Xiaomi je spoločnosť, ktorej portfólio je naozaj rôznorodé a bohaté. O svoju ohromnú popularitu nielen v Číne, ale aj vo zvyšku sveta sa zaslúžila a stále zasluhuje vďaka šikovným smartfónom z rôznych cenových kategórií, kvalitným elektrickým spotrebičom, ktoré padnú do každej domácnosti, ako aj širokou diaspórou nositeľných zariadení. To ale stále nie je všetko. Po novom zavítala aj do segmentu elektrických vozidiel, a to prostredníctvom modelového radu SU7.
Kapitoly článku:
O prvom elektromobile značky Xiaomi sme počúvali niekoľko rokov. Konečného produktu sme sa ale dočkali až začiatkom januára tohto roku, kedy sa konalo vytúžené oficiálne predstavenie. Na novom segmente firma vystupuje pod značkou Xiaomi EV. pričom spoločne s elektromobilom nám bolo odhalených päť kľúčových technológií, ktorými sa pýši.
Mieri vysoko
Xiaomi má v rámci elektromobility nemalé ambície – chce sa vypracovať medzi najväčších výrobcov elektromobilov na svete. „Spoločnosť Xiaomi sa rozhodla veľmi výrazne investovať, počnúc vývojom základných kľúčových technológií, pričom sa zaviazala skonštruovať vynikajúce vozidlo. Cieľom 15 až 20-ročného úsilia sa chce Xiaomi stať jedným z piatich najväčších svetových výrobcov automobilov,“ uviedol Lei Jun, generálny riaditeľ Xiaomi Group, pri príležitosti predstavenia.
Spoločnosť má v úmysle nanovo definovať automobilový priemysel, a to integráciou priemyselnej výroby, inteligentného softvéru a umelej inteligencie. Zaviazala sa k prístupu „zdola nahor“, čo znamená, že na začiatku stojí vývoj základných technológií a hĺbkový nezávislý výskum v kľúčových technologických odvetviach.
Do počiatočnej fázy výskuumu a vývoja mala investovať viac ako 10 miliárd jüanov, čo v prepočte vychádza na približne 1,277 miliardy €. Výskumný a vývojový tím pozostáva z viac ako 3 400 inžinierov a vyše tisícky technických expertov.
Päť kľúčových technológií
V tomto bode sa môžeme presunúť k spomenutej pätici kľúčových technológií modelového radu SU7, ktorými sú elektromotor, batéria, Xiaomi Die-Casting, autonómna jazda Xiaomi Pilot a inteligentná kabína.
Pokiaľ ide o motory, Xiaomi uviedlo tri modely, a to HyperEngine V6, HyperEngine V6s a HyperEngine V8. Všetky tri využívajú inovatívne technológie, medzi ktoré patrí obojsmerné plné chladenie oleja, konštrukcia olejového okruhu v tvare písmena S a konštrukcia stupňovitých laminácií z kremíkovej ocele.
HyperEngine V8 sa pýši výkonom až 425 kW, 27 200 otáčkami za minútu a maximálnym krútiacim momentom až 635 Nm. Na dosiahnutie týchto parametrov motor ako prvý v segmente využíva ultra pevnú silikónov-oceľovú zliatinu s pevnosťou v ťahu 960 MPa. Pri motoroch HyperEngine V6 a V6s možno rátať s 21 600 otáčkami za minútu. Model V6 má maximálny výkon 299 kW a krútiaci moment 400 Nm, zatiaľ čo jeho súrodenec má výkon 374 kW a krútiaci moment 500 Nm.
Čo sa týka batérie, Xiaomi si samo vyvinulo technológiu integrovaného akumulátora CTB, a to prostredníctvom tzv. technológie obrátených článkov. Účinnosť batérie má dosahovať až 77,8 %, čo je najvyššia hodnota spomedzi všetkých CTB batérií na svete. Kapacita dosahuje až 150 kW, pričom teoretický dojazd na nabitie CLTC presahuje 1 200 km. Batéria je chladená systémom s plochou 7,8 m2, čo je 4-násobok priemeru odvetvia.
Xiaomi Die-Casting. Tento pojem niečo povie asi len málokomu. Pre tých, čo nevedia – ide o vlastný systém spoločnosti Xiaomi pre lisovanie pod tlakom. Xiaomi Die-Casting T9100 má plochu 840 m2, hmotnosť 1 050 ton a uzamykaciu silu 9 100 ton.
V súvislosti s týmto systémom možno ešte spomenúť nový materiál s názvom Xiaomi Titans Metal, čo zo Xiaomi robí prvého domáceho výrobcu automobilov, ktorý súčasne sám skúma veľké tlakové liatie aj materiály.
V súvislosti so systémom autonómneho riadenia Xiaomi Pilot Autonomouus Driving sa spoločnosť chváli troma pokrokovými technológiami, ktorými sú:
Napokon tu máme inteligentnú kabínu, ktorá je vybavená 16,1-palcovou centrálnou konzolou s rozlíšením 3K, 56-palcovým UHD head-up displejom, 7,1-palcovým otočným prístrojovým panelom a dvoma predĺženými držiakmi na operadlách sedadiel, ktoré umožňujú montáž dvoch tabletových zariadení. O pohon tohto všetkého sa starí čip Snapdragon 8295 od spoločnosti Qualcomm s výpočtovým výkonom AI až 30 TOPS. Vďaka nemu sa dokáže systém spustiť do 1,49 sekundy po odomknutí dverí.
Elektromobil ako súčasť rozsiahleho ekosystému
Vozidlá SU7 však dokážu uchvátiť nielen po technickej stránke, ale aj svojim softvérom a pozíciou v portfóliu Xiaomi. Elektromobily totiž figurujú ako vitálna súčasť nového ekosystému „človek x auto x domácnosť“. Ktorý možno poňať ako snahu spoločnosti nanovo definovať hranice integrácie technológií.
Konkrétne elektromobily SU7 majú posúvať hranice v oblasti výkonu, integrácie ekosystémov a mobilného inteligentného priestoru.
„V spoločnosti Xiaomi bude technológia vždy zameraná na ľudskosť. Naše inovácie sú navrhnuté predovšetkým na základe potrieb našich používateľov. „Človek x auto x domov“ stelesňuje tento náš záväzok poskytovať komplexné, lepšie prepojené zážitky. Integráciou ľudí, áut a domácností chceme vytvoriť komplexné prepojenie, ktoré presahuje všetko, čo je dnes k dispozícii,“ hovorí Daniel Desjarlais, riaditeľ komunikácie Xiaomi International.
Futuristický, ale aj elegantný
Pokiaľ ide o dizajn, konkrétne nám sa na veľtrhu MWC podarilo zachytiť model SU7 Max. A musíme uznať, že vyzerá naozaj atraktívne. Prevedením konštrukcie pripomína športové autá, no to mu rozhodne neuberá na elegancii. Práveže by sme povedali, že Xiaomi SU7 Max ideálne kombinuje eleganciu a high-tech prvky, čoho výsledkom je naozaj pôsobivé vozidlo.
Na základe fotografií predpokladáme, že po funkčnej stránke bude vozidlo vhodné pre širokú škálu zákazníkov. V interiéri nájdeme päť miest, ku ktorým sa dá pristúpiť cez štyri bočné dvere. Vzadu si môžeme všimnúť kufor, ktorého objem nám zatiaľ nie je známy. No keďže ide o sedan, zrejme nebude ktovieako veľký. Palec hore rozhodne dávame aj za tmavý strešný panel, ktorý nádherne kontrastuje so zvyškom tela, ako aj vizuálne prevedenie diskov kolies.