Blíži sa nám začiatok jari, čo znamená, že mnohé spoločnosti postupne upravujú svoje očakávania na súčasný rok. Jednou z týchto spoločností je aj japonský výrobca Sony, ktorý minulý týždeň znížil prognózy týkajúce sa predaja konzoly PlayStation 5 (PS5). Reakcia investorskej komunity bola neúprosná. Hodnota akcií spoločnosti sa prepadla o 10 miliárd amerických dolárov (9,26 miliardy €), píše CNBC.
Kapitoly článku:
Sony očakáva, že za súčasný fiškálny rok, ktorý sa končí v marci, predá 21 miliónov kusov PS5. To je o 4 milióny kusov menej, než koľko udávali pôvodné predpoklady. Inak povedané, že Sony znížilo svoje očakávania v súvislosti s predajom konzoly PS5 takmer o pätinu, konkrétne 19 %. Pochopiteľne, investori na túto zmenu patrične zareagovali.
Veľké sklamanie
Poniektorí analytici však vidia väčší problém niekde inde. So slabším predajom vlajkovej konzoly počítali, starosti im robia skôr klesajúce marže spoločnosti v jej kľúčovom, hernom biznise. Podľa kalkulácie CNBC mala prevádzková marža Sony v hernom biznise dosiahnuť niečo pod 6 %, konkrétne v decembrovom kvartáli. V medziročnom porovnaní ide o celkom značný pokles. V decembrovom kvartáli 2022 totiž prevádzková marža spoločnosti činila až 9 %.
„Zníženie prognózy dodávok pre PS5 … nie je to, čo je sklamaním … Čo je sklamaním, je nízka úroveň prevádzkovej marže,“ hovorí Atul Goyal, akciový analytik v spoločnosti Jefferies. Dodal, že pred kvartálom, ktorý prebiehal od januára do marca 2022, sa marže v hernom biznise pohybovali okolo 12 až 13 %.
Súčasná marža je sklamaním najmä z toho dôvodu, že Sony do chrbta veje viacero podporných vetrov, ktoré sa snažia vyhnať maržu smerom nahor. Napriek tomu sa ale drží na jednocifernej hodnote. Goyal tvrdí, že podľa pôvodných očakávaní sa mohla marža dvihnúť až k 20 %. Namiesto toho sa priblížili k 10-ročnému minimu.
Zlú situáciu potom ešte väčšmi upevňuje fakt, že napríklad platená služba PlayStation Plus má maržu okolo 50 %. Spoločnosť teda má produkty s vysokou maržou, no tá priemerná je prinajmenšom chabá. „Ich tržby z digitálneho predaja, doplnkového obsahu, digitálneho sťahovania sú na historickom maxime… A napriek tomu sú ich marže na 10-ročnom minime. To je jednoducho neprijateľné,“ napísal pobúrený Goyal v e-mailovej správe pre CNBC.
Hardvér je lacnejší, softvér zdražuje
Nízka marža na prvý pohľad nie je pochopiteľná ani z hľadiska nákladovosti PS5. Predsa len ide o už vyše 3 roky starú konzolu, takže spoločnosť by už mala mať nastavenú čo najefektívnejšiu výrobu, ktorá prináša základné benefity, akým sú napríklad úspory z rozsahu. jednoducho nie je možné, aby výroba PlayStation 5 dnes stála viac, než pred tromi rokmi.
Serkan Toto, zakladateľ a generálny riaditeľ Kantan Games, tokijskej poradenskej spoločnosti v oblasti hier, tvrdí, že za nízkym maržami môžu stáť skôr rastúce náklady na vývoj softvéru. Napríklad vývoj hry Spiderman 2, ktorá vyšla minulý rok pod štúdiom Insomniac Games, podľa Kotaku stál okolo 300 miliónov dolárov.
„Zdá sa, že tieto rozpočty mali časom výrazný vplyv na ich hernú maržu,“ uzavrel Toto.