuje elektromotor s výkonom 220 kW alebo 295 konských síl a krútiacim momentom 400 Nm. Z 0 na 100 km/h sa dokáže vyšplhať v priebehu 5,3 sekundy, pričom sľubuje maximálnu rýchlosť 210 km/h. Batéria s objemom 73,6 kWh má dosahovať už zmienený dojazd takmer 700 km (668 km podľa CLTC). Ide pritom o sedan so štyrmi bočnými dverami a piatimi miestami na sedenie. Vo vnútri sa nachádza 16,1-palcová centrálna konzola a 7,1-palcová konzola pre vodiča. Toto všetko je súčasťou konštrukcie s rozmermi 4 997 x 1 963 x 1 455 mm.
Modely SU7 Pro a SU7 Max majú dva elektromotory, jeden s výkonom 220 kW a druhý s výkonom 275 kW. Zrýchlenie z 0 na 100 km/h má trvať len 2,78 sekundy, zatiaľ čo maximálna rýchlosť má činiť 265 km/h.
Podrobnejšie sme sa technickej výbave, ktorú si Xiaomi prichystalo pre svoje prvé elektromobily, venovali v samostatnom článku, ktorý nájdete na tomto odkaze.