Ak patríte do tej mladšej generácie, je vysoká pravdepodobnosť, že na četovanie so svojimi priateľmi a známymi v nemalej miere používate Instagram. Jeho komunikačné služby sú do istej miery identické s Messengerom, ktorý spadá pod tú istú materskú firmu (Meta), hoci je pravda, že mu stále chýba viacero relatívne základných funkcií. Dobrou správou však je, že aspoň jedna z nich už má byť na ceste. Ako píše server Android Headlines, Instagram môže už čoskoro v rámci priamych správ („DMs“) umožniť zdieľanie súborov.
Kapitoly článku:
Instagram naberá na popularite, a to rapídne
Instagram je bez akýchkoľvek pochýb nielen jednou z najobľúbenejších sociálnych sietí, ale aj aplikácií vôbec. Ako to robí? Sám o sebe je šikovnou platformou, na ktorej môžu používatelia sledovať dôležité okamihy svojich známych, četovať a dokonca aj sledovať krátke videá, ktoré sa prispôsobujú ich preferenciám.
Pamätáte však ešte na prvé dni Instagramu? Pôvodne platforma slúžila de facto len na zdieľanie fotografií. Išlo o alternatívu k Facebooku, kde dominovali prevažne textové príspevky, prípadne nejaké tie odkazy. Instagram mal byť čisto o fotografiách a obrázkoch.
Dnešný Instagram sa od toho pôvodného diametrálne odlišuje. Hoci je pravda, že stále umožňuje zdieľanie fotografií, už dávno to nie je jeho hlavné smerovanie. Za rastúcu popularitu v nemalej miere vďačí sekcii Reels, kde sa nachádzajú už spomenuté krátke videá.
Konkrétne táto sekcia vznikla v reakcii na ohromnú popularitu čínskej siete TikTok. Obecne sa zdá, že Instagram čerpá používateľov, teda aspoň v poslednej dobe, predovšetkým z „inšpirovania sa“ inými platformami.
Samozrejme, používatelia si to všímajú. Instagram za jeho „TikTok-izáciu“ často pranierujú, no očividne jeho stratégia funguje. TikToku totiž nielen adekvátne konkuruje, ale ho dokonca aj prekonáva. Podľa údajov DataReportal je Instagram aktuálne štvrtou najväčšou sociálnou sieťou na svete s 2 miliardami aktívnych používateľov mesačne, zatiaľ čo TikTok sedí na piatom mieste.
„Instagram v posledných rokoch predbehol TikTok v počte používateľov, a to vďaka popularite funkcie Reels spolu so staršími funkciami a vlastnosťami sociálnych médií,“ uviedol Abraham Yousef, senior insights manager v spoločnosti Sensor Tower, pre denník Financial Times.
Instagram pritom neopakuje len po TikToku. V minulosti čerpal inšpiráciu zo Snapchatu, čo mu taktiež vyšlo. V priebehu roku 2024 sa počet stiahnutí Instagramu zvýšil až o 20 %, zatiaľ čo TikTok si rovnakom období polepšil len o 4 %.
Teraz sa inšpiruje kolegom
Po novom sa objavujú špekulácie, že Instagram čoskoro rozšíri svoje kapacity o novú funkciu, ktorá je inde bežným štandardom. Ako sme už zmienili v úvode, ide o podporu odosielania súborov cez priame správy.
Konkrétne to naznačuje uniknutá snímka, ktorá ukazuje, že možnosť zdieľania súborov bude k dispozícii v ponuke, ktorá sa zobrazí klepnutím alebo kliknutím na tlačidlo „+“ pri písaní správy. Súčasná verzia aplikácie toto tlačidlo nemá, pričom okrem textu možno odosielať iba hlasové správy, fotografie, videá, nálepky a GIF-ká.
Žiaľ, okrem tejto snímky nemáme ohľadne novej funkcie žiadne podrobnejšie informácie. Šepká sa však, že bude cielená najmä na podnikateľské účty, ktoré tak získajú jednoduchší spôsob zdieľania dôležitých dokumentov alebo prezentácií.
Snímka nám však prezrádza ešte niekoľko ďalších zaujímavostí. V novo pridanej ponuke sa nachádzajú aj možnosti ako „uložené odpovede“ či „pridať svoje“. Je dosť možné, že možnosť „uložených odpovedí“ bude slúžiť ako sekcia, ktorá poskytne jednoduchší a rýchlejší prístup k dôležitým správam. Pokiaľ ide o „pridať svoje“, presná nátura tejto možnosti je zatiaľ záhadou.
Príprava na zjednotenie?
Je taktiež dosť možné, že Instagram sa pridaním nových možností zas a znova priblíži k zjednoteniu, ktoré Meta plánuje pre svoje komunikačné služby. O spojení Instagramu a Messengeru sa hovorí už dlhšie, no doposiaľ k nemu nedošlo.
Keď (a ak) sa tak stane, používatelia budú môcť cez Instagram komunikovať so známymi a priateľmi, ktorí používajú Messenger. Fungovať by to malo aj opačne.
Je však dosť možné, že Metu v tomto smere predbehne Európska únia (EÚ), konkrétne jej Akt o digitálnych službách (DSA). Ak neviete, o čo ide, DSA je legislatíva, ktorá sa zameriava na zvýšenie bezpečnosti online priestoru formou ochrany základných práv. Hlavnými obavami, ktoré chce adresovať, sú obchod s nelegálnym tovarom, službami a obsahom, ako aj algoritmy, ktoré zvyšujú šírenie dezinformácií.
Ďalším cieľom DSA je vytvorenie jednotnej komunikačnej platformy, v rámci ktorej by vzájomne spolupracovali všetky popredné četovacie služby. A keďže Instagram aj Messenger sa v Európe tešia ohromnej popularite, je viac-menej isté, že povinnosť začlenenia sa bude platiť aj pre ne.