Ak patríte medzi hrdých členov hráčskej komunity, je dosť možné, že čoraz menej trpezlivo vyčkávate na debut PlayStation 5 Pro. O tom, že Sony časom poskytne hráčom výkonnejšiu alternatívu k základnej PlayStation 5, nebolo a nie je pochýb. Potešíme vás – po novom sa o nej dozvedáme hneď niekoľko zaujímavých informácií, a to prostredníctvom videa od YouTubera Moore’s Law is Dead, na ktoré upozornil server Wccftech.
Čo vieme o PlayStation 5 Pro:
YouTuber mal pre účely videa čerpať poznatky z uniknutého dokumentu hovoriacom o Sony a jej vynovenom hardvéri súčasnej generácie. Dokument hovorí, že konzola ponúkne minimálne tri zásadné vylepšenia, a to väčšiu GPU s rýchlejšou systémovou pamäťou, lepšiu architektúru ray-tracingu a čerstvú architektúru strojového učenia.
Pokiaľ ide o grafiku, očakáva sa, že väčšia GPU prinesie až o 45 % rýchlejšie vykresľovanie v porovnaní so základným modelom. Architektúra pre ray-tracing má zase priniesť zhruba 3-násobne vyšší výkon tejto technológie. A čo sa týka strojového učenia, nová architektúra má podporovať 8-bitové operácie až do 300 TOPS a 16-bitové operácie do 67 TFLOPS.
Podpora pre upscaling
Uniknutý dokument, o ktorý sa YouTuber vo svojom videu opieral, poskytuje aj niekoľko podrobností ohľadne systému PlayStation Spectral Super Resolution. Ísť má o technológiu, ktorá bude za pomoci strojového učenia spracúvať vstupné údaje v superrozlíšení na generovanie farebných vyrovnávacích pamätí s aktuálnou maximálnou podporou rozlíšenia 4K. Spoločne s niektorou z budúcich aktualizácií by sme sa vraj mali dočkať aj podpory pre rozlíšenie 8K.
Podľa dokumentu bude rozhranie Temporal Anti-Aliasing vylepšená o strojové učenie a nahradí natívny TAAU alebo časový upsampling hier. Ak by sme to mali preložiť do ľudskej reči, PlayStaion 5 Pro zrejme bude používať podobnú technológiu, ako je napríklad NVIDIA DLSS.
Ak neviete, o čo ide, technológia DLSS slúži na upscaling hier, teda „umelé“ zvyšovanie obrazovej kvality. Za pomoci umelej inteligencie a špeciálnej neurónovej siete so strojovým učením usiluje o navýšenie snímkovania (FPS) a súčasného zachovania čo najostrejšieho vizuálu. Samozrejme, nejaká obeta na kvalite je vidno, no ak sa DLSS pričiňuje len mierne, nie je vidno až tak výrazne. Konkrétne NVIDIA DLSS je podporovaná grafickými kartami GeForce RTX.
Späť k upscalingu v PlayStation 5 Pro, technológia by taktiež mala využívať prednastavené parametre, takže ju nebude potrebné trénovať na každú hru samostatne. Podľa dokumentu bude na fungovanie využívať zhruba 250 MB pamäte, pričom upscaling z rozlíšenia 1 080p na 2 160p by malo viesť k odozve len 2 ms.
AMD vraj už rozbehlo testy
Potešujúcou skutočnosťou je, že dokument vyzerá a znie celkom dôveryhodne a niektoré poznatky, ktoré uvádza, sa zhodujú s inými predikciami. A čo navyše, samotné AMD, ktorej grafika bude obsiahnutá v PlayStation 5 Pro, nedávno naznačila, že testuje podporu upscalingu pomocou umelej inteligencie pre všetky svoje herné zariadenia.
Aj napriek tomu vám však odporúčame, aby ste všetky uvedené informácie brali s rezervou. Nič nie je a nebude isté až do okamihu oficiálneho predstavenia.
Čo zvyšné parametre?
V poslednej dobe sa o PlayStation 5 Pro šíri viacero zaujímavých predpovedí. Ten istý YouTuber pred časom informoval napríklad o kapacite operačnej pamäte či cene. Konkrétne uviedol, že Sony v PlayStation 5 Pro použije až 16 GB operačnje pamäte typu GDDR6 s rýchlosťou prenosu až 18 Gb/s. Ráta aj s 256-bitovou zbernicou. Ďalej spomína, že GPU ponúkne 60 výpočtových jednotiek v plnej výbave, hoci je možnosť, že napokon ich bude „len“ 56. Najviac však prekvapila informácia, že podľa očakávaní AMD by sa konzola PlayStation 5 Pro mohla začať predávať už počas tohtoročnej vianočnej sezóny.
Pokiaľ ide o cenu, tá by sa podľa YouTubera mohla pohybovať okolo 500 dolárov. U nás by sa tak po prepočte a zarátaní dane mohla predávať za približne 550 €, čo sa zdá byť primeraná cena za novú, výkonnejšiu PlayStation. „Z toho, čo tu vidím… stále len 16 GB RAM, ani nie 20 GB, takže môžu ísť na najlacnejšie náklady, pravdepodobne nižšie ako pri PS5,“ hovorí YouTuber. „V tejto konzole nevidím nič, čo by skutočne spôsobilo, aby cena jej výroby koncom tohto roka bola vyššia ako pri PS5 v roku 2020.“
Ďalej vraj môžeme rátať aj s výkonnejším čipom. Zatiaľ čo základná PlayStation 5 používa čip založený na 7 nm výrobnom procese spoločnosti TSMC, PlayStation 5 Pro vraj dostane čipset založený na pokročilejšom 4 nm výrobnom procese. Zvýšiť sa má aj maximálna taktovacia frekvencia, a to z 3,5 GHz na 4,4 GHz.