S filmami o budúcnosti, v ktorých ľudia behajú po Marse a pestujú na ňom rôzne plodiny, po čom si idú ľahnúť do guľatej high-tech kapsule, ste asi veľmi dobre oboznámení. No čo keby sme vám povedali, že niečo také už o pár rokov nebude len obľúbenou témou sci-fi, ale aj realitou? Presne to totiž zmýšľa Elon Musk, známy vizionár a šéf spoločnosti SpaceX, ktorá sa okrem iného zameriava na objavovanie vesmíru. Musk v skutočnosti šéfuje viacerým firmám, no pre účely tohto článku je pre nás najdôležitejšia SpaceX.
Kapitoly článku:
Svetoznámy miliardár má v súvislosti s kolonizáciou vesmíru skutočne ohromné plány, pričom hlavným prostriedkom na ich realizáciu je špičková raketa Starship, píše The New York Times. Práve tá môže Muskovi podľa jeho vlastných plánov umožniť dopraviť ľudí na Mars už v priebehu najbližších rokov.
Poriadna výška, poriadny výkon
Tomuto účelu však nedokáže poslúžiť hocijaká Starship. Loď, ktorej cieľom je prepraviť ľudí zo Zeme na Mars, preto bude obrovská. Dokonca má ísť o najväčšiu vesmírnu loď, akú kedy skonštruovali ľudské ruky, k čomu prispeje aj použitie boosteru Super Heavy. Pokiaľ ide o rozmery, výsledná raketa má na výšku merať až 121 metrov, čo je o zhruba 28 metrov viac, než koľko meria Socha Slobody. A keďže pôjde o najväčšiu Starship, zárukou je aj poriadny výkon.
Konkrétne booster Super Heavy poskytne 33 beštiálnych motorov Raptor. Keď tieto motory zdvihnú Starship zo štartovacej rampy v južnom Texase, pri plnom výkone vytvoria ťah takmer 72 000 kN. Pokiaľ ide o silu vzletu, rekord aktuálne drží raketa NASA Space Launch System, ktorá sa prvýkrát odlepila od zeme v novembri 2022. Pri štarte vyvinula ťah približne 39 100 kN.
Pre zaujímavosť – ťah rakety Saturn V, ktorá v rámci programu Apollo po prvýkrát vyniesla ľudí na povrch mesiaca, mala ťah približne 33 800 kN.
Elon Musk chce šetriť peniaze aj planétu
Späť k medziplanetárnej Starship, loď má byť navrhnutá tak, aby sa dala opakovane použiť. Nosná Super Heavy vraj bude schopná pristáť podobne ako menšie rakety Falcon 9. V praxi to má fungovať tak, že keď loď dosiahne zemskú atmosféru, preklopí sa na „brucho“. Akonáhle sa priblíži k povrchu, pretočí sa do vertikálnej polohy, čím sa pripraví na pristátie.
To znamená, že nová Starship bude nielen rekordne veľká a výkonná, ale aj šetrná. Všetky drahé časti, ako 33 motorov Raptor v Super Heavy a šesť ďalších motorov v samotnej Starship, sa totiž budú dať používať opakovanie. Nebude potrebné sa ich po každom lete zbavovať, čo rozhodne prospeje životnému prostrediu aj Muskovej peňaženke.
Pokiaľ ide o konkrétne čísla, opakované používanie kľúčových komponentov umožní vynesenie 100 ton nákladu do kozmu za menej ako 10 miliónov dolárov. Pre bežného smrteľníka je to stále astronomické číslo, no pre tak obrovskú a úspešnú firmu, ako je SpaceX, to znamená príjemnú zľavu.
Lesklá nerezová oceľ
Na záver ešte pár slov ku konštrukcii – Starship aj Super Heavy budú mať lesklý poťah, nakoľko sa SpaceX rozhodla použiť nerezovú oceľ namiesto iných, drahších materiálov, ako sú napríklad uhlíkové kompozity. Jedna strana Starship je však potiahnutá tmavými dlaždicami, ktoré majú chrániť konštrukciu rakety pred extrémnym teplom. Tomu sa môže vystaviť, ak sa jej podarí dostať späť do atmosféry.