Apple je spoločnosť, ktorá sa aktívne činí v mnohých smeroch. Mnohí ju poznajú predovšetkým pre smartfóny, no v skutočnosti je aj veľmi úspešným výrobcom inteligentných hodiniek, slúchadiel, notebookov, počítačov, tabletov a dokonca aj headsetov. Pôvodne bolo v pláne rozšírenie pôsobnosti aj o elektromobily, no k tomu zrejme nedôjde, teda aspoň nie v blízkej dobe. Tento projekt bol definitívne zrušený.
Teraz sa ale ku nám vďaka portálu iMore dostáva informácia, ktorá nám prezrádza, ako mal vôbec prvý elektromobil so značkou nahryznutého jablka vyzerať.
Kapitoly článku:
Veľké plány, ktoré nevyšli
O elektromobile od Apple sa hovorí už veľmi dlho. V skutočnosti má ísť o jeden z tých starších projektov, s ktorým sa mal kalifornský gigant „čančať“ aj do tých najdrobnejších detailov. Očakávalo sa, že jeho prvé elektrické vozidlo ponesie názov Apple Car a ohúri nielen vysokým výkonom, ale aj prémiovým dizajnom, podobne ako mnohé iné produkty z jeho portfólia.
Špekulácie ohľadne Apple Car však v priebehu posledných rokov postupne utíchali, čo značilo dva možné scenáre – buď to Apple odvádzal skvelú prácu v utajovaní informácií, alebo od projektu jednoducho upustil. Napokon sa ukázalo, že pravdou je tá druhá možnosť.
Bloomberg koncom februára na základe informácií od osôb oboznámených so záležitosťou uviedol, že Apple po zhruba dekáde plánovania ukončil projekt zameraný na vývoj elektrického vozidla. Na túto správu nedlho po jej zverejnení zareagoval aj Elon Musk, šéf automobilky Tesla. „Prirodzený stav automobilovej spoločnosti je mŕtvy,“ skonštatoval v príspevku na sociálnej sieti.
Oznámenie o ukončení projektu niektorých prekvapilo, iných vôbec. Ako sme už spomenuli, rozruch okolo elektromobilu značky Apple v poslednom období postupne utíchal.
Rozhodne je to veľká škoda, a to predovšetkým pre samotný Apple. Elektromobil totiž skutočne plánoval okolo dekády. Pokiaľ vieme, spoločnosť na ňom mala pracovať už od roku 2014. Vývojový proces však viackrát skomplikovali a zbrzdili zmeny vo vedení.
Pokiaľ ide o zamestnancov, ktorí na elektromobile pracovali, tí majú byť presunutí do divízie zameranej na vývoj a rozvoj umelej inteligencie. Zrejme však došlo (alebo ešte dôjde) aj k čiastočnému prepúšťaniu.
Čo mal ponúknuť?
Pokiaľ ide o výbavu, očakávala sa prvotriedna kvalita v každom možnom smere. Známy analytik Ming-Či Kuo dávnejšie uviedol, že Apple pri svojom prvom elektromobile použije platformu E-GMP od automobilky Hyundai, čo malo zaručiť dojazd približne 480 km na jedno nabitie. Jej nabitie na 80 % kapacity malo trvať približne 18 minút, pričom len 5 minút na nabíjačke malo dodať dostatok energie na dojazd okolo 100 km. Čo sa týka výkonu, presné parametre nepoznáme, no očakávalo sa, že elektromobil sa bude schopný z 0 na 100 km/h vyšplhať v priebehu 3,5 sekundy.
Bloomberg v tom čase informoval, že Apple vo vývoji svojho elektromobilu učinil zásadné pokroky, pričom výsledný produkt sa mal na vozovku dopracovať v roku 2025. Teraz už však vieme, že nič z toho nie je a ani nebude realitou.
„Je dobré, že sa Apple uberá týmto smerom a investuje doň. Ale autá sú v porovnaní s telefónmi a inteligentnými hodinkami oveľa zložitejšie,“ uviedol Musk v čase, kedy mal byť elektromobil od Apple v počiatočnom štádiu vývoja. „Nemôžete len-tak prísť za dodávateľom, ako je Foxconn, a prikázať im, aby vám vyrobili auto.“
Vtedy Musk dokonca označil Apple za „cintorín Tesly“, pochopiteľne, ako žart. „Ak sa vám nedarí v Tesle, idete pracovať do Apple, nežartujem,“ dodal.
Ako mal vyzerať?
V priebehu dlhého 10-ročného vývoja elektromobilu sa ku nám dopracovali viaceré snímky, ktoré predpovedali, ako bude výsledné vozidlo vyzerať. Teraz, keď už je projekt ukončený, však prichádza nová snímka. A tá tvrdí niečo úplne iné, než tie predošlé.
Minulé úniky prezentovali Apple Car ako sedan so športovým dizajnom. Mark Gurman z Bloomberg vo svojom novom newsletteri však tvrdí, že Apple Car mal vyzerať skôr ako minivan. „Dizajn auta Apple okolo roku 2020 pripomínal vozidlo Canoo Lifestyle Vehicle – futuristickú dodávku so zaoblenými hranami – ale malo tmavé čierne okná s nastaviteľným odtieňom,“ vysvetľuje Gurman.
Vozidlo malo byť optimalizované na autonómne riadenie piatej úrovne, ktorá predstavuje najvyššiu úroveň automatizácie riadenia. Malo byť teda schopné prevádzky aj bez interakcie zo strany ľudského vodiča. Jeden zo zdrojov pritom mal Gurmanovi prezradiť, že po sadnutí do auta sa človek cíti ako v „tvarovanej bubline“. Zmestiť sa doň mali štyria cestujúci.
Gurman taktiež informuje, že predchádzajúca vízia vozidla pripomínala Volkswagen Microbus z 50. rokov, ktorý sa prezýval aj ako „Bread Loaf“, čiže bochník chleba. Iná verzia mala potom vyzerať „takmer identicky ako prototyp Volkswagen ID Buzz z roku 2017.“
Údajná podobnosť s mikrobusom od Volkswagenu znie nielen zaujímavo, ale je to aj celkom pravdepodobný scenár. Mnohí zamestnanci nemeckej automobilky totiž prešli v roku 2010 práve do Apple.
Samozrejme, neskôr sa mohla predstava a smerovanie Apple v rámci dizajnu zmeniť, no posledné známe plány sú takéto. Koniec koncov je to asi celkom jedno, keďže projekt napokon neskončil na cestách, ale v odpadkovom koši. Nemožno však úplne vylúčiť, že sa k nemu gigant niekedy v budúcnosti vráti.