Tesla Cybertruck je nepochybne jedným z najviac ikonických vozidiel súčasnosti. Tento elektrický pick-up bol pôvodne predstavený ešte v roku 2019, pričom lákal (a dodnes láka) na prinajmenšom nekonvenčný dizajn opierajúci sa o ostré hrany, silnú odolnosť, kopu úložného priestoru a špičkový výkon. Asi to jediné, čo môže zákazníkov odradiť od jeho kúpy (odhliadnuc od dizajnu), je cena. Tá je totiž oveľa vyššia, než ako nám bolo pôvodne sľubované. A o prvom modeli Cybertruck v Európe to platí nie dvojnásobne, ale hneď niekoľkonásobne.
Kapitoly článku:
Ako píše server Autosalon TV, Tesla Cybertruck sa objavil v ponuke nemeckého inzerčného portálu Kleinanzeigen, konkrétne v prostrednom variante s výkonom 600 konských síl. Ide o vôbec prvú ponuku tohto vozidla v Európe. Čo však zarazí najviac, je jeho cena. Tá totiž činí vyše 470 000 €. Pre lepšiu predstavu, za takúto čiastku s prehľadom kúpite byt v lukratívnych častiach Bratislavy, a to aj s parkovacím miestom. A dosť možno by vám ešte niečo zostalo.
Typický scenár
Dá sa povedať, že výskyt takýchto ponúk bol len otázkou času. Podobný scenár sa odohral aj pri nedostatku konzoly PlayStation 5. Na inzerčných portáloch sa vtedy objavovali ponuky na predaj konzoly, pričom ceny, ktoré si za ňu ľudia pýtali, boli často dvojnásobne až mnohonásobne vyššie v porovnaní so štandardnou cenou.
Bežne sa prostredný variant modelu Cybertruck, teda aspoň v Spojených štátoch, predáva za 76 390 dolárov, čo v prepočte vychádza na zhruba 70 000 €. Na ponuku publikovanú na nemeckom inzerčnom portáli sa nechytá dokonca ani najvyššie prevedenie vozidla, ktoré sa predáva za 96 390 dolárov (cca 88 000 €).
Je prvý, je drahý
Je takmer nespochybniteľné, že Tesla Cybertruck v Nemecku dosahuje tak ohromnej ceny preto, lebo ide o prvý model, ktorý je dostupný v Európe (alebo aspoň jeden z prvých). Nejde však o jednoduchý prípad importu zo Spojených štátov a následného predaja na cudzom trhu s mastnou prirážkou. Tento konkrétny model bol vraj upravený tak, aby spĺňal prísne európske predpisy, a teda aby tu mohol byť prevádzkovaný „bez komplikácií“. Tieto úpravy zahŕňajú napríklad výmenu nabíjacieho portu alebo úpravu svetlometov.
Pokiaľ ide o výbavu, okrem spomenutého výkonu ponúka tempomat, klimatizáciu, vyhrievanie sedadiel, navigáciu a dokonca aj panoramatickú strechu. Ani všetky tieto modifikácie však nestačia na to, aby justifikovali cenu takmer pol milióna eur. Je však pravda, že tí, ktorí majú hlboko do vrecka, môžu túto ponuku vnímať inak.
Čakali sme pridlho, ponuka nestíha dopyt
Vysokú cenu elektrického pick-upu rozhodne do istej miery ovplyvňuje aj nerovnosť medzi ponukou a dopytom. Ako sme už spomenuli, elektromobil bol pôvodne predstavený ešte v roku 2019, avšak k prvým zákazníkom sa dopracoval až koncom minulého roku. Oficiálne vydanie bolo niekoľkokrát odložené kvôli rôznym komplikáciám.
Ešte predtým, než vozidlo dorazilo k prvým zákazníkom, sa Musk zúčastnil rozhovoru s podcasterom Joeom Roganom. V jeho priebehu prezradil, že Tesla cieli na ročný objem produkcie 500 000 kusov. Problém je v tom, že už vtedy mala spoločnosť evidovaných okolo 2 miliónov objednávok. To znamená, že aj keď budú výrobné linky bežať na plné obrátky, poniektorí zákazníci si na svoj vysnený elektromobil budú musieť počkať roky.
Výbava je však naozaj lákavá, a to u všetkých konfigurácií. Mnohí, ktorí sa rozhodli podať objednávku, teda zrejme majú ochotu čakať.
Výbava zrejme stojí za to
Model s jedným motorom má byť schopný sa vyšplhať z 0 na 100 km/h v priebehu 6,5 sekundy, pričom maximálna rýchlosť má činiť okolo 177 km/h. V prípade dvojmotorovej verzie máme rátať so zrýchlením z 0 na 100 km/h v priebehu 4,5 sekundy a maximálnou rýchlosťou 193 km/h. Pochopiteľne, absolútne najvyšší výkon ponúkne konfigurácia s troma motormi. Zrýchlenie z 0 na 100 km/h jej má trvať len 2,9 sekundy, pričom maximálna rýchlosť má dosahovať 209 km/h. Rovnaký údaj udal aj Musk pri rozhovore s Roganom.
Čo sa týka konštrukcie, tá má byť náramne odolná, a teda aj celkom ťažká. Musk prezradil, že hmotnosti jednotlivých verzií sa budú odlišovať. Najľahší model by mal vážiť okolo 2 700 kg, zatiaľ čo najťažší zhruba 3 100 kg. Taktiež sa špekuluje, že za príplatok bude možné do vozidla namontovať nepriestrelné okná, no vraj sa nebudú dať otvárať.