Česká republika, podobne ako Slovensko, v rámci EÚ patrí medzi krajiny s veľmi nízkym podielom elektromobilov na celkovom vozovom parku. Rozdiel medzi nami a našimi susedmi je v tom, že Česko s tým už začalo niečo robiť. Spúšťa sa tu totiž nový dotačný plán s názvom Záruka elektromobility, ktorý má v úmysle zvýhodniť nákupy elektrických vozidiel domácim firmám. O novinke informuje server Hybrid.cz.
Kapitoly článku:
Hlavným cieľom tohto projektu je zvýšiť počet elektromobilov, ktorých podiel je v súčasnosti veľmi nízky. David Kotris, konateľ dotačnej poradenskej spoločnosti enovation, tvrdí, že spustenie dotácií je „skvelým krokom k zvýšeniu povedomia o prínose elektromobility“.
Záujem je, nie sú peniaze
Posilnenie dotácií pre elektromobily je skutočne chvályhodným krokom, ktorý zaručene pomôže k zvýšeniu podielu elektromobilov na českom vozovom parku. Záujem o ne tu je, a to celkom značný. Medziročne mal stúpnuť až o 70 %, pričom v priebehu minulého roku malo byť v Česku zaregistrovaných približne 6 700 nových elektromobilov.
Aj napriek evidentnému záujmu však Česko v rámci podielu elektromobility spomedzi krajín EÚ sedí až na 25. priečke. Horšie sú na tom už len dve krajiny, a to Chorvátsko a my, čiže Slovensko.
Prečítajte si tiež:
- Europoslanci schválili nariadenie o tom, ako správne otvárať dvere na aute
- Zákaz spaľovákov je podľa verejnosti najhorším nástrojom na boj proti emisiám
- Euro 7 oficiálne schválené: Najprísnejšiu normu sa nepodarilo zastaviť
„Dotačný program Záruka elektromobility môže zvýšiť prístupnosť vozidiel s alternatívnym palivom širokému rozpätiu žiadateľov z radov firiem a zároveň pomáha šíriť osvetu a diskusiu o účele a zmysle elektromobility, nie ako o konkurencii pre konvenčné dieselové, benzínové a hybridné pohony. Vďaka spusteniu dotácie máme šancu priblížiť sa o kúsok bližšie k elektromobilovým premiatnom, ako sú Švédsko, Dánsko a Fínsko,“ hovorí Kotris.
Dotácie sa dotknú aj nabíjačiek
Zvýhodnenie elektromobilov je však len jedna časť skladačky. Dôležitá je aj adekvátna optimalizácia a rozšírenie nabíjacej infraštruktúry. Konkrétne v tomto smere sa Česko spomedzi krajín EÚ nachádza na 13. priečke.
„Aj napriek tomu, že sa (nabíjacia infraštruktúra) v Českej republike za posledné roky výrazne rozšírila, stále tu existuje veľký priestor pre zlepšenie, najmä s ohľadom na aktuálne modely elektromobilov. V tuzemsku bolo do prevádzky uvedených minulý rok viac ako 4 600 nabíjacích staníc. Dáta ukazujú pozitívnu tendenciu, avšak súčasne odhaľujú, že optimalizácia infraštruktúry je stále nevyhnutná, a to aj v kontexte distribučných sietí a možného využitia elektromobility na stabilizáciu prenosovej zostavy,“ vysvetľuje Kotris.
Dobrou správou však je, že dotačný program sa vzťahuje aj na túto problematiku. „Aj s tým môže pomôcť nová dotácia, ktorá sa na nabíjacie stanice vzťahuje,“ dodáva Kotris.
Konkrétne v oblasti nabíjacej infraštruktúry sa Česko môže porovnávať s Poľskom a Maďarskom. Najväčšími hráčmi v EÚ sú Holandsko, Nemecko a Francúzsko. Len tieto tri krajiny si v rámci počtu nabíjacích staníc spoločne pripisujú podiel až 61 %.
Pokiaľ ide o presné čísla, Česko v súvislosti s dotačným programom vyčlenilo finančné prostriedky v objeme 1,95 miliardy korún (77,3 milióna eur), z čoho 1,65 miliardy korún (65,4 milióna eur) je určených priamo na nákup elektrických vozidiel. Zvyšných 300 miliónov podporí rozšírenie nabíjacej infraštruktúry.
Lacnejší elektromobil na Slovensku? Zbožné prianie
Ako bolo spomenuté vyššie, Česko v oblasti elektromobility predbieha len dve krajiny, jednou z ktorých je Slovensko. U nás je podiel elektromobilov doslova na bode mrazu. Podľa Drive Magazín mali u nás elektromobily od januára do augusta minulého roku podiel iba 2,4 %.
Smutným faktom je, že zatiaľ nemožno evidovať výrazné známky zlepšenia. Slovensko je taktiež jednou z krajín s nízkou priemernou mzdou, z ktorej si kúpu elektromobilu nemožno dovoliť len-tak. A žiaľ, nateraz u nás nefungujú žiadne účinné dotácie, ktoré by pomáhali túto skutočnosť zvrátiť.
Nedávno sme sa síce dozvedeli, že sa nová vláda snaží so žalostným stavom elektromobility na Slovensku niečo spraviť, no je otázne, kedy sa konečne dočkáme efektívneho riešenia.