Asi každý z nás má v smartfóne nainštalovanú viac ako jednu aplikáciu na četovanie. Takýchto služieb je dnes k dispozícii naozaj mnoho. Komunikovať dokážeme cez Messenger, Instagram, Telegram, Signal či WhatsApp, pričom všetky uvedené platformy ponúkajú možnosť komunikácie vo vlastných priestoroch. Jedna z nich to ale čoskoro plánuje zmeniť. Ako píše server Wired, WhatsApp má byť na sklonku umožnenia vzájomnej komunikácie aj mimo svojej služby.
Kapitoly článku:
WhatsApp je bez akýchkoľvek pochýb jednou z najúspešnejších a najobľúbenejších platforiem na výmenu správ, takže táto novinka sa týka mnohých z nás.
Čo presne to znamená?
Umožnenie vzájomnej komunikácie aj mimo svojej služby znie celkom komplikovane, uznávame. V preklade do ľudskej reči to znamená, že vám, ako používateľovi WhatsAppu, budú môcť vaše kontakty zasielať správy aj z iných aplikácií a naopak. Teda aspoň taký je plán.
WhatsApp premýšľa nad spôsobmi, akými môže prepojiť svoju platformu s inými platformami a umožniť tak používateľom četovať naprieč aplikáciami, zhruba posledné dva roky. Kladie pritom veľký dôraz na to, aby výsledné riešenie spĺňalo kľúčové bezpečnostné normy, ako je napríklad end-to-end šifrovanie, ktoré sa používa na ochranu súkromia.
Najnovší krok zo strany WhatsAppu značí prvý prípad, čo sa četovacia aplikácia v takejto miere rozhodla otvoriť tretím stranám. Stojí však za zmienku, že toto rozhodnutie nemusela učiniť len z vlastnej iniciatívy.
EÚ ťahá za nitky
Ako už zrejme viete, Európska únia (EÚ) celkom nedávno začala presadzovať Akt o digitálnych trhoch (DMA) a Akt o digitálnych službách (DSA). Náležitosti týchto legislatív sa rôznia, no jedno majú spoločné – chcú primäť technologické firmy, aby zbúrali svoje hrubé hradby a otvorili svoje ekosystémy, čo má pomôcť k zdravšej a lepšie fungujúcej hospodárskej súťaži.
Aby sme boli konkrétnejší, DMA má za účel zabezpečiť identické trhové podmienky pre digitálne spoločnosti, a to bez ohľadu na ich veľkosť. Jasne stanovuje pravidlá s cieľom zabrániť týmto subjektom v ukladaní nespravodlivých podmienok podnikom a spotrebiteľom. DMA má taktiež zamedziť neférovým praktikám, ako je napríklad lepšie hodnotenie vlastných služieb a produktov alebo nemožnosť odstrániť predinštalovaný softvér.
DSA sa zase zameriava na zvýšenie bezpečnosti online priestoru formou ochrany základných práv. Hlavnými obavami, ktoré chce legislatíva adresovať, sú obchod s nelegálnym tovarom, službami a obsahom, ako aj algoritmy, ktoré podporujú šírenie dezinformácií. Ďalším cieľom DSA je vytvorenie jednotnej komunikačnej platformy, v rámci ktorej by vzájomne spolupracovali všetky popredné četovacie služby.
Práve posledný spomenutý cieľ, resp. vytvorenie jednotnej komunikačnej platformy, môže byť dôvod, prečo sa WhatsApp rozhodol otvoriť tretím stranám. Meta, materská spoločnosť platformy, totiž bola zaradená na zoznam tzv. gatekeepers, čo sú vplyvné technologické firmy, ktoré majú podliehať reguláciám stanoveným DMA a DSA. Podobne ako iné subjekty na tomto zozname, aj Meta dostala 6 mesiacov na to, aby menovaným zákonom prispôsobila svoju činnosť. Do konca tejto lehoty momentálne zostáva už len niekoľko týždňov.
Tak či onak vyhrávajú používatelia
Nech už je dôvod akýkoľvek, otvorenie WhatsAppu tretím stranám je skvelá správa pre všetkých používateľov služby.
„Existuje skutočné napätie medzi ponukou jednoduchého spôsobu, ako ponúknuť túto interoperabilitu tretím stranám, a zároveň zachovať latku súkromia, bezpečnosti a integrity aplikácie WhatsApp,“ hovorí Dick Brouwer, inžiniersky riaditeľ WhatsAppu. „Myslím, že sme celkom spokojní s tým, kam sme sa dostali.“
Prepájanie četovacích platforiem bude prebiehať postupne. Spočiatku by sa interoperabilita mala týkať iba textových správ, fotografií, hlasových správ, videí a súborov. Medziplatformové telefónne hovory a skupinové hovory by mali prísť až o pár rokov neskôr.
Prepojenie s ostatnými četovacími platformami však zrejme nebude povinné pre samotných používateľov. „Jednou zo základných požiadaviek, a to je naozaj dôležité, je, aby používatelia mali možnosť voľby,“ hovorí Brouwer. „Môžem si vybrať, či budem otvorený výmene správ s tretími stranami. Je to dôležité, pretože by to mohlo byť veľkým zdrojom spamu a podvodov.“
Tí používatelia, ktorí sa rozhodnú otvoriť tretím stranám, budú môcť vidieť správy z iných aplikácií v novo vzniknutej sekcii nachádzajúcej sa v hornej časti doručených správ. Táto schránka s tzv. četmi tretích strán bola už skôr spozorovaná vo vývojových verziách aplikácie. „Prvotné úvahy tu smerujú k umiestneniu samostatnej schránky prijatých správ vzhľadom na to, že tieto siete sú veľmi odlišné,“ vysvetľuje Brouwer. „Nemôžeme ponúknuť rovnakú úroveň súkromia a zabezpečenia,“ dodal.
Je to vlastne celkom jednoduché
Všetky tie náležitosti interoperability četovacích služieb sa môžu zdať náročné, no v skutočnosti je obecná idea veľmi prostá. Cieľom EÚ je, aby si ľudia mohli vzájomne vymieňať správy bez ohľadu na to, akú aplikáciu používa druhá strana. Eventuálne teda bude úplne jedno, či vy používate WhatsApp a váš známy napríklad Messenger. Ani jeden z vás nebude musieť prechádzať do druhej aplikácie, aby ste si mohli napísať.
To, čo je komplikované, je proces implementácie takejto možnosti. Platformy, ktoré majú milióny až miliardy aktívnych používateľov, musia vyriešiť mnoho nezodpovedaných otázok a komplikácií týkajúcich sa zabezpečenia. Aplikácie na četovanie totiž používajú rôzne protokoly a majú rôzne normy, pokiaľ ide o súkromie používateľov.