Apple rozhodne nie je firmou, ktorá by chcela svojim používateľom čo najviac zjednodušiť prechod na produkty inej značky. Má nastavený silne obrnený ekosystém, z ktorého je veľmi ťažké uniknúť. Jeho mantinely však boli často až za hranicou toho, čo je všeobecne považované za akceptovateľné z hľadiska zdravého konkurenčného boja. Myslí si to aj Európska únia (EÚ), ktorá kalifornského giganta doslova núti k tomu, aby svoje hradby zbúral.
Kapitoly článku:
Nároky bloku v súvislosti s Apple sa týkajú aj možností prechodu používateľov iPhonov na konkurenčné zariadenia, teda Androidy. Ako informuje SamMobile, EÚ v rámci Aktu o digitálnych trhoch (DMA) usiluje o to, aby bol prenos dát zo zariadení s iOS na zariadenia s OS Android podstatne jednoduchší.
Nie, nikam nejdete…
Apple má postavený solídny biznis model, ktorý funguje naozaj efektívne. Akonáhle si kúpite prvý iPhone, je veľmi nízka pravdepodobnosť, že niekedy prejdete späť na Android (teda ak ste predtým nejaký vlastnili). Svedčia o tom aj údaje týkajúce sa retencie zákazníkov, ktorú má Apple naozaj vysokú.
Pozn. red.: Retencia zákazníkov označuje schopnosť spoločnosti udržať si vernosť zákazníkov voči svojim produktom a službám.
Ako to robí? V prvom rade treba poznamenať, že produkty s logom nahryznutého jabĺčka sú naozaj kvalitné – pýšia prvotriednymi technickými parametrami s dlhou životnosťou. Je to však skôr softvér, prostredníctvom čoho si Apple udržiava vernosť svojich zákazníkov.
Ak vlastníte iba iPhone, nie ste na Apple až tak naviazaní. „Problém“ nastáva vtedy, keď si zakúpite aj iné produkty, ako napríklad hodinky Apple Watch, slúchadlá AirPods, počítače Mac či notebooky MacBook. Ako sme už avizovali vyššie, ekosystém Apple je prepojený tak, ako žiadny iný. Platí teda, že čím viac zariadení Apple vlastníte, tým viac vás ekosystém pohlcuje. A čím viac vás pohlcuje, tým ťažšie je z neho vystúpiť.
Samozrejme, táto skutočnosť odráža šikovnosť softvérových inžinierov Apple, ktorým za ich úsilie rozhodne patrí pochvala. Občas však mierne prestrelia. Niektoré obmedzenia, ktoré gigant uplatňuje najmä voči tretím stranám, sú ďaleko za hranicami akceptovateľnosti.
Viaceré natívne služby Apple sú v rámci ekosystému spoločnosti propagované a presadzované natoľko, že sa krížia s monopolizáciou. Exemplárnym príkladom je obchod s aplikáciami App Store. Ak vlastníte iPhone a chcete si stiahnuť určitú aplikáciu, nemáte inú možnosť, ako využiť vlastný obchod Apple.
Nové legislatívy EÚ však firmu nútia k veľkým zmenám. A tieto zmeny sa týkajú predovšetkým jeho reštriktívnej politiky voči aplikáciám, službám, riešeniam a celkovo spoločnostiam tretích strán.
Dve silné zbrane
EÚ na boj proti monopolným praktikám nielen Apple, ale aj ostatných firiem z technologickej sféry, používa hneď dve efektívne zbrane, resp. legislatívy, a to už zmienený Akt o digitálnych trhoch (DMA) a Akt o digitálnych službách (DSA).
Konkrétne DMA má za účel zabezpečiť identické trhové podmienky pre všetky digitálne spoločnosti, bez ohľadu na ich veľkosť. Akt jasne stanovuje pravidlá pre technologické firmy s cieľom zabrániť im v ukladaní nespravodlivých podmienok podnikom a spotrebiteľom. Medzi tieto praktiky možno zaradiť napríklad lepšie hodnotenie vlastných služieb a produktov či nemožnosť odstrániť predinštalovaný softvér.
Pokiaľ ide o DSA, táto legislatíva sa zase zameriava na zvýšenie bezpečnosti online priestoru formou ochrany základných práv. Hlavnými obavami, ktoré chce legislatíva adresovať, sú obchod s nelegálnym tovarom, službami a obsahom, ako aj algoritmy, ktoré zvyšujú šírenie dezinformácií. Jedným z cieľov DSA je vytvorenie jednotnej komunikačnej platformy, v rámci ktorej by vzájomne spolupracovali všetky popredné četovacie služby.
DSA má taktiež zabezpečiť používateľom viac kontroly a možností lepšie sa dozvedieť, na základe čoho im je zobrazovaný špecifický obsah. Napokon DSA zakazuje používanie cielenej reklamy u mladistvých používateľov.
Apple sa podvoliť nechcel, no musí
Pokiaľ ide o súboj medzi EÚ a Apple, ten sa najmä v priebehu posledných mesiacov značne vyostroval. Dá sa však povedať, že Apple nemal inú možnosť, ako sa podvoliť. Za nespĺňanie nových podmienok uložených dvoma vyššie opísanými aktami totiž hrozia poriadne mastné pokuty. Apple na dosiahnutie súladu s DMA čas do 6. marca.
Teraz sa ku nám dostáva správa spoločnosti o dodržiavaní podmienok DMA. Tá nám prezrádza, že Apple v rámci iOS vykonáva kľúčové zmeny s cieľom zlepšiť prenosnosť údajov medzi systémom iOS a „rôznymi operačnými systémami“. Výsledky týchto zmien by sa mali prejaviť niekedy na jeseň roku 2025.
Apple vraj pre tento účel nevytvorí vlastný nástroj. Ostatní tvorcovia operačných systémov však môžu využiť existujúce nástroje spoločnosti na extrakciu používateľských údajov a na ich základe vytvoriť vlastné nástroje.
Napríklad Google v súčasnosti ponúka službu Switch to Android, ktorá pomáha prenášať dôležité údaje, vrátane kontaktov, aplikácií, poznámok, fotografií, textových správ a videí. Nepodporuje však prenos budíkov, dokumentov, protokolov hovorov, dát z eSIM, súborov, hesiel, tapiet a záložiek webového prehliadača.
Z nového prístupu Apple by mohol obzvlášť ťažiť Samsung. Nástroje svojho konkurenta mu totiž môžu poslúžiť na vylepšenie svojej služby Smart Switch.