Videohry za posledné roky výrazne pokročili, a to ako po funkčnej, tak aj po grafickej stránke. Očakáva sa však, že k tej najväčšej revolúcii ešte len dôjde. Konkrétne Jensen Huang, šéf spoločnosti NVIDIA známej predovšetkým pre grafické čipy, tvrdí, že pre svet hier bude kľúčový predovšetkým rapídny progres umelej inteligencie. Uviedol tak v reakcii na jednu z otázok, ktorá mu bola položená po oznámení architektúry Blackwell, píše Wccftech.
Kapitoly článku:
AI sľubuje veľké zmeny
Konkrétne Huang počíta s tým, že o desať rokov, ak nie aj skôr, môže byť umelá inteligencia samostatne generovať všetky pixely vo všetkých hrách, a to v reálnom čase.
„Myslím si, že pri takmer, takmer všetkom v technológiách nie je krivka S dlhšia ako desať rokov, kým sa to stane skutočnosťou, kým sa to stane praktickým a lepším. A samozrejme, ChatGPT nie je len praktický, vo väčšine prípadov je lepší. Myslím, že je to menej ako desať rokov. O desať rokov budeme na druhom konci tejto S krivky,“ uviedol.
Pre lepšie pochopenie, pojem „krivka S“ označuje akúsi vizualizačný nástroj, ktorý firmám umožňuje identifikovať trendy a na základe príslušných dát upravovať svoje činnosti tak, aby s týmito trendami držali krok, teda aby boli vždy čo najaktuálnejšie. Alternatívne možno krivku S označiť za graf, ktorý znázorňuje časový postup určitého projektu.
Ak by sme to mali zjednodušiť – Huang verí, že kapacity umelej inteligencie do desiatich rokov pokročia natoľko, že technológia bude schopná v reálnom čase generovať všetko, čo uvidíme v hrách.
Veľký potenciál má aj DLSS
Samozrejme, nie je isté, že sa tak stane, ale aspoň predstava je to veľmi zaujímavá. Bryan Catanzaro, viceprezident spoločnosti NVIDIA pre výskum aplikovaného strojového učenia a osoba stojaca za technológiou DLSS, má trochu menej optimistický pohľad.
„Nemyslím si, že AI bude schopná vytvárať hry spôsobom, že postačí napísať odsek o vytvorení cyberpunkovej hry, na čo vyprodukuje niečo také dobré ako Cyberpunk 2077. Myslím si však, že povedzme DLSS 10 sa v ďalekej budúcnosti zmení na kompletne neurónový vykresľovací systém, ktorý bude rôznymi spôsobmi spolupracovať s herným enginom, a vďaka tomu bude pohlcujúcejší a krajší,“ povedal Catanzaro.
Treba však mať na pamäti, že DLSS 10 je od nás ešte veľmi ďaleko. Prvá verzia technológie (1.0) vyšla len v roku 2019, pričom o rok neskôr sme sa dočkali verzie 2.0. Vydanie verzie 3.0 potom vyšlo až o dva a pol roka neskôr. Cesta k DLSS 10 tak zrejme potrvá viac ako dekádu.
NVIDIA Blackwell
Ako sme spomenuli vyššie, Huang so svojou predikciou prišiel krátko po tom, čo oficiálne predstavil B200 Blackwell. Ide o najvýkonnejší čip pre umelú inteligenciu na svete, ktorý vraj dokáže vykonávať určité úlohy až 30-krát rýchlejšie ako jeho predchodca.
B200 Blackwell pozostáva z až 208 miliárd tranzistorov. Pre porovnanie, model Hopper H100, ktorý bol predstavený minulý rok, mal „len“ 80 miliárd tranzistorov. Huang tvrdí, že Blackwell je v porovnaní so súčasnými GPU zhruba dvojnásobne výkonnejší pri trénovaní modelov AI, 30-násobne rýchlejší a až 25-násobne úspornejší, a to ako z hľadiska spotreby, tak aj z hľadiska financií.
„Generatívna AI je určujúcou technológiou našej doby,“ povedal Huang s dodatkom, že Blackwell je motor, ktorý bude „túto priemyselnú revolúciu poháňať.“