Emisná norma Euro 7, ktorá v európskom parlamente vyvolala obrovskú vlnu kritiky, je definitívne schválená. V stredu o tom rozhodli europoslanci, pričom legislatíva prinesie výrazne prísnejšie limity pre osobné aj nákladné autá.
Pozmenené znenie normy Euro 7 je síce miernejšie, než jej prvotne navrhovaná verzia, aj tak je mimoriadne prísna. Našťastie, podarilo sa presadiť dlhší časový rámec zavedenia normy, čo znamená, že automobilky získajú viac času na to, aby norme Euro 7 vyhoveli. Nové sú napríklad opatrenia zamerané na zníženie emisií z pneumatík a bŕzd či zvýšenie životnosti batérií.
EÚ chce čistejší vzduch a čistú mobilitu
Cieľom EÚ je dosiahnuť čistejšiu mobilitu a v s tým spojené aj čistejšie ovzdušie. O tom, že nešlo o úplne jednoduchý proces svedčilo aj finálne hlasovanie. Za totiž bolo 297 europoslancov, proti až 190 poslancov a 37 sa hlasovania zdržalo.
Dobrou správou pre automobilky je fakt, že niektoré limity ostávajú nezmenené. Emisné limity výfukových plynov ostávajú na úrovni Euro 6, a to aj vrátane limitov testovania.
Prečítajte si tiež:
- Elektromobil Xiaomi SU7 mieri do predaja: Takúto má mať cenu a výbavu
- Dotykových plôch v autách je príliš veľa: NCAP za to bude strhávať body
- POZOR: Prekročíte rýchlosť, prídete o auto. Začala platiť mimoriadne prísna legislatíva!
Pôvodný návrh sa nepáčil osmičke krajín na čele so susedným Českom. Súčasťou tejto osmičky bolo okrem Česka aj Slovensko, Francúzsko, Taliansko, Bulharsko, Rumunsko, Maďarsko a Poľsko.
Kedy začne Euro 7 platiť?
Pôvodne to malo byť v polovici roka 2025. Vďaka dosiahnutiu kompromisu to bude o niečo neskôr. Z legislatívy vyplýva, že automobilky budú mať pri nových vozidlách čas 2,5 roka od nadobudnutia účinnosti, pri existujúcich modeloch dokonca 3,5 roka.
Pri nákladných vozidlách sú lehoty ešte o čosi zhovievavejšie. Výrobcovia budú mať na splnenie noriem 4, resp. 5 rokov.
Čo sú to emisie z pneumatík a bŕzd
Novinkou v Euro 7 sú emisie z pneumatík a bŕzd. Ide o emisie tuhých častíc, ktoré vznikajú oterom pneumatík o vozovku a brzdových doštičiek o kotúče. Norma Euro 7 bude sledovať limit 3 mg/km pre elektromobily, 7 mg/km pre spaľováky a hybridy a 11 mg/km pre veľké dodávky.