Xiaomi nedávno oficiálne predstavilo výsledok svojho dlhoročného úsilia v oblasti elektromobility. Konkrétne odhalila modelový rad SU7, ktorý pozostáva z rovnomenného modelu, modelu SU7 Max a modelu SU7 Lidar. A keďže už boli oficiálne predstavené, vieme o nich takmer všetko potrebné. Samozrejme, pár kľúčových detailov stále chýba, no od dnešného dňa ich je opäť o čosi menej. Konečne sa totiž dozvedáme, kedy SU7 vstúpi do predaja. Ako píše server ArenaEV, stane sa tak už koncom tohto mesiaca.
Kapitoly článku:
Dlhé čakanie, veľké ambície
O prvom elektromobile z dielne čínskeho výrobcu sme počúvali dlhé roky. Až do januára tohto roku to však všetko boli len teórie. Vtedy konečne došlo k oficiálnemu predstaveniu, počas ktorého nám bolo ozrejmených mnoho dôležitých informácií a podrobností.
Na novom segmente spoločnosť vystupuje prostredníctvom divízie Xiaomi EV. A že má skutočne veľké ambície – časom sa chce Xiaomi vypracovať medzi najväčších výrobcov elektromobilov na svete.
„Spoločnosť Xiaomi sa rozhodla veľmi výrazne investovať, počnúc vývojom základných kľúčových technológií, pričom sa zaviazala skonštruovať vynikajúce vozidlo. Cieľom 15 až 20-ročného úsilia Xiaomi je stať sa jedným z piatich najväčších svetových výrobcov automobilov,“ uviedol Lei Jun, generálny riaditeľ Xiaomi Group.
Prečítajte si tiež:
- Apple chcel niečo nové: Jeho prvý elektromobil prekvapivo nemal byť športiak. Toto mal v pláne
- Do Európy zavítal prvý Tesla Cybertruck. Z jeho ceny sa vám podlomia kolená
- Xiaomi SU7 Max NAŽIVO: Elektromobil sa v celej kráse ukázal na MWC! (FOTO)
Do počiatočnej fázy výskumu a vývoja mala investovať viac ako 10 miliárd jüanov, čo v prepočte vychádza na približne 1,277 miliardy eur. Výskumný a vývojový tím pritom pozostáva z viac ako 3 400 inžinierov a vyše tisícky technických expertov, ktorí pôsobia ako v Číne, tak aj v zahraničí.
Nabité špičkovými technológiami
Elektromobily SU7 sú postavené na piatich kľúčových technológiách, ktorým Xiaomi počas oficiálneho predstavenia venovalo mimoriadnu pozornosť. Sú nimi elektromotor, batéria, Xiaomi Die-Casting, autonómna jazda Xiaomi Pilot a inteligentný kabína.
Asi sa nebudeme mýliť, keď povieme, že z týchto piatich technológií zákazníkov najviac zaujíma elektromotor, teda výkon. Základný SU7 je vybavený motorom s pohonom zadných kolies (RWD) s krútiacim momentom 400 Nm a výkonom 299 kW. To znamená schopnosť zrýchlenia z 0 na 100 km/h v priebehu 5,3 sekundy a maximálnu rýchlosť 210 km/h, čo sú celkom slušné parametre. S rozmermi 4 997 x 1 963 x 1 455 mm vozidlo sľubuje aj priestranný interiér. Pokiaľ ide o dojazd, batéria dosahuje kapacitu 73,6 kWh, ktorá by mala vystačiť na 668 km jazdy.
Výkonnejší model s označením SU7 Max má motory dva a ponúka pohon všetkých štyroch kolies (AWD). Z 0 na 100 km/h dokáže vystreliť v priebehu 2,8 sekundy, zatiaľ čo maximálna rýchlosť dosahuje až 265 km/h. Táto verzia disponuje väčšou, presnejšie 101 kWh batériou, ktorá sľubuje dojazd 821 km podľa normy CLTC.
Pokiaľ ide o batériu, Xiaomi vlastnoručne vyvinulo technológiu integrovaného akumulátora CTB, konkrétne prostredníctvom tzv. technológie obrátených článkov. Účinnosť takto zhotovenej batérie dosahuje až 77,8 %, čo je najvyššia hustota spomedzi všetkých CTB batérií na svete.
Pri SU7 sme spomenuli priestranný interiér. Na ten môžeme nadviazať avizovanou inteligentnou kabínou, ktorá sa opiera o 16,1-palcovú centrálnu konzolu s rozlíšením 3K, 56-palcový UHD head-up displej, 7,1-palcový otočný prístrojový panel a dva predĺžené držiaky na operadlách sedadiel, ktoré umožňujú montáž dvoch tabletov. O pohon tohto všetkého sa starý vysoko výkonný čipset Snapdragon 8295 od spoločnosti Qualcomm s výkonom AI až 30 TOPS.
Výkonné aj kooperatívne
Vozidlá SU7 však nezaujmú len technickými parametrami. Ich kľúčovou súčasťou je aj softvér, ktorého úlohu plní rozhranie HyperOS. Elektromobily nádherne dopĺňajú čerstvý ekosystém Xiaomi s názvom „človek x auto x domácnosť“.
„V spoločnosti Xiaomi bude technológia vždy zameraná na ľudskosť. Naše inovácie sú navrhnuté predovšetkým na základe potrieb našich používateľov. „Človek x auto x domov“ stelesňuje tento náš záväzok poskytovať komplexné, lepšie prepojené zážitky. Integráciou ľudí, áut a domácností chceme vytvoriť komplexné prepojenie, ktoré presahuje všetko, čo je dnes k dispozícii,“ povedal riaditeľ komunikácie Xiaomi International Daniel Desjarlais.
Atraktívne krivky
Napokon vozidlá uchvátia aj dizajnom. Počas veľtrhu MWC, ktorý sa konal vo februári v španielskej Barcelone, sa našej redakcii podarilo zachytiť model SU7 Max. Konštrukčné prevedenie má športový nádych, no zároveň pôsobí celkom elegantne. Interiér obsahuje päť miest na sedenie, ku ktorým sa dá pristúpiť cez štyri bočné dvere, čo značí, že sedan bude vhodný pre širokú škálu zákazníkov, nie iba pre úzku skupinu nadšencov.
To celkom dáva zmysel. Ak sa chce Xiaomi naozaj časom vypracovať na jedného z najväčších výrobcov elektromobilov na svete, musí produkovať vozidlá, ktoré bude môcť efektívne využiť čo najširšia diaspóra ľudí.
Cena je stále neznáma
Cena je azda jedinou kľúčovou informáciou, ktorú v súvislosti s SU7 stále nepoznáme. Riaditeľ Xiaomi naznačil, že elektromobily môžu byť „trošku drahšie“. Úniky však tvrdia, že sa budú predávať zhruba od 32 600 eur do 48 500 eur. Xiaomi sa tak zrejme postaví na pozíciu priameho konkurenta súčasných velikánov, akým je napríklad Tesla.
Ceny to nie sú nízke, no ak ich Xiaomi dokáže opodstatniť, asi sa nie je veľmi na čo sťažovať. Pripomíname ale, že zatiaľ sa o nich len špekuluje. Definitívne cenovky sa pravdepodobne dozvieme čoskoro, keďže rad SU7 vstúpi do predaja už 28. marca.