Technologický svet začína novú etapu, ktorá sa v nemalej miere opiera o umelú inteligenciu. Jej kapacity postupne ovplyvňujú čoraz viac aspektov našich každodenných životov, hoci si to ani často neuvedomujeme. S umelou inteligenciou pritom neprichádzame do styku len cez smartfóny či internet. Čoraz častejšie na ňu narážame aj v oblasti robotiky.
Kapitoly článku:
Tým poukazujeme na humanoidných robotov, ktorých v súčasnosti vyvíja alebo produkuje viacero známych mien. Po novom sa však o túto oblasť zaujíma aj spoločnosť, od ktorej by sme to nečakali, a to známa automobilka Mercedes, píše server Digital Trends.
Roboty za pás
Mercedes-Benz práve uzavrela dôležitú dohodu so spoločnosťou Apptronik špecializujúcou sa na robotiku. Spoločnými silami pracujú na vývoji aplikácií pre pokročilé roboty, ktoré by mohla automobilka nasadiť vo svojich továrňach.
Prečítajte si tiež:
- Ktorý webový prehliadač je najrýchlejší? Svetoví velikáni vyvinuli nový test
- Družica Astra 3B je na konci životnosti: Skylink migruje zákazníkov
- VEĽKÝ ÚNIK o PlayStation 5 Pro: Ponúkne o 45% rýchlejšie vykresľovanie
Táto dohoda zahŕňa aj skúšobnú prevádzku, v rámci ktorej budú humanoidné roboty Apollo od Apptronik pracovať spoločne s ľudskými pracovníkmi. Konkrétne v tomto štádiu budú roboty nosiť potrebné diely k výrobným linkám.
„Keď sme sa rozhodli vytvoriť Apollo, taká dohoda, akú dnes oznamujeme so spoločnosťou Mercedes-Benz, bola vysnívaným scenárom,“ uviedol Jeff Cardenas, spoluzakladateľ a generálny riaditeľ Apptronik, v tlačovej správe. „Mercedes plánuje využiť robotov Apollo na automatizáciu niektorých nízko kvalifikovaných, fyzicky náročných manuálnych prác – ide o modelový prípad využitia, ktorý v nasledujúcich mesiacoch a rokoch uvidíme replikovať aj iné organizácie.“
Zamestnanci sa boja o prácu
V súvislosti s rozmachom robotiky a nasadzovania robotov do kľúčových procesov sa zvyšujú obavy pracovníkov zo straty zamestnania. Apptronik však ubezpečuje, že robotov nevníma ako náhradu ľudskej pracovnej sily, ale ako pomoc, ktorá pracovníkom uľahčí niektoré úkony. Ako spomenul Cardenas, ide prevažne o úkony, ktoré si nevyžadujú vysokú kvalifikáciu alebo môžu byť pre ľudí fyzicky náročné či až nebezpečné.
Jörg Burzer, výkonný riaditeľ automobilky Mercedes, prechováva rovnaký postoj. Roboty podľa neho majú „vyplniť medzery v oblastiach, ako sú nízko kvalifikované, repetitívne a fyzicky náročné práce„. Roboty Apollo majú ľudským pracovníkom pomáhať, nie ich nahrádzať. V konečnom dôsledku tak môže byť ich nasadenie prospešné pre všetkých, ako pre zamestnancov, tak aj pre samotnú automobilku. Rovnako prospešné môžu byť aj pre zákazníkov, keďže takáto pomoc nepochybne urýchli výrobný proces, čo ovplyvní schopnosť ponuky stíhať dopyt.
Konkrétne Apollo je výsledkom dlhoročného úsilia spoločnosti Apptronik, ktorej cieľom je priniesť na trh šikovných, práceschopných humanoidných robotov. Takých má hneď niekoľko, okrem Apollo napríklad aj Valkyrie pre NASA. Apollo má výšku okolo 152 cm a hmotnosť necelých 73 kg, pričom na jedno nabitie vydrží pracovať zhruba štyri hodiny. Batérie je však možné aj vymieňať, aby sa zabezpečila maximálna pracovná účinnosť.
Podobne rozmýšľa aj BMW či Tesla
Apptronik nie je prvou a ani jedinou spoločnosťou, ktorá sa rozhodla poskytovať roboty pre svetoznámu automobilku. Napríklad v januári došlo k podobnej dohode medzi kalifornskou spoločnosťou Figure a automobilkou BMW. V tomto prípade budú roboty nasadené pri výrobných linkách v Spartanburgu v Južnej Karolíne.
Ako sme spomenuli vyššie, robotika si práve prechádza obrovským rozmachom, ktorý z veľkej časti odomyká umelá inteligencia. Práve vďaka nej totiž roboty dokážu lepšie vykonávať zadané úlohy, pohybovať sa, orientovať sa v priestore a podobne.
V tejto oblasti sa aktívne činí aj svetoznáma automobilka Tesla, konkrétne prostredníctvom radu Optimus, ktorý aktuálne pozostáva už z dvoch generácií. Druhú generáciu (Optimus Gen 2) predstavila v decembri minulého roka. Tento robot je taktiež navrhnutý tak, aby pomáhal ľuďom s náročnými alebo nebezpečnými prácami, a to dokonca ja na stavbách.
Optimus Gen 2 je vysoký niečo cez 180 cm a váži 55 kg. Pohybovať sa dokáže rýchlosťou 8 km/h, čo je ekvivalentom svižnejšej chôdze. Oproti svojmu predchodcovi sa však odlišuje nielen technickými parametrami, ale aj dizajnom. Jeho telo, podobne ako to ľudské, má kĺby, s ktorými dokáže manipulovať. Vie teda otáčať rukami aj nohami, a to s celkom elegantnou plynulosťou.
Ohromný potenciál
Hoci obavy pracovníkov zo straty zamestnania rozhodne majú svoje opodstatnenie, firmy zamerané na robotiku celkom jasne ubezpečujú, že roboty majú ľuďom pomáhať, nie ich nahrádzať. To isté hovorí aj Tesla.
Ak tento sľub dodržia, roboty môžu byť v skutočnosti pre ľudí veľmi prospešné. Mnoho pracovníkov musí na pravidelnej báze vykonávať drobné úlohy, ktoré im celkom zbytočne uberajú drahocenný čas. Práve tieto úlohy by sa podľa vízií firiem ako Tesla či Apptronik mali preniesť na robotov. Tým je to totiž jedno – nemajú rodinu, ktorá ich doma čaká, takže na čase im nezáleží. Taktiež sa nikdy neunavia, takže si zadanú prácu môžu robiť prakticky nepretržite, teda kým im nedôjde batéria.