Žiaľ, žijeme v dobe, kedy sa to internetovými podvodníkmi len hemží. Tí pritom nevyčíňajú len v zahraničí, ale aj na Slovensku a v Česku. Tu je ich aktivita často mnohonásobne vyššia, než by si mnohí mysleli. A preto nás teší, že poniektorí sa s tým snažia niečo robiť. Do tejto skupiny spadá aj komunikačná platforma WhatsApp, ktorá práve uvádza celkom užitočnú funkciu. Informuje o nej server Android Police.
Kapitoly článku:
Phishing je častý problém
Typov internetových útokov je naozaj mnoho, no medzi tie najčastejšie patrí phishing. Ak náhodou neviete, o čo ide, phishing označuje typ kybernetického útoku, v rámci ktorého sa útočník snaží získať prístup k citlivým dátam obete alebo na zariadení obete spustiť škodlivý kód. Phishing sa zvyčajne opiera o podvodné e-mailové správy rozposielané rôznym ľuďom, ktorí sú žiadaní o poskytnutie rôznych dôverných údajov. Tými môžu byť napríklad údaje o platobnej karte alebo prihlasovacie údaje do internetového bankovníctva. Podvodné správy sa však môžu šíriť aj prostredníctvom sociálnych sietí.
Phishing je veľmi častým typom útoku práve kvôli tomu, že nie je náročné ho uskutočniť. A žiaľ, má aj relatívne vysokú úspešnosť. Útočníci sa v podvodných správach vydávajú za rôzne známe mená. Ak požadujú informácie o karte či prihlasovacie údaje do internetbankingu, často sa tvária ako banky. Prípadne sa môžu vydávať za kuriérske služby, pričom v zaslanej správe uvádzajú napríklad to, že adresát nemá zaplatené za doručenie zásielky.
Treba opatrnosť a spoľahlivú detekciu
Našťastie existuje viacero spôsobov, ako sa proti takýmto útokom efektívne brániť. Tým hlavným je opatrnosť a obozretnosť. Ak vám obdržaná správa príde podozrivá, byť to kvôli štylistike, mene odosielateľa alebo celkovému obsahu, nekonajte unáhlene a radšej si všetko overte. Ak sa správa tvári, ako keby prišla z banky, kontaktujte zákaznícku zónu danej banky a spýtajte sa ich na konkrétnu záležitosť.
Ľudský inštinkt však môže zlyhať. Preto sa používateľov snažia chrániť aj práve platformy, ktoré bývajú zneužívané na realizáciu phishingových útokov. Robia tak napríklad automatizovanými systémami, ktoré dokážu varovať používateľov pred potenciálnou podvodnou správou, prípadne takúto správu rovno zablokujú.
Po novom sa do boja proti pshishingovým útokom zapája aj služba WhatsApp, ktorá figuruje ako primárna komunikačná platforma pre stovky miliónov ľudí po celom svete. Na rozdiel od svojich konkurentov funguje na báze telefónneho čísla, čo je veľká výhoda, ale aj nevýhoda. Konkrétne nevýhodou je, že ktokoľvek s vašim číslom, čo dnes nie je ktovieako náročne získateľná informácia, vás môže kontaktovať. A áno, môže to byť aj podvodník.
WhatsApp prichystal šikovné riešenie
Našťastie WhatsApp v prípade obdržania správy od neznámej osoby upozorní používateľa a umožní mu ju buď to pridať do kontaktov, alebo zablokovať. Po novom však platforma ešte väčšmi pritvrdzuje. Oficiálne oznámila, že prináša novú funkciu, ktorá ešte väčšmi uľahčí boj proti phishingovým útokom. A funguje celkom jednoducho – ak používateľ obdrží správu, ktorá má všetky náznaky toho, že ide o podvod, aplikácia zobrazí príslušné upozornenie priamo na zamknutej obrazovke, z ktorej je následne možné danú osobu zablokovať.
V chránení používateľov však môžete pomáhať aj vy, a to tým, že podozrivé kontakty nahlásite. Treba však mať na pamäti, že v takom prípade je potrebné udeliť platforme súhlas na analyzovanie posledných 5 odoslaných správ medzi vami a nahlásenou osobou.
Týmto môžete výrazne pomôcť strojovému učeniu v trénovaní automatických systémov, ktoré tak budú schopné lepšie a spoľahlivejšie chrániť ďalších používateľov.
Nová funkcia sa šíri postupne, čo znamená, že nie ku každému príde v rovnaký čas. Ak ju ešte nemáte, skúste chvíľu počkať. Taktiež treba poznamenať, že funkcia sa zatiaľ zdá byť dostupná len v aplikácii pre OS Android.