Apple dlho plánoval, že jedného dňa uvedie na trh svoj prvý elektromobil. Prácou na tomto projekte mal stráviť približne 10 rokov. No aj napriek všetkému tomu úsiliu a snahe, ako aj času a peniazom, čo sa doň naliali, vozidlo nikdy neuzrie svetlo sveta. Je to veľká škoda, nakoľko predpokladaná výbava vyzerala veľmi sľubne. Po novom vyplávala na povrch informácia, že Apple mal pre svoj elektromobil vyvinúť špeciálny čip, ktorý po výkonnostnej stránke nemá konkurenciu. O novinke informuje 9to5Mac.
Kapitoly článku:
Snaha bez výsledku
O elektromobile značky Apple sa špekulovalo naozaj veľmi dlho. Je však pravda, že v priebehu posledných rokov bolo únikov čoraz menej. A keď už sme sa nejakého dočkali, dosť často sa týkal ďalšieho odkladu vydania, buď to kvôli komplikáciám vo výrobe alebo odchodu dôležitého člena tímu, resp. zmenám vo vedení.
Napriek tomu ale rozhodne mnohí verili, že Apple Car, ako sa malo vozidlo volať, jedného dňa uzrie svetlo sveta. Známy analytik Ming-Či Kuo dávnejšie predpovedal, že Apple Car bude používať platformu E-GMP od spoločnosti Hyundai schopnú poskytnúť dojazd zhruba 480 km na jedno nabitie. Aj to malo byť veľmi slušné – obnova na 80 % kapacity mala trvať približne 18 minút, pričom len 5 minút na nabíjačke malo poskytnúť dojazd okolo 100 km. Pokiaľ ide o čistý výkon, presný počet kilowattov nám nie je známy, no očakávala sa schopnosť zrýchlenia z 0 na 100 km/h v priebehu 3,5 sekundy.
Bloomberg v tom čase informoval, že Apple vo vývoji svojho elektromobilu učinil zásadné pokroky, pričom výsledný produkt mal oficiálne debutovať v roku 2025. Žiaľ, nič z toho sa nestane realitou.
Nie športiak, ale minivan
Je pozoruhodné, že veľa informácií o Apple Car vyplávalo na povrch až po tom, čo sa rozšírila správa o ukončení projektu. Medzi nimi nájdeme aj správy o dizajne. Pôvodne sa špekulovalo, že vozidlo bude mať vizuál športiaku. Avšak Mark Gurman (Bloomberg) vo svojom newsletteri tvrdí, že malo ísť skôr o akýsi minivan. „Dizajn auta Apple okolo roku 2020 pripomínal vozidlo Canoo Lifestyle Vehicle – futuristickú dodávku so zaoblenými hranami – ale malo tmavé čierne okná s nastaviteľným odtieňom,“ hovorí.
Dodáva, že vozidlo malo byť optimalizované na autonómne riadenie piatej úrovne, čo je najvyššia úroveň automatizácie riadenia. Vozidlo teda malo byť schopné prevádzky aj bez pričinenia ľudského šoféra. Ešte predtým mal Apple rozmýšľať nad dizajnom, ktorý pripomínal legendárny Volkswagen Microbus z 50. rokov. Iná verzia potom mala vyzerať „takmer identicky ako prototyp Volkswagen ID Buzz z roku 2017.“
Najchytrejší elektromobil?
To ale stále nie je všetko, čo sa o skončenom projekte aktuálne dozvedáme. Apple Car mal taktiež disponovať špičkovým procesorom, ktorý mal byť až 4-násobne výkonnejší ako M2 Ultra, čo je najvýkonnejší čip, akým Apple momentálne disponuje. Jeden M2 Ultra pozostáva zo 134 miliárd tranzistorov a obsahuje 24-jadrovú CPU, 76-jadrovú GPU a 32-jadrový Neural Engine.
S touto informáciou opäť prichádza Mark Gurman. Tvrdí, že vývoj tohto čipu s neznámym pomenovaním bol „takmer dokončený“. Práce na ňom zrejme skončili spolu s celým projektom, čo je celkom škoda.
Nuž, život píše aj takéto príbehy. Presné dôvody, prečo sa Apple napokon rozhodol s projektom Apple Car skoncovať, nepoznáme, hoci nejaké teórie tu sú. Niektoré z nich sú spomenuté vyššie. Obrovská strata je to ale najmä pre samotnú spoločnosť, nakoľko ju mali práce na elektromobile stáť až 1 miliardu dolárov ročne. Pripomíname, že práce na projekte mali prebiehať zhruba 10 rokov.