Skladacím smartfónom sa za ten relatívne krátky čas podarilo vydobyť si slušné renomé a solídne predaje. Na tento rok však analytici predpovedajú o čosi slabšie čísla. Hoci tvrdia, že tento segment bude aj naďalej rásť, vraj nebude rásť v takej miere, aby splnil očakávania trhu. Konkrétne s týmito informáciami prichádza analytická spoločnosť TrendForce.
Kapitoly článku:
Globálne dodávky skladacích smartfónov v minulom roku dosiahli objem 15,9 milióna kusov, čo predstavuje medziročný nárast o približne 25 %. Skladacie smartfóny sa majú na celkovom počte smartfónov v obehu podieľať zhruba 1,4 percentami. To sa môže zdať ako nízka hodnota, no treba si uvedomiť, že stále ide o mladý segment opierajúci sa o pokročilé technológie, ktoré nie sú zrovna lacné. Obecne sú skladacie smartfóny podstatne drahšie ako tradičné formáty, takže 1,4-percentný podiel na trhu možno považovať za úspech.
V tomto roku sa im však až tak dariť nebude, tvrdia analytici. V priebehu 2024 sa očakáva dodanie zhruba 17,7 milióna kusov, čo predstavuje 11-percentný medziročný nárast a navýšenie trhového podielu na 1,5 %. Hoci sú to kladné čísla, vraj sú nižšie, než koľko udávali očakávania trhu. Prognózy tvrdia, že trhový podiel 2 % sa skladacím smartfónom podarí prekročiť v budúcom roku.
Sú na to dva dôvody
Analytici pre spomalenie rastu udávajú dva hlavné dôvody. Prvým má byť úpadok dôvery spotrebiteľov, keďže skladacie smartfóny sa často stretávajú s problémami týkajúcimi sa údržby. V dôsledku tohto problému sa voči zariadeniam buduje akási nedôvera, resp. slabšia dôvera. Používatelia sa pri zvažovaní výmeny vraj môžu obrátiť skôr na vlajkové smartfóny v bežnom „tehlovom“ formáte.
Druhý dôvod sme už avizovali vyššie. Skladacie smartfóny sú stále celkom drahé. Podľa analytikov sa im ešte nepodarilo dosiahnuť hladín, ktoré by spotrebitelia považovali za prijateľné či vyhovujúce.
Preto TrendForce predpokladá, že budúci vývoj segmentu bude úzko spätý s tempom optimalizácie nákladov. Kľúčové komponenty, ako sú ohýbateľné displeje a pánty, by sa po štandardizácii mali dopracovať do štádia masovej produkcie. Všeobecne pritom platí, že akonáhle sa určitý produkt dopracuje do masovej výroby, zlacnie. Logicky to vyplýva z ekonomického pravidla, že keď je možné určitý produkt možné vyrábať vo väčších množstvách, zvýši sa ponuka, čo vedie k zníženiu ceny.
Ak teda výrobcovia správne optimalizujú svoje náklady, ceny skladacích smartfónov sa znížia, čím by sa mohli u verejnosti dočkať rastúcej popularity.
Samsung si drží pozíciu lídra
Skladacie smartfóny dnes produkuje mnoho popredných firiem. Najväčšie zastúpenie však stále má juhokórejský Samsung. Analytici tvrdia, že si v roku 2024 sa bude snažiť o udržanie trhového podielu 60 %. Na mnohých počudovanie sa však celkom dobre darí aj spoločnosti Huawei, ktorej trhový podiel v segmente skladacích smartfónov má čoskoro prekročiť 20 %.
Treba však poznamenať, že Samsungu sa kedysi darilo oveľa viac. Ešte v roku 2022 si pripisoval trhový podiel až 80 %, pričom v roku 2023 klesol na 70 %. Dodávky Huawei v medzičase stúpli o 12 %. Príčina poklesu trhového podielu juhokórejského giganta je teda celkom prostá – konkurencia ho začína dobiehať. Konkrétne značky ako Xiaomi, Oppo a Vivo si udržiavajú trhové podiely okolo 10 %.
Možno aj preto sa postupne objavuje čoraz viac špekulácií, ktoré tvrdia, že Samsung už toto leto vydá cenovo dostupnejšiu verziu modelu Galaxy Z Fold, hoci hovorca spoločnosti minulý rok všetky takéto teórie vyvrátil.
Pokiaľ ide o Oppo a Vivo, spoločnosti vraj odkladajú svoje plány týkajúce sa výroby kompaktnejších, cenovo dostupnejších skladacích smartfónov. Namiesto toho majú nasmerovať svoje úsilie na väčšie, horizontálne orientované modely. Obávajú sa totiž, že lacnejšie modely im neponúknu dostatočnú ziskovosť.
Taký Huawei ide úplne opačným smerom. Už čoskoro má predstaviť kompaktný skladací smartfón s podporou pre 5G konektivitu. Na túto cenovú reláciu má v tomto roku cieliť aj Honor.
Apple sa pozabudol
Trend skladacích smartfónov nasledujú mnohé známe mená. Jedno však stále chýba, a to Apple. De facto ide o jediného vplyvného hráča na trhu, ktorý ešte neoznámil plány týkajúce sa skladacích smartfónov. Nedávno sme sa pritom dopočuli, že prvý skladací iPhone nevyjde skôr ako v roku 2027. Namiesto toho sa má Apple sústrediť na vývoj skladacieho MacBooku.