Pamätáte si na dobu, kedy sa cez Instagram zdieľali len fotografie zachytávajúce obľúbené okamihy priateľov, rodiny a známych? Samozrejme, príspevky tohto charakteru možno zdieľať aj dnes, no venuje sa im čoraz menšia pozornosť, a to kvôli takmer neustálemu rozširovaniu platformy o nové funkcie. Tie sa pritom do veľkej miery opičia po jednom vplyvnom konkurentovi. Zaujímavé je najmä to, že tento konkurent pochádza z Číny a je často pranierovaný kvôli podozreniam zo špionáže svojich používateľov.
Kapitoly článku:
Instagram a jeho „TikTok-izácia“
Ako informuje server Mashable, spisovateľka Cristina Alexanderová v eseji pre publikáciu Digital Trends vyjadrila ľútosť nad „TikTok-izáciou Instagramu“, ktorá má používateľom „uberať ten typ obsahu, ktorý majú na tejto platforme najradšej“. Týmto obsahom sú napríklad už zmienené fotografie od priateľov a rodiny či obsah založený na záujmoch. „A to je niečo, čoho mám už akurát tak plné zuby,“ napísala Alexanderová.
Je však nutné poznamenať, že túto de facto kritiku zverejnila ešte v roku 2022. A to už je nejaký ten piatok dozadu. Aký je jej názor dnes? Sociálnu sieť stále používa, a to celkom aktívne. Tých, ktorí pôvodne odsudzovali Instagram kvôli opakovaniu po TikToku, je naozaj mnoho. Väčšina sa ale časom prispôsobila a smerovanie platformy jednoducho akceptovala.
Zákerná, no efektívna stratégia
Hoci Instagram kvôli opičeniu sa po čínskom konkurentovi čelil a stále čelí nemalej kritike, jeho stratégia funguje. Dá sa dokonca povedať, že mu prospieva, nakoľko najmä vďaka nej dokáže TikToku nielen konkurovať, ale ho aj prekonávať. Podľa údajov DataReportal je Instagram aktuálne štvrtou najväčšou sociálnou sieťou na svete s 2 miliardami aktívnych používateľov mesačne. TikTok je na piatom mieste.
Instagram možno v tomto smere prirovnať ku Kirbymu zo Super Smash Bros. Už sám o sebe je hrozivý, no jeho najväčší zdroj sily pochádza z pohlcovania nepriateľov a využívania ich schopností. Nemusí to byť úplne priaznivá metafora, no je celkom presná. Instagram kopíruje funkcie TikToku a používa ich na to, aby čínsku platformu potopil.
Možno ani neviete, ale Instagram túto stratégiu nepoužíva po prvýkrát. Dávnejšie za jej pomoci bojoval so Snapchatom. A zvíťazil. Teraz je očividne na rade TikTok.
Vyššie sme spomenuli štatistiku, podľa ktorej je Instagram väčší a populárnejší ako jeho čínsky konkurent. Dopĺňame, že v roku 2023 vzrástol počet stiahnutí Instagramu až o 20 %, čiže pätinu, zatiaľ čo TikTok bol v pluse len 4 %.
Reels ako kľúčová zbraň
Stalo sa tak po tom, čo Instagram spustil novú funkciu s názvom Reels. Tá de facto kopíruje celé zameranie TikToku – ide o sekciu s krátkymi videami, ktoré sa zobrazujú na základe hodnotení pokročilých algoritmov monitorujúcich preferencie používateľov. Mnohí používatelia túto novinku sprvu odmietali, dnes figuruje ako neoddeliteľná súčasť platformy s obrovským počtom aktívnych sledujúcich.
„Instagram v posledných rokoch predbehol TikTok v počte používateľov, a to vďaka popularite funkcie Reels spolu so staršími funkciami a vlastnosťami sociálnych médií,“ uviedol Abraham Yousef, senior insights manager v spoločnosti Sensor Tower, pre denník Financial Times.
Pomáha aj legislatíva
Instagramu však hrá do kariet ešte jedna dôležitá vec, a to americká legislatíva. Zákonodarcovia v Spojených štátoch minulý týždeň predstavili nový zákon „Protecting Americans from Foreign Adversary Controlled Applications Act“, ktorý možno preložiť ako „Zákon o ochrane Američanov pred zahraničnými nepriateľskými aplikáciami“.
Joe Biden, úradujúci prezident Spojených štátov, prehlásil, že ak táto legislatíva prejde, podpíše ju, čím by sa stala definitívnou. Podľa návrhu zákona, ktorý sa už zajtra dopracuje do Snemovne reprezentantov na hlasovanie, musí spoločnosť ByteDance so sídlom v Číne predať TikTok do šiestich mesiacov. V opačnom prípade by bolo sieti zakázané vystupovať v obchodoch s aplikáciami.
TikTok v reakcii na tento návrh začal prosiť svojich amerických používateľov o podporu, a to dokonca aj cez push notifikácie. Momentálne sa však zdá, že to sieti ktovieako nepomôže.
Návrh zákona jednomyseľne prešiel Výborom pre energetiku a obchod, pričom schválenie sa očakáva aj od zmieneného hlasovania v Snemovni reprezentantov. Ak sa tak naozaj stane, návrh sa presunie do Senátu.
Ťažko predpovedať, či sa Spojeným štátom podarí vynútiť predaj TikToku. No ak áno, máme tušenie, kto by vystúpil ako ochotný kupca. Môže ním byť Bobby Kotick, bývalý šéf herného štúdia Activision Blizzard. So svojím záujmom o čínsku sociálnu sieť sa pôvodne zveril Samovi Altmanovi, generálnemu riaditeľovi spoločnosti OpenAI, ktorá stojí za úspešným úspešným modelom umelej inteligencie ChatGPT.
Kotick je veľmi známym menom, no nie len v tom dobrom svetle. Jeho vedenie Activision Blizzard sa spája s početnými kontroverziami. V roku 2021 bola na štúdio podaná žaloba, ktorá ho obviňovala z toho, že pod vedením Koticka došlo na pracovisku k sexuálnemu obťažovaniu a rodovej diskriminácii, pričom toto správanie malo byť podporované „všadeprítomnou bratskou kultúrou“.
Kotick si mal byť všetkých takýchto obvinení vedomý, avšak niektoré z nich aj napriek tomu riadne neoznámil predstavenstvu spoločnosti. Z napadnutia bol obvinený dokonca aj on sám, hoci štúdio túto správu označila za zavádzajúcu.
Mnohí zamestnanci po odhalení týchto znepokojujúcich skutočností opustili spoločnosť a dožadovali sa Kotickovho odstúpenia. K tomu ale nedošlo. Kotick sedel na riaditeľskom kresle až do dokončenia akvizície zo strany Microsoftu, ku ktorej došlo minulý rok.