Budúcnosť áut so spaľovacími motormi je čoraz tmavšia, a to predovšetkým na území Európskej únie (EÚ). Tá usilovne tlačí na to, aby všetky automobilky čo najrýchlejšie elektrifikovali celé svoje flotily. To ovplyvňuje mnoho vecí a ľudí. Samozrejme, takáto masívna transformácia osobnej dopravy sa týka aj čerpacích staníc. Ak chcú prežiť, musia sa prispôsobiť. Jedna z tých známejších sietí už tak robí.
Kapitoly článku:
Ako píše server Teslarati, túto sieť prevádzkuje plynárenský a ropný gigant Shell. Ten má po celej Európe rozmiestnených cez 11 000 staníc, pričom nemálo z nich sa nachádza aj na Slovensku a v Česku. A čo presne spravil? Mnohí sa iste nepotešia – rozhodol sa uzavrieť až 1 000 staníc, aby mohol posilniť svoje zameranie na nabíjanie elektromobilov.
Tento rok 500, budúci rok tiež 500
K zatváraniu púmp síce nedôjde naraz, no nebude ani ktovieako pomalé. Spoločnosť so sídlom v Anglicku uviedla, že proces rozdelila na dve časti. Prvou časťou je tento rok, kedy dôjde k uzavretiu 500 staníc, druhou časťou bude rok 2025, počas ktorého bude uzavretých taktiež 500 staníc. Shell dúfa, že vďaka svojej snahe transformovať sa bude počet nabíjacích miest do roku 2030 dosahovať 200 000 namiesto súčasných 54 000.
„Celkovo plánujeme v rokoch 2024 a 2025 odpredať približne 500 prevádzok vo vlastníctve spoločnosti Shell (vrátane spoločných podnikov) za každý rok,“ uvádza sa na 28. strane dokumentu spoločnosti, na ktorý pôvodne upozornila agentúra Bloomberg. Shell ďalej uvádza, že plánuje ešte väčšmi podporovať šírenie verejných nabíjacích staníc, k čomu rozhodne má prostriedky. Predsa len ide o jednu z najznámejších a najväčších sietí čerpacích staníc na svete.
Kľúčové konkurenčné výhody
„Zameriavame sa skôr na verejné nabíjanie, než na domáce nabíjanie, keďže veríme, že ho naši zákazníci budú potrebovať najviac,“ uvádza Shell. „Máme veľkú konkurenčnú výhodu, pokiaľ ide o miesta, keďže naša globálna sieť čerpacích staníc je jednou z najväčších na svete.“
Spoločnosť za silnú konkurenčnú výhodu považuje aj svoju bohatú ponuku komfortných maloobchodných služieb. Pod tieto aktivity môžeme zaradiť napríklad možnosť vodiča vziať si kávu, jedlo či iné občerstvenie počas toho, ako čaká na nabitie svojho vozidla.
„Máme aj ďalšie konkurenčné výhody, ako napríklad našu ponuku komfortných maloobchodných služieb, ktorá nám umožňuje ponúkať zákazníkom kávu, jedlo a ďalšie komfortné položky počas nabíjania ich vozidiel. Keďže naše podnikanie s ponukou nabíjania elektromobilov rastie, očakávame vnútornú mieru návratnosti na úrovni 12 % alebo viac.“
Shell pomáha aj inak
Spoločnosť taktiež v rámci novej stratégie zmiernila niektoré svoje ciele späté s emisiami uhlíka. Predovšetkým upravila ciele na najbližších 10 rokov. Stále však platí, že do roku 2050 má v úmysle dosiahnuť úplnú uhlíkovú neutralitu. Okrem toho plánuje investovať 10 až 15 miliárd dolárov do energetických riešení s nízkym podielom uhlíka, a to do konca budúceho roka.
Sprievodná správa taktiež hovorí o plánoch Shell v súvislosti s podporou šírenia olejov, ktoré sa používajú v pobrežných veterných elektrárňach, ako aj na výrobu batérií pre elektromobily. „Rozširujeme naše portfólio prémiových mazív, aby sme mohli dodávať kľúčové komponenty energetickej premeny, ako sú transformátorové oleje používané u veterných parkov na mori a chladiace kvapaliny na podporu vývoja batérií pre elektromobily.“