Logistika prešla v priebehu storočí pozoruhodným vývojom. To, čo sa začalo ako základné postupy prepravy a skladovania, sa zmenilo na veľmi komplexné odvetvie založené na technológiách, ktoré zohrávajú dôležitú úlohu v dnešnej globálnej ekonomike. Pozrime sa na vývoj logistiky od jej koreňov až po súčasné trendy a budúcnosť využívania automatizácie a umelej inteligencie.
Začiatky logistiky
Korene logistiky a dopravy siahajú do starovekých civilizácií. Feničania, Egypťania a Gréci boli jedni z prvých, ktorí vytvorili námorné obchodné cesty, ktoré uľahčili výmenu tovaru, ako sú koreniny, drahé kovy a textil. Títo prví moreplavci vytvorili základné princípy námornej dopravy vrátane navigačných techník a manipulácie s nákladom. V tomto období vznikli aj prvé obchodné cesty spájajúce Európu a Áziu. Jedna z najznámejších obchodných ciest, Hodvábna cesta, ktorá vznikla pred viac ako dvetisíc rokmi, bola komplexnou sieťou obchodných ciest spájajúcich Východ a Západ a demonštrovala prvé princípy logistiky. Karavány a nákladné zvieratá prevážali cenný náklad, zatiaľ čo odpočívadlá a hostince poskytovali cestujúcim oddych a ochranu.
Priemyselná revolúcia
Priemyselná revolúcia bola kľúčovým obdobím pre vznik modernej logistiky, ako ju poznáme dnes. Nástup parnej dopravy a rozvoj tovární viedli k masovej výrobe a potrebe efektívnych distribučných sietí. Hlavným druhom dopravy sa stala železnica, ktorá umožnila prepravu tovaru na veľké vzdialenosti. Napríklad po dokončení železničného spojenia medzi východným a západným pobrežím v USA sa dodacia lehota skrátila z niekoľkých mesiacov na „iba“ 7 dní. V tomto období vznikla v Amerike aj prvá súkromná kuriérska služba, ktorá sa od pošty líšila najmä rýchlosťou a garanciou doručenia do určitého dátumu a času.
20. storočie
Veľký rozmach nastal na začiatku 20. storočia, keď sa do logistiky dostali prvé automobily. Tie nahradili pôvodné konské povozy a zefektívnili lokálne doručovanie, vďaka čomu sa zásielky dostali aj na miesta, kam železnica nemohla. Využívali sa aj automatické poštové stroje, ktoré umožňovali posielať zásielky 24 hodín denne. A niektoré mestá, napríklad Paríž a New York, dokonca vybudovali systémy potrubnej pošty, ktoré na urýchlenie prenosu využívali tlakové rúry.
Po druhej svetovej vojne sa vďaka veľkému rozvoju letectva stala letecká preprava bežným chlebom vtedajších doručovateľských služieb. Umožňovala už prepravu pomerne veľkého množstva zásielok na veľké vzdialenosti. V roku 1956 vyvinul americký vodič nákladného auta Malcolm McLean prvé kovové prepravné kontajnery, ktoré úplne zmenili dopravný priemysel a dodnes sú základom modernej logistiky. Šesťdesiate roky 20. storočia priniesli rozšírenie nákladnej dopravy a integráciu počítačovej technológie IBM, ktorá nahradila manuálne zadávanie údajov na papier a vytvorila prvý záblesk toho, ako bude vyzerať budúcnosť logistických systémov.
„Príchod počítačov a vývoj systémov na spracovanie dát znamenal absolútne zásadnú zmenu vo vnímaní logistiky. Počítačové systémy vyvinuté v 60. a 70. rokoch minulého storočia spoločnosťou IBM poskytli nástroje na riadenie zásob, optimalizáciu trás, sledovanie zásielok a uľahčili koordináciu logistických operácií. Vývoj geografických informačných systémov a špecializovaného softvéru pomohol optimalizovať prepravné trasy a zvýšiť efektívnosť dodávok,“ hovorí Martin Marek, prevádzkový riaditeľ technologicko-logistickej spoločnosti DODO.
V roku 1975 vytvorila dnes už neexistujúca spoločnosť Logisticon prvý počítačový systém riadenia skladov. Tento systém WMS po prvýkrát použila maloobchodná spoločnosť J.C. Penney, čím sa vlastne začala moderná éra riadenia skladov. Prostredníctvom systému WMS mohli manažéri logistiky sledovať objednávky, monitorovať zásoby a dohliadať na distribúciu. Dnes to považujeme za samozrejmosť, ale v tom čase to predstavovalo obrovský pokrok. Okrem toho 70. roky priniesli aj vynález čiarových kódov, ktoré výrazne uľahčili identifikáciu balíkov.
Digitálna éra a vzostup elektronického obchodu
Digitálna éra posunula logistiku na novú úroveň. Príchod počítačov a internetu umožnil lepšiu komunikáciu, sledovanie v reálnom čase a efektívnejšiu správu údajov. „Obrovský rozmach internetu a jeho vplyv na elektronický obchod spôsobil veľké zmeny v logistike. Vznikli spoločnosti ako Amazon a Alibaba, ktoré zmenili očakávania spotrebiteľov v súvislosti s doručovaním a zvýšili dopyt po rýchlejších, presnejších a nákladovo efektívnejších logistických riešeniach. Zvýšil sa počet malých balíkov a objavili sa nové spôsoby doručovania, ako napríklad doručenie na druhý deň alebo v ten istý deň. Systémy sledovania a monitorovania v reálnom čase umožnili logistickým spoločnostiam efektívnejšie riadiť svoje zásoby a analytické nástroje Big Data pomohli optimalizovať operácie dodávateľského reťazca a znížiť náklady. Mnohé spoločnosti začali zadávať svoje logistické operácie externým poskytovateľom logistických služieb (3PL). To im umožnilo sústrediť sa na svoje hlavné kompetencie a zároveň sa spoľahnúť na logistických expertov, ktorí zabezpečujú efektívne riadenie dodávateľského reťazca,“ vysvetľuje Martin Marek.
Veľké spoločnosti, ako napríklad Amazon, začali zriaďovať aj prvé fulfillment centrá. Tieto obrovské, vysoko automatizované sklady zefektívnili spracovanie objednávok a skrátili čas medzi zadaním objednávky a prijatím zásielky. Pokročilé technológie, ako sú dopravné systémy, automatizované skladovacie a vyhľadávacie systémy (AS/RS) a optimalizované riadenie zásob, zohrali významnú úlohu pri zvyšovaní rýchlosti a presnosti logistiky elektronického obchodu.
Dodávka na poslednej míli a nové technológie
Po roku 2010 sa do popredia dostala logistika poslednej míle, teda posledný úsek cesty z distribučného centra k zákazníkovi. Spoločnosti hľadali inovatívne riešenia na zefektívnenie a zlacnenie dodávok a zároveň na dodanie tovaru v čo najkratšom čase. S príchodom technologických platforiem na objednávanie a doručovanie potravín, ako sú DoorDash alebo Uber Eats, vstúpili do hry pracovníci zdieľanej ekonomiky, ktorí ponúkajú rýchle a flexibilné možnosti doručenia. To malo vplyv aj na e-shopy, ktorých zákazníci začali požadovať doručenie v ten istý alebo nasledujúci deň. „Moderné logistické spoločnosti v súčasnosti využívajú pokročilé technológie a zber údajov v reálnom čase na optimalizáciu času doručenia, dopravy, spotreby paliva alebo využitia kuriérov. To spoločnostiam výrazne uľahčuje doručovanie tovaru a znižuje negatívny vplyv na životné prostredie v mestách. Ak logistická spoločnosť dokáže správne naplánovať trasu, maximálne využiť vozidlo, ktoré sa po nej pohybuje, a vďaka dobrej komunikácii so zákazníkom doručiť všetky zásielky podľa plánu a bez meškania, môže sa logistika vykonávať udržateľne,“ dodáva Martin Marek.
Budúcnosť je v umelej inteligencii
Technologické inovácie v oblasti automatizácie, umelej inteligencie a analýzy údajov budú v budúcnosti logistiky zohrávať kľúčovú úlohu. Hlavnými cieľmi zavádzania umelej inteligencie sú zvýšenie efektívnosti a zníženie nákladov na dopravu s prihliadnutím na životné prostredie a komplikovanú dopravnú situáciu v meste. Čoraz viac logistických spoločností využíva aj roboty a drony. Roboty sa využívajú na automatizáciu úloh, ako vychystávanie, balenie a expedícia v skladoch, zatiaľ čo zavedenie dronov môže ovplyvniť budúcnosť doručovania zásielok zákazníkom alebo prepravy tovaru medzi skladmi a distribučnými centrami.
Vývoj logistiky od priemyselnej revolúcie po súčasnosť
- 1840 – Britská kráľovská pošta zavádza poštové známky.
- 1852 – Vzniká prvá súkromná kuriérska spoločnosť Wells Fargo.
- 1913 – Spoločnosť Ford Motor Company zavádza montážnu linku, čím transformuje výrobu a vytvára základ pre moderné postupy dodávateľského reťazca.
- 1925 – Howard T. Hallowell patentoval prvú drevenú prepravnú paletu.
- 1956 – Malcolm McLean vyvinul prvé kovové prepravné kontajnery, ktoré úplne zmenili dopravný priemysel.
- 60. roky 20. storočia – Rozvoj leteckej nákladnej dopravy a zavedenie širokotrupých lietadiel zlepšuje globálnu dopravu.
- 1961 – Zamestnanec IBM Gene Thomas vytvára dokument s názvom „Súpis materiálov“. Ide o prvú známu verziu kusovníka.
- 1975 – J.C. Penney predstavila prvý systém riadenia skladu v reálnom čase, ktorý zmenil svet dodávateľského reťazca.
- 1982 – Keith Oliver v článku pre Financial Times zaviedol pojem Supply chain management.
- 1985 – Spoločnosť Fed Ex vyvinula nový počítačový systém sledovania zásielok, ktorý poskytoval informácie o doručovaných zásielkach takmer v reálnom čase.
- 90. roky – Nástup elektronického obchodu. Rozvoj internetu a elektronického obchodu výrazne ovplyvňuje logistiku, pretože si vyžaduje rýchlejšie, flexibilnejšie a nákladovo efektívnejšie distribučné siete.
- 1994 – Jeff Bezos založil spoločnosť Amazon.
- 2000 – Rozširuje sa technológia RFID, ktorá zlepšuje sledovanie pohybu tovaru a viditeľnosť dodávateľského reťazca.
- 2005 – Zavedenie služby Amazon Prime, ktorá ponúka rýchlejšie doručenie vrátane doručenia do dvoch dní.
- 2010 – Internet vecí (IoT) a analýza veľkých objemov dát získavajú v logistike čoraz väčšiu váhu, pretože poskytujú prehľad o dodávateľských reťazcoch v reálnom čase a zvyšujú efektívnosť.
- 2015 – Možnosť doručenia v ten istý deň a na druhý deň je čoraz bežnejšia.
- 2020 – 2021 – Pandémia COVID-19 urýchľuje rast elektronického obchodu, čo vedie k zvýšenému dopytu po doručovacích službách na poslednej míli a možnostiach bezkontaktného doručovania.
- 2023 – Využívanie umelej inteligencie a zberu údajov v reálnom čase, optimalizácia času doručenia, predpovedanie objednávok, rast autonómnych technológií doručovania vrátane dronov a samojazdiacich vozidiel.