Umelá inteligencia (AI) je aktuálne najväčším trendom, a to nielen v technologickej sfére. Dokazuje to napríklad aj skutočnosť, že kým v roku 2023 si pojem „AI“ pripisoval 7,9 milióna vyhľadávaní mesačne, vlani to bolo už 30,4 milióna mesačne. A niet sa čo čudovať, keďže umelá inteligencia prináša kopu možností naprieč rôznymi kľúčovými aspektami nielen života firiem, ale aj bežných ľudí. A ako po novom uvádza Microsoft, výrazný prospech môže priniesť aj v rámci fungovania verejnej správy.
Konkrétne vo verejnej správe môže umelá inteligencia pomôcť viacerými spôsobmi, napríklad vytváraním rešerší, zhŕňaním obsahu dokumentov či organizovaním kalendára. V oblasti verejných zakázok zase môže pomôcť s prípravou zadávajúcej dokumentácie.
Pre všetky časti úradu AI dokáže vytvárať zápisy zo schôdzok, rýchlo zhŕňať obsah zmeškaných schôdzí, spravovať a organizovať čas v kalendároch či spravovať a riadiť úlohy a pripravovať odpovede na otázky tretích strán. V personálnom oddelení môže fungovať ako asistent zamestnancov a pomáhať s adaptačným procesom a vzdelávaním. V oblasti digitálnych služieb občanom zase môže fungovať ako virtuálny asistent v podobe četbota alebo voicebota.
AI pomáha aj na Slovensku
Umelá inteligencia sa už pričiňuje aj na fungovaní slovenskej verejnej správy, teda aspoň v niektorých sférach. Súbežne sa však hojne diskutuje o možnostiach ďalšieho rozšírenia technológie do viacerých oblastí.
Rátať možno predovšetkým so zlepšením kvality služieb. AI môže pomôcť zlepšiť kvalitu služieb poskytovaných občanom, a to napríklad v oblasti zdravotnej starostlivosti alebo verejnej dopravy, prípadne poskytovaním personalizovaných služieb na mieru pre každého. Môže taktiež pomôcť pri poskytovaní informácií, vzdelávaní alebo školení.
Ďalšia výhoda ma finančný charakter. Konkrétne hovoríme o úspore nákladov, ktorú je možné dosiahnuť automatizáciou administratívnych postupov. Tá uvoľní ľudské zdroje na dôležitejšie úlohy.
Veľkým pozitívom je aj zníženie miery chybovosti. AI môže účinne bojovať proti ľudským chybám, a to tým, že prevezme na svoje plecia náročnú prácu spätú s rozborom a analýzou obrovských dát. Zmieniť ešte možno potenciál umelej inteligencie zvýšiť kapacitu verejnej správy, napríklad efektívnym využívaním analytických dát pre kvalitnejšie rozhodovania, ako aj lepšie možnosti zdieľania údajov medzi jednotlivými inštitúciami verejnej správy.
Etika je kľúčová
Samozrejme, pri využívaní AI je potrebné dbať na etické normy a zásady ochrany súkromia. Všetky použité AI systémy by mali byť transparentné, spravodlivé a bezpečné. V tomto kontexte je dôležitá aj edukácia občanov o výhodách i rizikách, s ktorými sa používanie umelej inteligencie spriada.
Na záver treba upozorniť, že rozvoj umelej inteligencie vo verejnej správe Slovenska nie je jednoznačne daný. Existuje mnoho faktorov, ktoré ho ovplyvňujú a budú ovplyvňovať, vrátane politického vedenia, legislatívnych zmien, investícií do výskumu a vývoja, vzdelávania a odbornej prípravy, ako aj spoluprác so súkromným sektorom a medzinárodnými partnermi.