Ekologickejšia doba si žiada početné zmeny. Aktuálne sa v tejto súvislosti kladie veľký dôraz na transformáciu cestnej dopravy, resp. prechod zo spaľovacieho motora na elektrický motor. Elektromobily však stále majú niekoľko nedostatkov, kvôli ktorým je ich adopcia na širokej škále trhov príliš pomalá. Predovšetkým však problém predstavuje vysoká priemerná obstarávacia cena.
Kapitoly článku:
„Lamborghini mini“
Našťastie ale existujú automobilky, ktoré nemajú v úmysle poskytovať ekologickejšiu formu pohonu len za astronomické čiastky. Ako píše server Electrek, po novom priemyslom otriasla čínska automobilka BYD, a to konkrétne predstavením modelu s názvom Seagull. Čo je na ňom špeciálne? Toto „Lamborghini mini“, ako sa vozidlo prezýva, vstupuje na trh s priam rekordne nízkou cenovkou. Predáva sa len za 69 800 čínskych jüanov, čo v prepočte vychádza na zhruba 8 950 eur.
Nový elektromobil sa dodáva v dvoch verziách odlišujúcich sa batériou, pričom v oboch prípadoch ide o akumulátor BYD Blade. Nižšia verzia dostala kapacitu 30,08 kWh, vyššia zase 38,88 kWh. Menšia kapacita má inzerovaný dojazd okolo 305 km podľa CLTC, väčšia by mala na jedno nabitie vystačiť na vzdialenosť 405 km. Samotné nabitie z 30 % na 80 % kapacity má pritom trvať približne 30 minút.
Čo sa týka konštrukčného prevedenia, Seagull je skutočne kompaktným vozidlom. Má štyri bočné dvere a veľmi malý kufor, takže je vhodné predovšetkým na jazdu po preľudnených mestách s hustou premávkou. Ocenia ho najmä tí, ktorí chcú elektromobil vhodný na jazdu do práce alebo na menšie nákupy.
Šikovne navrhnutý a skonštruovaný
Hoci ide o veľmi lacný elektromobil, jeho interiér tak vôbec nevyzerá. Nájsť v ňom možno 10.1-palcovú otočnú obrazovku. Je však pravda, že dizajn je celkom minimalistický. Na druhú stranu, k dispozícii je prepojenie v rámci siete DiLink, vďaka čomu môžu používatelia na displeji napríklad pozerať videá, zatiaľ čo čakajú na nabitie batérie.
Vráťme sa však späť k cene. Mnohí nepochybne váhajú nad tým, ako sa automobilke podarilo dosiahnuť tak nízke číslo. Ešte prekvapujúcejší je však fakt, že BYD na tomto vozidle zarába. To predstavuje znepokojujúci signál pre mnohé konkurenčné spoločnosti. Konkrétne za „varovný signál pre zvyšok odvetvia“ ho označil Terry Woychowski, bývalý riaditeľ GM a súčasný prezident automobilového priemyslu v Caresoft Global.
Caresoft je inžinierska a poradenská spoločnosť, ktorá kontroluje rôzne časti vozidiel, aby zistila, ako môžu zákazníci zlepšiť účinnosť. Pokiaľ ide o Seagull, firma uznala, že je jednoducho a efektívne navrhnutý aj skonštruovaný. Dokonca ostala prekvapená úrovňou kvality a spoľahlivosti. „To, čo urobili, urobili veľmi dobre,“ povedal Woychowski. „Je to efektívne urobené.“
Aká je cena mimo Číny?
Nateraz nevieme, koľko presne bude elektromobil stáť na Slovensku, teda ak sa ku nám dopracuje. Zrejme však nebude taký lacný ako v Číne. Vozidlo už bolo uvedené v Južnej Amerike ako Dolphin Mini. Konkrétne v Brazílii sa predáva za približne 20 000 dolárov, čiže okolo 18 500 eur. Aj napriek tomu je však o niekoľko desiatok tisíc lacnejší ako priemerný elektromobil.
Zlacnieť chcú aj iní
BYD svojím novým kúskom nepochybne vynervoval veľkú časť konkurencie. Treba však poznamenať, že cenovo dostupnejšie elektromobily chystajú aj iní výrobcovia. Napríklad Ford má v pláne vydať kompaktnejší elektrický pick-up a SUV. Podľa doterajších informácií by sa mal pick-up dopracovať na trh niekedy v priebehu roku 2026, pričom cena sa odhaduje na približne 25 000 dolárov, teda okolo 23 000 eur.
Na dostupnejšom kúsku potom pracuje aj Tesla. Nižšiu cenovku podľa Elona Muska, šéfa spoločnosti, umožní nový produkčný systém s názvom Unboxed Process, ktorý má byť nielen rýchlejší, ale aj efektívnejší. Tento proces sa opiera o samostatnú montáž jednotlivých častí vozidla a ich spojenia až v štádiu finálnej montáže. V súčasnosti sa po výrobných linkách presúvajú celé karosérie.
Mnoho sa toho o lacnejšom elektromobile od Tesly nevie. Očakáva sa však, že bude vyrábaný v továrni pri Berlíne a že sa bude predávať za približne 25 000 dolárov, rovnako ako lacnejší pick-up od Fordu.