Tesla je preukázateľne najhodnotnejšou automobilkou sveta. Jej trhová kapitalizácia podľa CompaniesMarketCap.com dosahuje neuveriteľných 559 miliárd dolárov, čo znamená, že je o vyše 200 miliárd dolárov hodnotnejšia ako Toyota (332,54 miliardy dolárov). Takto ohromné bohatstvo automobilke otvára kopu možností a príležitostí. A samozrejme, spája sa aj s viacerými kľúčovými výhodami, z ktorých na jednu po novom poukázal generálny riaditeľ Xiaomi, Lei Jun.
Kapitoly článku:
Ako píše server Teslarati, podľa šéfa Xiaomi má Tesla kľúčový výhodu v tom, že si môže dovoliť navýšenie cien svojich elektromobilov bez vážnejších následkov. Podľa jeho názoru iné automobilky niečo také spraviť nemôžu, konkrétne kvôli riziku obrovských finančných strát.
Lei Jun prichádza s týmto tvrdením relatívne krátko pred tým, ako má vstúpiť do predaja vôbec prvý rad elektromobilov pod značkou Xiaomi, menovite SU7. Predaj sa má oficiálne začať 28. marca.
Pri cenách sú otázniky
Pozoruhodnou skutočnosťou je, že ešte stále nevieme, koľko presne budú vozidlá čínskeho výrobcu stáť. Pracovať môžeme len s predpokladmi, ktoré hovoria, že základný SU7 sa začne predávať za približne 36 948 dolárov, teda zhruba 34 000 eur. Najvyššia konfigurácia má potom vychádzať na približne 46 671 dolárov alebo 42 800 eur.
Na európske pomery to nie sú ktovieako vysoké ceny. Sú však vysoké pre Čínu, teda domáci trh spoločnosti. To značí, že Xiaomi s novými autami cieli na globálny úspech. A dá to celkom rozum, keďže Jun v rámci oficiálneho predstavenia SU7 uviedol, že chce, aby sa Xiaomi postupne vypracovalo na pozíciu jedného z najväčších výrobcov automobilov na svete.
„Spoločnosť Xiaomi sa rozhodla veľmi výrazne investovať, počnúc vývojom základných kľúčových technológií, pričom sa zaviazala skonštruovať vynikajúce vozidlo. Cieľom 15 až 20-ročného úsilia Xiaomi je stať sa jedným z piatich najväčších svetových výrobcov automobilov,“ prehlásil Jun.
Tesla má výrazne navrch
Jun je toho názoru, že zatiaľ čo už etablované automobilky môžu „bez starostí“ ponúkať aj lacné či cenovo dostupnejšie elektromobily, nové spoločnosti sú postavené do celkom čudnej pozície. Už zabehnuté firmy ich totiž môžu celkom jednoducho prekonať tým, že vydajú vozidlo s ešte nižšou cenou. Majú totiž na to dostatok prostriedkov.
Konkrétne však odkazuje na Teslu. Tá je známa tým, že produkuje vysoko kvalitné, ba až špičkové vozidlá s celkom mastnými cenovkami. Kvalita však tieto ceny adekvátne opodstatňuje, rovnako ako rozsiahla nabíjacia infraštruktúra. Preto sa vraj nevystavuje ktovieako značným rizikám, ak sa rozhodne navýšiť ceny svojich vozidiel. Renomé automobilky to rozhodne neprospeje, no zároveň jej nehrozia obrovské finančné straty.
Treba však poznamenať, že Jun toto nemyslí ako kritiku. Práve naopak, Teslu za to chváli. „Tesla je tak skvelá, som naozaj ohromený,“ napísal v príspevku na čínskej sieti Weibo. „V súčasnosti na trhu panuje tak silná konkurencia, že len Tesla sa odvažuje zvyšovať ceny.“
Zaslúžený úspech
Tesla je bez akýchkoľvek pochýb najúspešnejšou automobilkou. A skutočnosť, že ju chváli aj Lei Jun, mimoriadne vplyvný CEO z Číny, jej postavenie ešte väčšmi potvrdzuje. Hoci Tesla v Číne nefiguruje ako najobľúbenejšia značka vozidiel, stále tu má veľmi silné zastúpenie.
Pokiaľ ide o celosvetové hľadisko, práve Tesla je tvorcom najpredávanejšieho elektromobilu na svete, ktorým je Model Y. Prekonáva pritom nielen iné elektrické autá, ale aj autá na benzín a naftu.
Tesla jednoducho vie, čo robí. A robí to dobre. Nie každá firma sa môže pochváliť tým, že môže prakticky bezstarostne manipulovať s cenami.
Xiaomi ako bojaschopný konkurent?
Ako sme už spomenuli, Xiaomi už o pár dní oficiálne uvedie do predaja svoje prvé elektromobily SU7. Okrem presnej ceny o nich vieme už prakticky všetko, a to ako z hľadiska dizajnu, tak aj z hľadiska výbavy. Ich úhlavným konkurentom má byť Tesla Model 3, ktorý sa taktiež teší nemalej popularite po celom svete. Xiaomi v porovnaní s ním sľubuje lepšie špecifikácie a solídnejšie materiály.
Pokiaľ ide o výbavu, elektromobily SU7 sú postavené na piatich kľúčových technológiách, ktorým Xiaomi počas oficiálneho predstavenia venovalo mimoriadnu pozornosť. Sú nimi elektromotor, batéria, Xiaomi Die-Casting, autonómna jazda Xiaomi Pilot a inteligentný kabína.
Asi sa nebudeme mýliť, keď povieme, že z týchto piatich technológií zákazníkov najviac zaujíma elektromotor, teda výkon. Základný SU7 je vybavený motorom s pohonom zadných kolies (RWD) s krútiacim momentom 400 Nm a výkonom 299 kW. To znamená schopnosť zrýchlenia z 0 na 100 km/h v priebehu 5,3 sekundy a maximálnu rýchlosť 210 km/h, čo sú celkom slušné parametre. S rozmermi 4 997 x 1 963 x 1 455 mm vozidlo sľubuje aj priestranný interiér. Pokiaľ ide o dojazd, batéria dosahuje kapacitu 73,6 kWh, ktorá by mala vystačiť na 668 km jazdy.
Výkonnejší model s označením SU7 Max má motory dva a ponúka pohon všetkých štyroch kolies (AWD). Z 0 na 100 km/h dokáže vystreliť v priebehu 2,8 sekundy, zatiaľ čo maximálna rýchlosť dosahuje až 265 km/h. Táto verzia disponuje väčšou, presnejšie 101 kWh batériou, ktorá sľubuje dojazd 821 km podľa normy CLTC.
Xiaomi vlastnoručne vyvinulo technológiu integrovaného akumulátora CTB, konkrétne prostredníctvom tzv. technológie obrátených článkov. Účinnosť takto zhotovenej batérie dosahuje až 77,8 %, čo je najvyššia hustota spomedzi všetkých CTB batérií na svete.
Pri SU7 sme spomenuli priestranný interiér. Na ten môžeme nadviazať avizovanou inteligentnou kabínou, ktorá sa opiera o 16,1-palcovú centrálnu konzolu s rozlíšením 3K, 56-palcový UHD head-up displej, 7,1-palcový otočný prístrojový panel a dva predĺžené držiaky na operadlách sedadiel, ktoré umožňujú montáž dvoch tabletov. O pohon tohto všetkého sa starý vysoko výkonný čipset Snapdragon 8295 od spoločnosti Qualcomm s výkonom AI až 30 TOPS.